Gå til innhold

Han våkner før kl 6 hver dag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...hva gjør vi da?

Han sover 2 timer i bhagen på dagtid, og evt. en dupp på 15-20 min. på ettermiddagen hvis han virker sliten og trøtt. Er i seng ca 19.30. Er det best å la ham ha en enda lengre soving på ettermiddagen, og ikke legge ham før kl 20? Eller skal vi droppe hele ettermiddags-duppen og heller la ham sovne i 18.30-tida?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å si at han er 13 mnd.

Skrevet

I boka til Karin Naphaug så står det at for sen ettermiddagsdupp kan føre til tidlig oppvåkning om morgenen.

Datteren min er 12,5 mnd og sover mellom 1,5-2,5 timer pr dag i bhg, sover ikke etter hun kommer hjem. Når hun har fri eller i helgene ser vi klart et annet behov, da sover hun gjerne dupp kl 9-10.30 og en til ved 14.30-15.30. Sover aldri etter 16.00. Det er tips fra Naphaug. Hadde heller lagt han kl 18.30-19.00 og ikke duppe så sent, iallefall teste det? :))

Meeeen unger er jo forskjellige, så ikke godt å si.

Lykke til:))

Skrevet

Her hos oss begynner dagen som oftest rundt kl 05.15-05.30. Han er 19 mnd og han har våknet så tidlig det siste halve året. Føler at vi har prøvd det meste, men erfarer iallefall at det ikke lønner seg å legge han for seint. Han sover ca 2 timer midt på dagen i barnehagen, og legger seg kl 19. I helgen legges han av og til senere, men våkner akkurat like tidlig.

Sukk, vi vil også gjerne ha gode råd.....

Skrevet

Snuppa her i huset begynte plutselig å våkne altfor tidlig, samt oppvåkninger om natten, og var vanskelig å legge. Så vi kuttet dagluren ned til 45 minutter. Da ble hun lettere å legge, men våknet fremdeles om natten, og altfor tidlig. Så vi kuttet luren til 30 minutter. Da sluttet hun å våkne om natten, men fremdeles våken fortidlig. Så idag kuttet vi luren helt. Spent på å se om det funker :) Men erfaringen hittil er at det har blitt bedre ved å kutte ned ja.

Hun er 22 mnd...

Skrevet

Kutter dere ut ettermiddagsduppen kan jeg nesten garantere at dere vil merke forbedring; kanskje ikke med en gang, men etter 1-2 uker ihvertfall:)

Jenta mi på straks 1 år må ha 5 timer våkentid før legging for at nattesøvnen skal bli god, og sene dagdupper er en kjent "syndebukk" for tidlige morgener..

Skrevet

kutte ut litt soving på dagtid, og la ungen ligge i sengen til du føler det er dag. jenten min pleide å sove til omtrent 8, så plutselig ville hun starte dagen 6, men ikke f om jeg starter dagen så tidig, så hun fikk fint ligge i sengen til 7, jeg gikk til og fra, og etter en liten periode vennet hun seg til det og våknet ikke før i 7-7.30 tiden. ikke pokker om jeg hadde gidde å starte dagen 5.30, da er det natt!!

Skrevet

Junior på snart 21 mnd har endelig begynt å sove til 05.30 - 06.00, og jeg er storfornøyd :-) Vi har vel forskjellige behov...

Skrevet

Heia Snøfilla:-)

Lenge siden sist! Håper det går bra med dere alle 4, selv om dere må opp tidlig...

Min gutt hadde en lang periode i vår der han våknet ca kl. 05 hver dag. Løsningen her var å få det enda mørkere på soverommet, men det er kanskje ikke noe problem hos dere.

Nå våkner han stort sett kl. 06-06.15 og det er veldig mye bedre enn 05...;-) Han sover fortsatt to lurer på dagen. Den første er ca 1,5 time fra 09.30-10 og den andre ca 1 time fra 14.30-15 (da vekkes han). Regner med vi blir å gå over til en dag-lur ganske snart. Han begynte i bhg nå på ons og der er det så mye som skjer at han ikke er klar til å legge seg så tidlig som hjemme. Han legger seg for natta kl. 19.30.

Det høres ut som det kan være lurt å kutte på dagsovingen for dere. Bare husk at det kan ta 1-2 uker før du ser resultater:-)

Klem fra

Skrevet

Mitt råd er: Dropp ettermiddagsduppen!!! Legg heller 18-18.30. Jeg har barn som alltid står opp tidlig. Alltid en gang mellom 5 og 6. Junior er 3 mens vesla er 16 mnd. Han på tre sover nå etter at han sluttet med dagtidsoving til kl 7 (!!!!) om morgenen, mens jenta, som sover ca 1 1/4 time om dagen sover oftest til 05.20. Og jeg har prøvd det ene og det andre. Flyttet leggetider frem og tilbake, gitt mye mat, mindre mat, velling...you name it: Hun våkner like tidlig. Og det samme gjorde junior ved den alderen. Nå har jeg levd med det i 3 år, og det begynner å bli en vane å være så tidlig våken. Det tok 2 år å venne seg til, men jeg trøster meg med at om 2 år, når jenta er tre kan jeg kanskje tove helt til 7! ;-P Clouet er å legge seg tidlig selv!

Skrevet

Her og har junior bestemt at dagen begynner halv 6 om morgenen. Både jeg og faren er b-mennesker, så dette er veldig tidlig for oss. Jeg rapper vel tråden litt nå, men hva kan vi gjøre? Han sover bare en dupp på dagtid (fra 12.00 og til han våkner, alt fra 40 min til 2 t) Vi har det bekmørkt på soverommet. Det nytter ikke å la han være i sengen til vi mener det er dag, for han hyyyyler til at vi gir opp og tar han opp..

Han er stuptrett kl 12 og klarer nesten ikke å holde seg våken lenger. Sover han for lite, klarer ikke han å holde seg våken til kl 19 (klar for senga kl 17!!) Går i barnehagen.

Skal vi prøve å redusere dagduppen og heller legge han mye tidligere?

Noen som har tips?

Ja, jeg er desperat. Og nok en gang, unnskyld for at jeg "tar over" tråden :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...