Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #1 Skrevet 18. august 2011 Vi gikk i "vinterjoggere" og scootersko hele vinteren, langt fra dagens standard, men frøs skjelden på bena. Vi hadde verken reimatec eller reflex, men lekte ute hele vinteren likevel. Regnklærne våre var tykkere og stivere enn dagens regnklær, men vi greide å bevege oss likevel. Vi brukte polvotter og hjemmestrikkede votter fra oktober til mai, ingen av fingrene våre frøs av. Ullvotter er fortsatt noe av det varmeste jeg vet. Jeg skjønner at man bare vil ha det varmeste til barna sine, men noen her har ganske sterke meninger om at bare det dyreste er varmt nok. Jeg har stor tro på at barn kan være gode og varme selv om de ikke har de dyreste klærne, selv i Finnmark. =P
Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #2 Skrevet 18. august 2011 Ja jeg overlevde oppveksten selv om jeg var ute og lekte dagen lang. Men jeg husker også godt hvor inni hampen jeg frøs. Men som barn flest bet jeg tenna sammen og lekte videre. Dressen var stiv og skoene elendige, og ja de fungerte. Men i tillegg til at jeg frøs husker jeg også hvor ubehagelig dressen var og hvor glatte skoene var i tillegg. Vottene var billige og tynne, de isolerte litt så fingrene er fremdeles på plass, og vottene fungerte også til å skjule fargen som avslørte hvor kalde fingrene var. Derfor gir jeg nå barna mine kun det beste. De har reima dress, Hestra votter og Reima eller Viking sko. For som meg vil jeg at de skal kose seg om vinteren, men helst fylle ut minnene med noe annet enn hvor kaldt og ubehagelig det også kunne være.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #3 Skrevet 18. august 2011 liker innlegget ditt men er ikke enig i overskrifta. pris ar igrunnen lite med kvalitet å gjøre prisen blir gjerne høyere jo mer annerkjent og poppulært et merke er. det handler jo om etterspørselen på varen det er snakk om og her inne er det jo masse grati reklame for en del produkter. og det øker jo etterspørselen som igjen gjør det mulig for produsent og selger å selge dyrere. dette betyr ikke at billig er bra det heller desverre. da markede også går ut på konkuranse og enkelte da velger å senke kvaliteten for å kunne senke prisen. men tatt i betrakning kvaliteten på en del ting da jeg var bar så var de gode nok og de fleste produkter i dag er gjerne bedre, mer miljøvennig enn den gangen. tidene endrer seg hele veien og det er fint med utvikling. det at ting forbedres er jo veldig bra. jeg er nå likevel for å at de fleste skal ha råd til det de trenger. og en dress til over tusen kroner når man har flere barn og de trenger votter og luer sko og sherrox så mener jeg at da er det for dyrt. for jeg må jo ha to til hvær. og for meg som har tre bar så er det 6000 ++++ bare i dresser. og ja mine bar får arve men det er ikke altid det går enten er det for slitt ellers så er ikke str. riktige.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #4 Skrevet 18. august 2011 Håhåhå, jeg husker godt jeg klødde, frøs og var mye våt. Det mest traumatiske var å bli tvunget til å bruke ullgensere i babyull for å holde varmen. Jeg hadde en mor som var over middels interessert i at vi skulle ha skikkelig yttertøy, en mormor som både strikket og sydde flotte ting til oss. Mamma prøvde så godt hun kunne å finne gode klær til oss, og hun var ikke redd for å bruke penger på det heller. Hun var aktiv i turistforeningen og var fjellvant både sommer og vinter, og kunne mye om dette om å kle seg etter vær og aktivitet. Men alikevel kan ikke de klærne vi hadde sammenlignes med det våre barn er så heldige å ha. HELDIGVIS FOR DET!
Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #6 Skrevet 18. august 2011 jeg endte opp med kronisk uvi pga ræva klær, kom fra en rik familie, men fokuset var ikke det samme da...så du kan ta den ironiske overskriften din å skyve opp i ræva!
Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #7 Skrevet 18. august 2011 Jeg kan ikke huske jeg frøys, men jeg husker den oransje oljebuksa jeg hadde, vinter som sommer!
Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #8 Skrevet 18. august 2011 Min barndom var hele 70-tallet Hjemmesydd "boblebukse" og den der røde boblejakka med blå stripe og hvite skuldre, boblevotter og hjemmestrikka lue og skjerf. Den jakka som er på introen til "halvsju" for de som husker det Vet jeg ikke var vakker i kledningen, men frøs gjorde jeg ikke. Det har heller ikke mine barn gjort, selv om de aldri har hatt Reima og slike merker. Eller.. vi har vel ei hjelmlue i Reima, men det er det.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #9 Skrevet 18. august 2011 Hvilken betydning har det at du kom fra en rik familie? Jeg er litt overrasket over den siste setningen din egentlig, men den viser jo at penger og folkeskikk ikke nødvendigvis går hånd i hånd. HI
Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #10 Skrevet 18. august 2011 Det er helt klart at det dyreste ikke alltid er best, men at jeg sjelden frøs før i tiden er ikke sant. Jeg frøs ganske mye og det er først nå når jeg har kjøpt skikkelige friluftsklær at jeg faktisk har gått vinteren i møte uten å fryse meg ihjel. En grunn er vel at jeg ikke leker så mye ute lenger og jeg kjører bil. Men her vi bor er det ikke uvanlig med 20-30 minusgrader om vinteren og med riktige klær holder jeg meg god og varm, men mange av klærne er litt dyre. Bortsett fra en boble/dunjakke til 400 kr, men trådene løsnet ganske fort og det ble hull i lommene rimelig kjapt. Men at den holdte meg god og varm, en gjorde den. Men kvaliteten på North Face dunjakken er langt mye bedre og den holder meg god og varm uten at jeg trenger å ha noe spesielt under annet enn et tynt ullplagg. Ellers varierer det jo veldig hva som er best angående vinterdresser til barn. Didriksson vant jo testen ifjor fordi den var både varm og best på vanntetthet, men når det kommer til ren kulde så kom Reima best ut.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #11 Skrevet 18. august 2011 Joda, jeg overlevde oppvekten jeg med kalde føtter, stivfrosne tær og ubehagelige og våte klær. Jeg husker fortsatt hvor intenst jævlig det var å være våt og gjennomkald brorparten av tiden man var utendørs om vinteren.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #12 Skrevet 19. august 2011 Var aldri kald jeg! Moderns hjemmesydde dress og lue samt selskinnsstøvletter sørget for det. Ullvotter inni polvotter er da fremdeles det varmeste som finnes! (bortsett fra at jeg nå har byttet ut polvottene med overtrekksvotter med gore-tex)
Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #13 Skrevet 19. august 2011 Har bilder av oss i snø og beveenylon dresser. Jeg husker vi frøys av og til, uten at vi dødde av den grunn. Men vi var ikke forvents å leke ute fra 7-4 i utebarneehager heller. Når vi ble våte eller kalde gikk vi inn. Når jeg var liten var ull ukult, det var ubehandla og det klødde. Alle de andre slapp ull, og fikk gå med bommull.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #14 Skrevet 19. august 2011 hehe skjønte du virkelig ikke det poenget?! her kommer teskjeen; rik familie ergo god råd til å kjøpe de dyreste klærene på markedet, men markedet hadde ikke fokus på uteklær på samme måte det har i dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå