Gå til innhold

ok å slutte å amme?! 8 mnd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt frustrert... Hadde planer om å amme til han var ca 1 år.. Nå er guttungen snart 8 mnd og NEKTER å ta pupp... Har gradvis trappet ned og tenkte å delamme en stund til... Nå har han ikke tatt pupp på 3 dager, er det ok at han vil slutte selv?! Hva gir eg da i så fall.. Nan?! Ikke helt hva eg hadde tenkt, men er jo forsåvidt ingen problem hvis det er hva han vil!!

Tar gjerne imot tips av andre!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine to eldste har sluttet selv rundt 7 mnd alder, og jeg måtte da gå over til mme (har best erfaring med Collett).Det er trist å oppgi ammingen, men dersom barnet ikke lenger er interessert i pupp, så er det ingenting du kan gjøre med det. Det positive med det er at du slipper å avvenne - det kan være en tøff prosess.

Skrevet

Om du ønsker å fortsette å amme: har du prøvd å amme i et mørkt og kjedelig rom? Mange unger er jo interessert i verden, og da gjelder det å distrahere de minst mulig. Eller generelt å gjenskape situasjonen fra amminger som funker.

Det er jo helt naturlig at de vil ha mindre melk når de spiser mer, så det lønner seg iallfall å amme når barnet er mest sultent - typisk mellom eller før måltider. Det er såpass mye energi og næring i morsmelk at det ikke gjør noe om de spiser litt mindre fast føde. Det kan være lurt å la være å gi vann til måltidene for å se om barnet heller vil ha pupp, men om det ikke passer å amme eller barnet ikke vil ha pupp etter mat så tilbyr du naturligvis vann i stedet.

Om du ikke ønsker å fortsette å amme: da bør han få MME i stedet. Det kan du gi på tutkopp om han ikke vil ha flaske. Du kan gi vann til måltidene, men han trenger rundt en halvliter melk om dagen. Barn under 1 år bør ha morsmelk eller MME, ikke kumelk, da kumelk inneholder lite jern, og også fortrenger mer jernrike matvarer fra kostholdet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...