Gå til innhold

Babyklær og størrelser!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er, som det helt sikkert fremkommer av innlegget, førstegangs:o)

Er i uke 22 og har så smått begynt å se litt på babyklær, og kjøpt et par sparkebukser. Har til nå kjøpt str 56, litt usikker på om det er lurt å kjøpe noe særlig i str 50, da vi ikke aner hvor stor babyen blir. Eller er det stort sett slik at de aller fleste bruker str 50 i et par uker?

Hva er deres erfaring??

Veldig kos å begynne å småhandle litt:o)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143489566-babykl%C3%A6r-og-st%C3%B8rrelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei..

Med nr1 som var liten til fødsel brukte eg 44 i 2 uker før eg gjekk over i 50 i en mnd. Med nr2 brukte eg 50 i 2-3 uker å han var nesten 4 kg og 51 cm. Men alt komme ann på str i klena noen er store i str og dei kan vare ei stund og noen litt små slik dei ikke vare fullt så lenge så komme ann på hvor du handle :-) men ville nok hatt 2 eller 3 sett i str50 liggene i tilfelle.

Jeg er også førstegangs og har spørt litt rundt om det samme. Alle har sagt at det ikke er nødvendig å kjøpe så mye i str. 56, babyen vokser veldig fort ut av det. Så jeg har et par sparkedrakter i 56, ellers har jeg kjøpt litt større.

Veldig enig i at det er koslig å handle litt :) Men husk på at du sannsynligvis kommer til å få en del i gaver også.

Gjest Kira 1+1 underveis ♥

Vår første var liten av vekst, veide 2,9 ved fødsel og 2,7 da vi reiste hjem. Hun "svømte" i str 50, og tror vi brukte den størrelsen i endel uker. Så det kan jo være greit å ha noe, spesielt sparkebukser, body, pysj og strømpebukser. Andre ting som olabukser, kjoler, hettegensre osv er totalt bortkastet penger. (Men greit å ha et fint antrekk som man kanskje kan ta på når man skal ta bilder til takkekort!).

Tror det er lurt å vente litt med å handle inn alt for mye. En ting er sikkert man får veldig mye fint i gaver etter fødselen og de aller fleste plaggene er i str 56 eller 62. Det blit fort slik at man får alt for mye klær og utstyr som man nesten ikke får brukt før de er for små. Og husk butikkene er åpne etter fødselen også,det er greit å kjøpe inne saker etterhver som man faktisk merker at man har behov for det. Synes det er så mye press på alt man "trenger" og "må" ha når man får barn. De fleste gode rådene kommer fra folk som vil selge mest mulig greier.

Lillegull var 2765 ved fødsel og 2661 fa vi reiste hjem. Han SVØMTE også i str 50 :P

Brukte 50 i ganske mange uker vi også:) Kjøp noe i 50, mer i 56 og vent litt med 62. Min erfaring tilsier at 62 er for de litt større babyene. Da kan du heller ønske deg str 62 om babyen din er en av de:)

Annonse

Våre var nesten 4 kg og 51 cm. Brukte str. 50 de første ukene, og 56 en til de var kanskje 6-10 uker atl etter hvordan størrelsen var. Skal ye til at du ikke får bruk for str. 56 i alle fall, og jeg ville hatt så man klarer seg noen dager i str. 50. Kan jo kjøpe billige ting på H&M inntil man ser om man trenger det eller ikke. Med nr. 2 måtte jeg ut å handle inn mer i str. 50 når han var noen får dager gammel.

jeg synes det er koselig med tøy som passer med en gang:) jenta vår var helt normal 3335 kg og 50 cm. 50 var stort med engang og brukte noe av tøyet i 3 mnd:) nå er str litt ulike fra hvor man kjøper,men vi brukte hvertfall 50 og 56 lenge:)

Det er jo veldig vanskelig å vite om du får en stor eller liten baby allerede. Gjennomsnittlige babyer kan som regel bruke 50 i noen uker, mens store babyer (4,5 kg +) gjerne er for store for str. 50 allerede når de blir født.

En indikasjon på om du vil få et stort eller lite barn kan være å se hvor stor du og dine søsken var da dere ble født.

PS: Vi fikk veeeldig mye klær i barselgave - det meste i str 62, så som noen andre her sier så kan det være lurt å vente med å kjøpe inn mye.. Du får vel også et baby rundt juletider - så da kan det jo til og med kanskje bli dobbelt opp med presanger de første ukene..

Vi brukte str. 48 ganske lenge til vår første - han var i underkant av 2500 gram ved fødsel. Tok lang tid før str. 56 passet. Jeg hadde også fått tips om ikke å kjøpe noe særlig i str 50 før fødsel, og måtte derfor sende ut mormor på shopping for ullbodyer i str. 48/50 de første dagene etter nedkomsten (jeg lå av forskjellige årsaker en ukes tid på sykehus etter fødsel, uten mulighet for å gå i butikker, og sykehuset anbefalte ull som det beste når han var så liten og trengte å holde varmen).

Mitt tips er å kjøpe inn det du har lyst på/føler at du trenger på forhånd (er jo så hyggelig å planlegge, og du vet jo ikke hvordan formen er i forhold til shopping den første tiden etter fødsel), og heller bytte gaver som er overflødige. Husk: Ikke ta av prislapp/vask gaver før du vet at du får bruk for de - jeg er klok av skade :)

Lykke til!

Jenta mi var 3,7kg og 51cm, dvs litt over gjennomsnittlig ved fødsel og hun brukte størrelse 50 ca 1 måned, størrelse 56 i ca 1 mnd å størrelse 62 i ca 1 uke. Jeg hadde kjøpt veldig lite i str 50 fordi jeg hadde hørt at dette var helt bortkastet, men måtte sende mannen ut og handle etter fødselen. Bodyer i str 62 var mye større enn hele ungen. Selv om barna vokser raskt i starten, skal de da ha klær som passer - men det er ikke noe krise å sende mannen på handletur. Men denne gangen skal jeg handle inn mye mer i str 50.

Jeg ville kjøpt 1-2 sparkebukser i 50 og ett par bodyer. så kan du heller kjøpe mer om du trenger det, men d har du hvertfall noe. Min første var 3,3kg og 48 cm, hun brukte str 50 i 1-2 mnd, men den første tiden svømte hun i str 50. 56 i en del mnd å 62 og 68 veldig lenge. men det hun har brukt mest er vel 74 og 80, det brukte hun fra hun var 1 til ca 2år.. hehe. hun er liten. nr 2 var 3,7 kilo og 51 cm, han brukte 50 kansje 1 mnd, brukte 56 rundt 2 mnd kansje. han har brukt str litt lengre enn det alderen som står på( hvertfall H&M sine) nå er han 1år å bruke 74 og 80 i bukser og 80/86 i overdeler.

Det er veldig individuelt men er jo greit å ha noe så du slipper å løpe ut med en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...