1frafør_1påvei Skrevet 18. august 2011 #1 Skrevet 18. august 2011 Bare lurer på hvordan dere fordeler arbeidet med babyen når barnefar jobber/studerer? Hjelper han til på natten også, eller er det kun dere som er oppe? Her pumper jeg også sper vi på med mme til han blir mett. Er det mye å be barnefar gi mat en gang ila natten selv om han skal opp dagen etter? Vi legger oss rundt 21-22 tiden og første nattrunde begynner mellom 00.00-01.00. Denne runden tar han, mens jeg tar resten. Gutten vår er 4 uker og kan være mye våken på natten, så kjenner det er utrolig godt at sambo hjelper til, hvertfall mens lillegutt enda er så liten.
C.L.H85 Skrevet 18. august 2011 #2 Skrevet 18. august 2011 Så fint at samboeren din hjelper til med et av nattmåltidene;) Har han ork til det er det supert;) Vi har vært enige om at den som er i jobb/skole skal slippe nattmatingen.Slik at vi begge er nogenlunde uthvilt, siden jeg kan sove på dagen når vesla tar en dupp. Men gjerne mate, bade og legge nurket når han kommer hjem fra jobb. Vi har gradert permisjon, så jeg begynner å studere igjen til uka. Da skal far være hjemme og da skal han ta evt natt mating... Nå er det som regel 1 gang i 4 tiden, da vesla er 4 mnd og sover nesten hele natta;)
C.L.H85 Skrevet 18. august 2011 #3 Skrevet 18. august 2011 Hun er forresten flaskebarn, så da kan far ta natt matingen når jeg skal på skole;)
A_K Skrevet 18. august 2011 #4 Skrevet 18. august 2011 Her er det stort sett jeg som tar kveldsstellet, alltid nattestell (fordi jeg ammer og pappaen skal på jobb dagen etter), og stort sett alltid jeg som også tar morgenstellet. Hadde gjerne sett at sambo bidro litt mer morgen og kveld, men på natten synes jeg det er fair at jeg står opp. Men saken hadde kanskje vært en annen dersom baby var våken annenhver time natten gjennom
Gjest <3gutt11&?2012+engler<3 Skrevet 18. august 2011 #5 Skrevet 18. august 2011 Her har vi flaskebarn/mme. Og samboeren/faren er veldig flink til å hjelpe. Han tar natt måltid ca annenhver natt (et måltid mellom 3-4) enda han drar på jobb kl 6. På helg har vi en morgen hver hvor vi står opp med gutten, så den andre får sove litt ekstra. Han bytter bleie hver gang han ser det må gjøres, eller om jeg spør han kan ta den. Veldig flink med andre ord Han triller turer og bysser ungen nå han er lei seg Nå er jeg gravid igjen, og kaster opp en del, så samboeren min tar det taket han kan mellom jobb ol. Føler meg veldig heldig som har han
Gjest Madolyn Skrevet 18. august 2011 #6 Skrevet 18. august 2011 Når barnefar jobber, så er han kun sammen med gutten ca 2 timer per døgn. Dette fordi gutten gråter en del på natten/våkner ofte for mat (han er 4,5 mnd), slik at barnefar sover på eget rom. Han kommer hjem fra jobb ca kl 17:30-18:00, og gutten legger seg kl 20. Så i hverdagen er jeg så og si alenemamma. Men i helgene så hjelper barnefar veldig mye til; tar gutten når han våkner i 5-6-tida slik at jeg kan få sove ut 2-3 timer på morgenen. Gutten nekter dessverre flaske, men barnefar elsker å gi gutten kveldsgrøten etter at vi nylig startet opp med det. Skifter bleier, tar initiativ til kveldsbad, osv. Leker med ham og er veldig bevisst på å ta gutten 50 % vil jeg si, i helgene. Nå har vi en krevende gutt da, så faren skjønner at jeg må få avlastning - da er jeg jo mye mer blid mot dem begge! I perioden gutten tok flaske på natta var det likevel jeg som alltid tok ham. Barnefar tok ansvaret for gutten 1 natt; da måtte jeg ta over fra kl 03-05 pga utrøstelig baby, og etter at jeg tok gutten kl 07 så sov barnefar til 1530 på ettermiddagen.. Så er bare jeg som orker gutten på natta. Barnefar har også et større søvnbehov enn meg.
Lemonia Skrevet 18. august 2011 #7 Skrevet 18. august 2011 Her har vi delt så likt som mulig helt fra start. Begge våre har fått mme og mannen har tatt halvparten av nattmatingene også. For ham er det en selvfølge. Jeg trenger også å være uthvilt og det er ikke bare bare å få sovet om dagen, spesielt ikke nå med to stykker. Kveldsstell deler vi på. Da vi bare hadde ett barn var det alltid mannen som tok kveldsstellet. Eldstemann er 2½ og jeg kan telle på én hånd de kveldene jeg har lagt ham (fordi mannen ikke var hjemme). Nå når vi har to er det naturlig at vi tar en hver.
Skaubinna Skrevet 18. august 2011 #8 Skrevet 18. august 2011 Her i huset faller det meste på meg. Men pappaen her i huset vil ha mest mulig tid med ungen, så når han kommer hjem, "overfaller" han ungen og jeg pleier å ta med bikkja og gå tur. Far legger babyen de kveldene hun tillater det og ikke er mammasyk. Alt ble lettere med legging når jeg begynte å pumpe og gi mm på flaske. Den siste mnd har ungen av en eller annen grunn begynt å være våken hvert 40' ende minutt natten gjennom og da må jeg ha litt avlastning. Pappan tar henne to netter i uken så jeg får sove. Ellers hadde jeg gått på veggen. Sånn jeg ser det, er det like så mye en jobb å gå hjemme og passe på, mate, kose og stimulere babyen. I tillegg skal hunden gås tur med, huset ryddes, klær vaskes, middags lages og jeg syns dermed at pappaen også kan ta noen netter. Jeg har en flott mann og han stiller opp alt han kan med babyen.
jeg og go'jenta Skrevet 19. august 2011 #9 Skrevet 19. august 2011 I helgene står stort sett barnefar opp med storesøster og jeg med lillesøster. De våkner samtidig så da har vi felles frokost- ganske kjekt:) Har en av oss behov for morgenkvil i helgene blir det etter frokost for da er ungene rolige. Ellers så tar jeg mating på natt, men han tar storesøster om hun våkner. Så vi deler egentlig på alt, og trives med det!
Ane Elise Skrevet 19. august 2011 #10 Skrevet 19. august 2011 Min kjære har alltid stilt opp når det trengst uten noe spørsmål, og det setter jeg umåtelig pris på. De to første ukene etter fødselen, hvor han var hjemme i lag med meg, pleiet han mor og barn kjempe bra. Vi sto forøvrig opp annen hverdag slik at den andre partner for sove litt ut. Etter at han begynte på jobb igjen, var det jeg som styrte mest med nurket om natta. Men var det en natt eller to hvor han var helt umulig pga tann utbrudd og magevondt, tok min kjære den første våken økt sånn at jeg fikk litt søvn før jeg overtok stafettpinnen. Og det skulle bare mangle siden han trengte søvnen han også som skulle på jobb dagen etter. Jeg hvilte meg når jeg måtte på dagtid når nurket sovnet av. Etter hvert som nurket vårt sover hele natta gjennom, og jeg har fått natta søvnen min tilbake, så er det faktisk helt greit for meg å stå opp kl.8 om morgen uansett om det er mandag eller lørdag. Om det er en helg hvor jeg har lyst å sove ut, stiller min kjære gjerne opp for meg Ellers så er det han som styre med nurket etter vi har fortært middag til kveldsstellet starter, da er det jeg som tar av den biten der. Men fra neste helg er det han som kommer til å ta av nurket på heltid siden jeg skal begynne på jobb igjen. Er kjempe spent på hvordan det skal gå med dem de første dagene.... Nurket vårt er nemlig rutine preget unge Men jeg er 100% sikker på at min kjære kommer til å takle det helt fint etter noen dagers roting Stoler fullt og helt på han. Må også få si at det er tungt for mammas hjerte å begynne og jobbe igjen. Jeg GRUER meg faktisk. Syns barseltida har gått altfor fort. Har storkost meg selv om det har vært en del tyngre dager, men heldigvis er de gode dager man husker best
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå