Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå synes jeg endelig at ammingen var kos og fikk det rimelig greit til, etter mye såre brystvorter og sopp. Så plutselig er jeg blitt knallrød og sår på først det ene brystet, så det andre. Lurer på om det kan være sopp igjen. Ser ikke ut til at sønnen min har noe i munnen. Men lurer på om han har sopp nedentil (bleieutslett etc). Stikker også i brystet og det er veldig vondt å amme. Kan det være sopp (IGJEN!!!)? Har gått på flere antibiotikakurer etter fødsel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, det kan høres ut som sopp ja, iallfall dersom du kan utelukke feks feil sugetak. Er det brystknoppen og areola som er rødt, ikke brystet som sådan?

Kom deg til lege og få behandling til mini og deg selv så fort som mulig. Det skal gi bedring kjapt, senest innen 5 dager, og dere bør være symptomfrie etter at behandlingen er ferdig. Dersom det ikke blir bedre eller det fremdeles er symptomer så be legen om annen medisin.

Se http://ammehjelpen.no/artikkel/4/Sopp-troske

Skrevet

Bare brystvortene som er røde. Arg... så lei av å gi han den hvite greia, er nesten akkurat ferdig med det. Må han ha det selv om han ikke har noen symptomer? Har begynt å smøre canesten på brystvortene igjen. (tror ikke han har optimalt sugetak, men han er jo 10 uker så rart at jeg plutselig blir sår igjen nå?)

Skrevet

Ja, begge bør behandles selv om bare en har symptomer, pga fare for å smitte hverandre. Nå husker jeg ikke alle detaljene i ammehistorien din, men når du har hatt sopp før så ville jeg spurt legen om hvor lenge du bør vente på annen behandling enn krem (dvs tabletter). Det kan være en gammel soppinfeksjon som har blusset opp igjen. Det står mer om behandling i skrivet på ammehjelpens webside om sopp/trøske - har dessverre ikke adressa her nå, men du finner den nok om du søker på websidene der.

Ang sugetak så er det viktig at han gaper høyt og at du sikter mot nesa. Etter 10 uker er det nok ikke kjempelett å endre sugetak, men det går an dersom du føler veldig nøye med og korrigerer (dvs kobler fra og så til på nytt) straks du ser at han "glipper" og bare "tutter" (antar det er det som skjer). Ut fra det du beskriver tror jeg ikke sugetaket er hovedårsaken til at det er sårt, men dårlig sugetak kan føre til sår/sprekker som igjen gjør knoppene mer mottakelige for sopp, og det at han suger feil kan også øke sårheten. Derfor bør det korrigeres på om du klarer det. (For all del samtidig som du får behandling for sopp.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...