Gå til innhold

Min fantastiske fødselshistorie:) Litt lang kansje:)

Anbefalte innlegg

Er noen måneder siden jeg fødte nå, men hadde en så fantastisk fødsel, så føler at jeg må dele min historie med flere:)

Jeg hadde termin 6.mai, var førstegangsfødende og veldig spent på fødselen så klart:)

Den 26. april så gikk slimproppen, ble litt nervøs og følte at nå skulle vi snart få møte lillegutt:) Bagen ble pakket og det vi evt. manglet ble kjøpt inn:)

Sov ikke mye natt til 27. april, lå bare super-spent og ventet på at riene skulle begynne..hehe, var faktisk redd for at jeg ikke kom til å legge merke til dem:p

Den 27. april gikk jeg som vanlig til min svigerinne å fikk modningsakupunktur på kvelden, hadde fortsatt ikke noen tegn til rier, så etter akupunkturen så fant vi ut at mannen min like gjerne kunne reise på kino med broren sin, for her ble det ikke mye action:)

Men like etter at mannen min reiste (ca.kl. 21), så gikk vannet!! Hehe, jeg hadde virkelig en følelse av at nå hadde jeg tissa på meg! Det knakk bare litt, så kom MYE vann! Hadde ingen rier da, så sendte bare noen meldinger frem og tilbake med min svigerinne (som skulle være jordmora vår), så hun var oppdattert over situasjonen og jeg ble beroligget;)

Riene begynte å komme ca kl 22, og da mannen min kom hjem fra kino ca 00.00, hadde jeg rier med 2-3 min. mellomrom:)

Vi pakket da tingene i bilen og reiste til sykehuset ca.01.

Der ble vi møtt av min fantastiske svigerinne, og jeg ble vel så avslappet at riene stoppet litt opp, hehe!

Jeg fikk legge meg på en seng på føderommet, og fikk beskjed om å trykke på en knapp for hver gang jeg kjente noe i 30 min. Så skulle hun sjekke åpninga, 3 cm.!:) Ikke verst:)

Jeg var hele tiden veldig positivt innstilt, og hadde et ønske om å ikke få noe smertestillende, vist det ikke ble helt nødvendig.

Riene kom med 2-3 min. mellomrom, hadde ofte ei stor rie og 1 min. etter så kom ei mindre rie.. men det gikk helt bra, jeg fokuserte veldig på å slappe av mellom riene.

Ca. kl.06.30 så var jeg veldig sliten, lei av å ha vondt og ville helst ta en pause og legge meg for å sove,hehe!

Så da fylte svigerinna mi opp badekaret og jeg fikk sitte der, med mannen min som støttet meg opp i ryggen:) Det var luksus! Husker følelsen av å sette seg oppi der enda, følte virkelig at jeg var på spa!

Riene fortsatte og mer vondt fikk jeg, så da klokken passerte 10 og riene kom uten stopp, så fikk jeg ikke sitte i badekaret lengere.. Svigerinna mi var vel bekymret over om babyen fikk nok oksygen, så jeg måtte opp og legge meg i ei seng, slik at registeringer av alt kunne bli gjort:) Det var igrunn helt greit, for nå hadde jeg uansett hatt det så fint i badekaret, at jeg var klar for å komme meg opp igjen og fortsette:)

Vel oppe så var det første som ble registert åpningen, og den var nå på hele 10 cm. altså full åpning! Deilig! Jeg fikk ligge litt på begge sider, for å småpresse og bli undersøkt underveis, så var det tid for å presse ordentlig:)

Det å presse ut en liten baby, det er vondt! Det kjennes ut som man revner totalt nedi der og at dette overhodet ikke er meninga! Men samtidig så vet man at nå får man snart møte den man har ventet på i flere måneder, og man får plutselig MYE energi:)

Jeg fokuserte veldig på hva svigerinna mi sa, mens jeg presset ut lillegutt, så etter noen få press, så kom lillegutt ut kl.12.00:)

Frisk og fin gutt på 52 cm. og 3290 gr.:)

Jeg fikk bare ei bittelita rift, som måtte sys med 1 sting, så det var jo heller ikke ille:)

Og noe som også kan legges ved som en fordel på en så naturlig fødsel, er jo at: like etter at lillegutt hadde kommet ut, så kunne jeg bare reise meg opp, ta en dusj og ordne meg.. som om jeg ikke hadde vært gjennom noe fødsel for få min./timer siden:)

4 timer etterpå så satt vi jo på sykehusets hotell og spiste middag:);)

Fantastisk fødsel, mye pga. svigerinnen min som var så støttende:) Noe som gjør at jeg gruer meg ikke til evt. neste gang:)

Fortsetter under...

Lykke til ihvertfall:) Det går nok supert:)

Det viktigste er å være positivt innstilt tror jeg:) Og det å få en jordmor man liker, er nok ikke noe minus det heller;)

• 3 uker senere...

Ja, FANTASTISK! Håper mange gravide leser din historie og forstår at hvis man har en positiv innstilling og er avslappet og rolig går alt heeelt fint! Satser også på å klare meg uten smertestillende :) Gratulerer!

• 3 måneder senere...

Ja, FANTASTISK! Håper mange gravide leser din historie og forstår at hvis man har en positiv innstilling og er avslappet og rolig går alt heeelt fint! Satser også på å klare meg uten smertestillende :) Gratulerer!

Jo, takk. jeg var roligheten selv og godt forberedt før min fødsel. Jordmødrene var imponert over hvor positiv, rolig og forberedt jeg var. Men det gikk ikke slik som ventet likevel.

-Endte i katastrofekeisersnitt i full narkose og infeksjoner på mor og barn etter over 30 timer med rier på drypp-

• 2 uker senere...

Annonse

Hvorfor ødelegge en koselig fødselhistorie som mange sikkert har behov for å lese??? Ja noen ender det med katastrofe ks. Men godt for mange å lese at det går bra. Dårlige historier får vi dytta i tryne hele tiden...

Hvorfor ødelegge en koselig fødselhistorie som mange sikkert har behov for å lese??? Ja noen ender det med katastrofe ks. Men godt for mange å lese at det går bra. Dårlige historier får vi dytta i tryne hele tiden...

Ja, men å påstå at det er pga positiv innstilling er jo som å tråkke meg og andre som var positive og forberedte men likevel ikke endte fantastisk i trynet... Takk....

Ja, men å påstå at det er pga positiv innstilling er jo som å tråkke meg og andre som var positive og forberedte men likevel ikke endte fantastisk i trynet... Takk....

Det er da virkelig ikke som å tråkke deg i trynet? Positiv tankegang og trygge omgivelser gir ikke nødvendigvis en perfekt fødsel uten komplikasjoner, men hjelper storveis ved en normal fødsel:)

At DIN fødsel ble tøff på tross av positiv innstilling hadde sikkert heeelt andre grunner og kanskje hadde det gått værre uten din positivitet?

Fin fødselshistorie:) Heldigvis går det bra for de fleste, er uansett en opplevelse som ikke kan sammenlignes med noe annet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...