Gå til innhold

Introduksjon av do/potte.

Anbefalte innlegg

Ungen vår er nå 6 månder, og bleie er et herk, han blir så lett sår på baken sin, prøvd alle engangsbleier og prøvd det som er av salver. Helsesøster mener at han rett og slett ikke tåler at det blir så tett bak (altså å ha på bleie) Nå har han små verkende sår, og på dagtid ligger han bleiefri store deler av dagen, med tisselaken under seg. Vi har ikke vært enige i dette med potte/do før nå, når samboeren fikk se baken til sønnen vår, da sa han seg enig i at det var verdt et forsøk.

Så nå som han er 6 månder har vi bestemt oss for å starte med potte/do. Starter med potte/do før legge tid og når han står opp, og etter måltidene, i håp om at det vil gjøre han bedre.

Noen med erfaring av tidlig introdusering av do/potte? Tar imot tips og råd/triks med glede.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143488402-introduksjon-av-dopotte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi begyte ikke før barnet kunne sitte selv (dvs ca 10 mnd). Men det jeg har hørt er at man holder barnet over toalettet eller vasken før de selv kan sitte.

Er utslettet ille, kan man bruke hydrocortisonsalve en gang daglig en ukes tid for å få bedring.

Vi har jo prøvd det som er av salver ol, og de hjelper ikke. Og uansett, så blir han så fort sår igjen.

Er derfor vi vil gjøre dette, for at han skal slippe å ha sår og blødende stump. Har til og med fått salve på resept av legen, og de hjelper jo der og da, men så fort vi slutter å bruke salver eller noe, så blir det like ille over natta =/

Vi har jo prøvd det som er av salver ol, og de hjelper ikke. Og uansett, så blir han så fort sår igjen.

Er derfor vi vil gjøre dette, for at han skal slippe å ha sår og blødende stump. Har til og med fått salve på resept av legen, og de hjelper jo der og da, men så fort vi slutter å bruke salver eller noe, så blir det like ille over natta =/

Min bror kjøpte potte til sin datter når hun var 3-4 måneder fordi hun var så hard i magen. Det har hjulpet der ihvertfall. De bare holdt henne over potta når de så at hun presset og bæsja. Etterhvert kunne hun sitte selv.

Jeg vil bare si at jeg tror dette vil hjelpe. Det er ihvertfall verdt et forsøk. Se på ungen og lær dere tegnene på at barnet må på do så blir det lettere etterhvert.

Usj, nå hadde jeg skrevet laaangt svar så forsvant det.....

Vår sønn på litt over 4 mnd har brukte potte/toalett siden han var 2mnd. Vi har etter dette kun hatt 4-5 bæsjebleier, han tisser fortsatt i bleien, men vi klarer i større grad å fange dette. Han blir utilpass med en gang bleien blir våt og sier i fra og vi skifter da bleie umiddelbart. Han har aldri vært plaget med bleieutslett eller sår stump.

Vi følger noe som heter elimination communication; anbefaler deg å lese mer om dette. Jeg brukte mest nettet e.g. http://www.diaperfreebaby.org men har også kjøpt en bok ( the diaper free baby av christine gross-loh, anbefales!

Kort fortalt handler dette om å kommunisere med barnet. På samme måte som de forteller at de er trette / sultne/ lekelystne o.l forteller de på sin måte at de må på do. Typiske tegn er urolighet, sutring, slipper puppen ofte om de må på do under amming, gryntelyder o.l. samt det er typiske tider de gjerne går på do før/etter amming, etter søvn etter tur. Når barnet tisser/bæsjer skal man i tillegg lage lydsignal ( cue) typisk tsss tss-lyd og bruke denne lyden når man observerer at barnet tisser/ bæsjer, dette for at barnet skal kunne assosiere denne lyden når de blir satt på potten og så kunne slippe seg.

Et annet viktig poeng er at barnet lærer seg igjen å kjenne når de må på do ( noe som blir sterkt dempet når de gjør i bleien hele tiden og blir således avvent fra et naturlig instinkt), dette må jo tillæres på nytt ved beieavvenning senere, så dess tidligere dess bedre.

Vi har akkurat vært på bilferie rundt omkring i norge og danmark og hadde med potten i bilen, gikk som smurt!

Lykke til, det er verdt det!

Annonse

Tusen tusen takk for tips/råd! :)

Vi kjenner allerede til "nå skal det tisses" blikket til gutten, han blir helt stille og fjern i blikket, aføringen skjer til bestemte klokkeslett på dagen 06:30 om morgenen ca og like før leggetid på kveld :) Så det kan jo være et "forsprang" for oss å vite kanskje.. Skal lete opp den boka du anbefaler, og kjøpe oss potte :) Håpr virkerlig dette vil funke for oss, så han kan få slippe å ha vond og sår stump :)

Prøvd canesten mot sopp på utslettet? Mine har fått det noen ganger, da er det akkurat som huden hovner og bobler seg, og det kommer gjerne åpne sår. Utslettet er bedre etter ett pr dager hvis det er sopp og du smører Canesten på!

Jeg vil jo tro ungen blir like sår av å drite og pisse ut tøyet som i ei bleie. Det må jo bli hundre uhell om dagen i den alderen, hvis ikke du har tid til å sitte å se ungen inn i øyan hele dagen for å se om det grøsser og må settes på potte. Ville heller tatt ungen med til hudlege eller noe jeg da. Da må vel potta bli med i butikken og over alt da.... Æ ler....

Jeg tenkte også like snevert som deg, før jeg og min mann fikk vår sønn.

Jeg traff et par som jeg opplevde som svært ambisiøse på sitt barns vegne da de valgte at barnet ikke skulle bruke bleier.

Jeg himlet med øynene og tenkte at det bare manglet at de skulle lage røkelse av bæsjen; MEN så mange biter falt på plass de vi begynte med EC selv. Det er ikke noe man MÅ gjøre 100% under en dag, mange inkl. meg selv, bruker engangsbleie/tøybleie på barnet under dagen, slik at det ikke ligger små pytter over alt. Men, barnet slipper i større grad å gå rundt i timesvis med våte bleier, som jo er med på å forverre ømfintlig hud.

P.S. Hvis vi nå er på butikken eller går tur, holder jeg simpelthen min sønn slik at han kan tisse i en busk eller på toalettet på nærmeste café, så det så.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...