Gå til innhold

Skolen sender barnet hjem

Anbefalte innlegg

Er det vanlig at skolen sender barn som er trøtte hjem? Dette skjedde flere ganger (5) på 1 trinn og nå etter 2 dager på 2.trinn.

Vi snakker ikke om ett overtrøtt barn som sovner i timene,men ei jente som er sur fordi hun sov for lite natten før.

Foreldrene blir såklart ringt etter for å hente henne.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143490074-skolen-sender-barnet-hjem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

eehh.. nei det er ikke vanlig. har aldri hendt meg da jeg gikk på skolen, og heller ikke hørt om noen andre som har opplevd dette. hadde det vært mitt barn, så hadde jeg sagt at barnet skal være på skolen. punktum.

hvorfor har barnet sovet for lite da? noe som kan forandres hjemme?

Jeg kan ikke se hva som kan forandres hjemme:-( Vi har alle noen dårlige netter i løpet av ett år.Hun legger seg kl 20 og står opp 6.30

Det er vanskelig å legge henne senere også pga middag,lekser,sosialt samvær,aktiviteter,dusjing og kveldsstell.

Kl 20 da er det slukt lys altså.

I fjor slukte vi lyset 19.30

HI

Vi har faste leggerutiner om kvelden, men sønnen min får også av og til søvnløse netter. Men uansett hvor trøtt og sliten han er, så må han på skolen...og skolen har aldri sendt han hjem fordi han er trøtt. Det er veldig merkelig, så dette må du ta opp med læreren evt. rektor.

Er vel normalt som både voksen og barn å være litt trøtt innimellom, ingen som sender meg hjem ifra jobb av den grunn (skulle ønske det noen ganger men)`

Syns du skulle gi beskjed at dette ikke er en akseptabel grunn for sykefravær hverken på jobb eller skole...

Da er det jo ingen ting som står på hjemme i allefall. slik var det vel da vi var ung også, vi var i blandt trøtte på skolen, men aldri om vi kunne bli sendt hjem! det var meget spesielt. jeg ville tatt en prat med lærer.

hilsen første NN

Annonse

Jeg snakket med skolen om dette i fjor på foreldrekonferanse.

Læreren mente at jeg godt kunne holde henne hjemme om hun ikke ville på skolen en dag,for hun hadde så lite sykefravær. Jeg sa ganske klart i fra hva jeg mente, og hun tok signalet mitt kan man si.

Det er derfor sjokkerende at de fortsetter med dette året etter.

Det er jaggu ikke rart man får slett arbeidsmoral i landet om dette skal sette presens for utdanning og opplæring i livet:-O

Får ta det opp på foreldrekonferanse igjen.

Har hatt en prat med min datter og forklart at om hun ikke skulker så kan hun få skolefri for å reise på ferie.

Kanskje feil måte å lokke på,men sydenturer koster mye mindre utenom ferier;-)

Og har hun lite fravær generellt så spiller ikke en friuke noen rolle.

HI

Hadde dette vært normalen, så tror jeg mange barn hadde plutselig blitt veeeeldig "trøtte" på skolen for å kunne få gå hjem ;)

Har aldri hørt om dette før, og hadde gitt beskjed til læreren at hun kunne prøvd seg på å sende ungen hjem 1 gang til pga trøtthet.

Det blir for lettvint!

Det kommer jo litt an på hvor trøtt hun faktisk er og hvordan hun oppfører seg når hun er trøtt. Om hun nesten sovner i timene, er sur, amper og vrang og forstyrrer undervisningen, så er det jo bedre for både henne og resten av klassen at hun er hjemme. Om hun bare er litt slapp og gjesper litt, men er samarbeidsvillig og grei, så kan jeg ikke skjønne hvorfor de vil sende henne hjem.

Jeg ville vel tenkt som så, at det å sende hjem et barn som ikke er sykt eller av annen årsak ikke kan være på skolen, er å utvise vedkommende - noe som såvisst skal mer til enn at man er litt trøtt og sur...

Jeg ville forlangt å vite med hvilken hjemmel de mener de kan gjøre dette.

Annonse

Jeg vet ikke så mye om dette, men snakket med en kamerat nå som er lærer på småbarns trinn.. han sa : Ikke vent til foreldre samtale, ikke ta det med læreren, gå rett til administrasjonen! Sånn her skal det ikke være! Stakkars barn!

Det spiller overhodet ingen rolle hvordan barnet reagerer på å være trøtt, om hun bare gjesper litt og er ukonsentrert eller om hun blir kranglete, survete, utagerende, aggresiv og bråkete har ingenting å si. Er barnet friskt skal det være på skolen!

Om barnet blir vanskelig å håndterer for læreren er det et problem som må løses med helt andre midler enn at ungen skal sendes hjem altså, det blir for enkelt.

Jeg ville tatt det med ledelsen, du trenger ikke være "vanskelig" som du kaller det. Du kan være rolig og behersket, rett og slett spille nysgjerrig og spørre hvorfor skolen har denne reaksjonsmåten på trøtte barn, om det er noe nytt de har begynt med siden du aldri har hørt om det før. Hva slags lovhjemmel de har (barn har krav på undervisning i Norge), og om de oppnår resultatene de ønsker (mindre fravær, lite skulking osv) med denne arbeidsmetoden?

Få rektor til å svare for seg, antagelig vet han ikke om det en gang. Har selv to barn i småskolen og dette er ikke normalt.

Hun blir sur,sinna og ikke grei å ha med å gjøre når hun er trøtt.Men jeg syns ikke hun skal miste undervisning av den grunn.Hun har faktisk rett på skolegang selv om hun forstyrrer de andre elevene kanskje 5 ganger i året.

Hun er ikke unormalt mye trøtt,jeg tror hun er helt innenfor det normale sammenliknet meg meg selv og mine kolleger:-P

Men om skolen mener jeg trenger veiledning så tar jeg imot den med takk:)

HI

jeg som skrev det om veileding :-)

Jeg mente ikke at det er nødvendig om hun er uopplagt av og til, men om det skjer ofte, som i ukentlig.

Og jeg er helt enig i at å straffe et barn på denne måten har ingen hensikt. Får det er barnet det går utover. Dette burde skolen takle på en helt annen måte, det virker skikkelig uproft å gjøre det på denne måten.

Jeg har fått sendt hjem ett barn som er trøtt, men det er etter avtale med skolen. Har ett barn med atopisk eksem og litt annet, så hun har netter der hun nesten ikke sover. Er hun som værst nytter det ikke å sende henne på skolen, men noen ganger blir hun for sliten og trøtt på skolen da sender de henne hjem. Men som sagt så er dette etter en avtale vi har gjort med skolen.

Har to andre barn som har gått og går på samme skole, ingen av de har blitt sendt hjem pga at de er trøtte. Og ja de har vært veldig trøtte noen dager vi har sendt de ut døra, det tror jeg er ganske så normalt. Husker selv jeg såvidt klarte å holde øyne åpne noen ganger jeg dro på skolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...