Gå til innhold

de første skoene..

Anbefalte innlegg

Skrevet

har ei snuppa på 10 mndr som er i ferd med å lære å gå (går etter "vogn/trille" og hvis hun blir holdt i hendene), og jeg ser at jeg må kjøpe sko til henne. Foreløpig har hun enten gått barbeint eller med sånne skinntøfler.. Men etter hvert som det begynner å bli kjøligere ute, og fuktig og vått på bakken så må hun ha sko.. Men hva slags sko bør jeg kjøpe?

Skinnsko? Goretex sko?

Hva med gummistøvler? Men det er vel ikke noe behagelig å gå i?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan gjerne kjøpe Goretex-sko eller joggesko eller liknende til henne. De kan impregneres med spray om de ikke er vanntette. Kjøpt riktig størrelse, dvs ikke for store. Ofte er det merker på innersålen som du kan måle etter så slipper du prøve fire par sko på skrikende unge i skobutikken. (Med andre ord kan det godt hende du kan kjøpe sommerjoggesko på salg.)

Om hun ikke går i barnehage blir hun neppe å være ute VELDIG mye likevel, så da funker "vanlige" sko fint. Gummistøvler faller av, men du kommer jo til å trenge det eller cherrox (forede støvler) i vinter likevel. Jeg ville ventet litt med å kjøpe lell, til hun faktisk trenger det. Disse BØR du ikke kjøpe for store, men det er enklere å tilpasse støvler med et par ekstra ull-sokker..... Tror Barnas Hus har noen med strikk oppe, de er verre å sparke av seg feks i sandkassa.

Til vanlig vintervær og vognbruk er Stonz ypperlige. Det er fotposer du har over ullsokker etc. De har gummiert såle og er ganske vanntette, men støtter mindre på beina enn sko. Likevel er det bra om vinteren fordi det skal mye til at det blir for trangt (og kaldt) uten at du merker det.

Skrevet

Vi kjøpte to par ecco sko til guttungen vår i sommer (sandaler og vanlige). De er litt dyre, men veldig gode. Støtter godt på foten, noe som er veldig viktig.

Skrevet

Når de først skal få seg sko er riktig støtte veldig viktig ja, men når de er i startfasen med gåinga er det faktisk best med minst mulig støtte, derfor er Stonz el lign. fotposer veldig bra;

Helst barbeint

Musklene i føttene blir sterke dersom barnet går mye barbeint.

– Det er kjempefint at barn går uten sko når de begynner å gå. Skoene er ofte mer til hinder enn hjelp. Jo mer barbeint barna går om sommeren, dess bedre er det, sier barnefysioterapeuten.

Jo mer barna går i ulendt terreng, dess sterkere muskler og bedre balanse får de.

– Den overdrevne redselen for at barn skal fryse på beina inne er totalt ubegrunnet. De fleste barn er heller for varme, enn for kalde når de beveger seg inne, forklarer skofaglæreren.

Barn bør ikke arve sko, fordi alle har egne fotavtrykk og sin egen måte å gå på.

Den første skoen

Barnets første sko bør ha en fast hælkappe, gå høyt på ankelen og sitte godt på foten. La barnet gå mest mulig barbeint, eller med sklisokker. Ikke bruk sko før det er nødvendig. Det kan hemme de første skrittene.

Den første skoen kan med fordel være i skinn, ha fôr i skinn, eller ekte naturmateriale, som bomull.

http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article470902.ece

Skrevet

Snuppa går stort sett alltid barbeint.. og frem til nå har hun gått barbeint ute også (hun tar bare av seg sokkene..)

Og jeg kommer til å fortsette å la henne gå barbeint inne (eventuelt med sokker eller skinntøfler hvis hun må ha på noe..)

Men ute etter hvert tenker jeg hun trenger noe mer på beina. Har stonz og har brukt disse mye når hun har krabbet rundt, men har hele tiden tenkt at disse ikke funker så bra å gå i.. men det gjør de altså? Hva har dere på inni stonzene? kan de trekkes utenpå sko, eller funker det med f.eks en tykkere ullsokk (tenker på når det er vått og kaldt på bakken)

eventuelt hvis jeg skal kjøpe en sko til henne så bør det med andre ord være en sko med fast hælkappe, som går over ankelen og som selvfølgelig er passe i størrelsen (ikke for stor).. og da gjerne skinn eller bomull!???

Må man ut med 500 kroner (puss minus 200) for å få et par bra sko til de minste?

Jeg ser jo for meg at utover vinteren må vi ha ordentlige vintersko i tillegg til cherox eller lignende - og det blir dyrt..

Og hvilke butikker er bra på barnesko?

Skrevet

Stonz funker veldig bra for nybegynner-gåerne, min eldste brukte faktisk Stonz hele vintern, selv om hun begynte å gå alene uten støtte allerede i oktober:) Og selv om jenta di går fint med støtte nå, kan det fortsatt ta tid før hun begynner å gå noe særlig alene, og ikke minst ute i snø og mer ulendt terreng..

Det finnes Linerz som man kan ha inni Stonzene, hvis ikke funker det greit med tjukke ullsokker også:)

http://www.stonz.no/?nr=90&idkategori=60

(Viking Goretex er de beste vinterskoene til "proffe" gåere synes jeg, de koster 800 kr... så sko til små barn er dyyyrt ja...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...