Gå til innhold

Hva tenker dere om å reise utenlands med en liten baby?

Anbefalte innlegg

Gjest Kira 1+1 underveis ♥
Skrevet

Etter en skikkelig skuffende sommer her i Norge, sitter jeg allerede og drømmer om neste sommerferie.. hehe! Har ikke lyst til å tilbringe hele ferien i regn til neste år også, og vurderer allerede å booke et feriehus.

Men den lille babyen kommer da til å være omkring 4 mnd, og er usikker på hva folk tenker om å reise utenlands med en så liten unge. Vi tenker ikke på noe super eksotisk sted, men å leie et hus i Frankrike eller Italia for noen uker. Den lille burde da allerede ha fått 3 mnd vaksinen. Og jeg er av den erfaringen at jo yngre de er, desto lettere er det å reise.

Er dette noe dere ville gjort, eller blir det galt å reise bort med en så liten baby?

Var på ferie med første barn da hun bare var 9 uker gammel, men det var liksom kun hos broren min i Danmark. Så ikke så veldig langt med andre ord;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gjør det samme neste år. Vi leier leilighet, men først skal vi ha et par dager i storby. Tar med babyen som da er ca 4 mnd og Junior som er 3 år.

Da Junior var 5 mnd var vi en uke i Protugal. Gikk helt knirkefritt. Eneste jeg lærte der var at småttisene har litt lett for å få feber i varmen, så ta med termometer og paracet ;-)

Skrevet

Tusen takk for svar!

Man må liksom benytte anledningen til å komme seg bort når jeg har permisjon og mannen ferie. Spesielt hvis sommeren blir like dårlig som den har vært i år!

Takk for tipset om feber forresten, da skal jeg være litt obs på det.

Skrevet

Jeg tenker akkurat det samme! Har så lyst dra på utenlandstur i løpet av neste permisjonen, helst noen uker av slengen. Jeg reiste med eldstemann da han var 3 mnd, det gikk helt supert, ikke noe problem. Da var vi i Budapest i mars, ikke så varmt med andre ord. Folk var veldig nyskjerrige og syns det var morsomt ellerbare veldig rart at vi var ute og reiste med så små babyer (venninna mi hadde en på 6 mnd) Så vi fikk mye oppmerksomhet kan du si.

Man vet jo ikke på forhånd hvordan babyen er, jeg tenker på kolikk eller andre problemer med soving/spising eller sånt. Så jeg tror ikke vi kommer til å kjøpe noen billetter før ungen er født (evt ha god avbestillingsforsikring).

Å, kjenner jeg har lyst til å reise NÅ! men nå er jo ferien akkurat over...

Skrevet

Hehe, jeg har også sååå lyst til å reise nå. Og har kun vært på jobb i 3 uker etter ferien;)

Sant det du sier med kolikk eller andre problemer. Men vår første hadde kolikk i nesten 6 mnd, så vi vet liksom hva vi går til hvis det (gud forby!) skulle skje igjen. Og da er det nesten bedre å være trøtt og sliten i en villa i Provence enn i et grått og regntungt Norge;)

I tillegg har mine foreldre tenkt å bli med ihvertfall en av ukene, så da får vi litt "avlastning" på både baby og 2-åringen.

Skrevet

Jeg reiste til "syden" med jenta mi da hun var 4 mnd. Jeg hadde tenkt gjennom det meste på forhånd, bortsett fra muligheten for at jeg skulle få for lite melk til henne mens vi var borte (jeg fullammet), etter å ha ammet og ammet og trodd at det var varmen som gjorde henne så grinete i over en uke, prøvde jeg å gi henne litt most banan - og vi fikk en helt ny jente.

Så mitt tips er: Hvis du har tenkt å amme, og fortsatt fullammer når dere reiser; ta med en flaske og morsmelkerstatning bare i tilfelle. Ellers ser jeg ingen grunn til å ikke reise. Vi har selv planlagt 2 ukers charter med våre to til sommeren (lillegutt er da omtrent 6 mnd), og gleder oss stort allerede (etter denne dårlige sommeren)

Skrevet

Vi reiste til leid hus i Frankrike da forrige barn var 5 mnd. - gikk knirkefritt (bortsett fra at jeg ikke hadde tenkt på at det er vanskelig å få tak i babygrøt i Frankrike...).

Vi planlegger Spania-tur førstkommende påske, nestemann vil da være rundt 4 mnd.

Så mitt råd er å benytte muligheten til å reise når den først er der :)

Skrevet

Vi leide feriehus i Spania da minsten var 4 mnd.

Det var en kjempefin tur!

Sov i vogn og vi brukte babybjørnen ofte!

Han var så fornøyd atte:)

Det som er fint med leilighet er at du kan lage måltider selv, så slipper man det evt styret med å ta med en så liten tass ut på restaurant.

Skrevet

Det adde jeg ikke hatt noen betenkligheter med, reis og kos dere masse! :))

Jeg dro til USA for å besøke min nærmeste familie da min første var 3 mnd og angret aldri på det! Flyturen gikk kjempebra, selv om reisen tok totalt rundt 20 t.

Kan godt være at folk tenker sitt om det, hadde bl.a ei venninne som reagerte veldig. For å være helt ærlig, så bryr det meg svært lite. Vi hadde en fantastisk tur og har hatt mange fin turer etter det også :)) (må bare si at det er lettere med en baby på lange flyreiser, enn en 2-åring ;))

God tur neste sommer! :))

Skrevet

Ingen tvil - bare reis!

Som noen over har nevnt: Lettere å reise med en liten baby enn en 2-åring! Jeg har gjort begge deler. Reiste første gang da eldstemann var 3 måneder. Det første året hennes reiste vi 5 ganger til utlandet på 1 og 2-ukers ferie. Jeg benyttet permisjonen min til det fulle, kan man si! Siden har vi i allefall reist en gang i året, og nå er eldstemann 8 år og veldig reisevant! Er faktisk nå på helgetur til Stavanger for å besøke tanten sin - og har selvsagt reist alene med fly;o) Flinke jenten!

Det jeg husker fra hun var liten var at bleiene var mye dyrere enn her hjemme. Uansett om det var Spania, Hellas, Frankrike eller Italia. Da prinsessen begynte med barnemat, var det også best å ta det med noe av det. Grøten var for eksempel mye søtere i utlandet enn her. Er det varmt der dere skal er det også viktig å tenke på væskebalansen og å la knotten ligge uten klær. Også lett med bleieutslett om det i tillegg er høy luftfuktighet. Men...alt dette kan en ta høyde for på forhånd - og er egentlig ikke vanskelig å forebygge eller planlegge.

Vi har bestilt tur til Kypros juni neste år. Prinsen er ikke ventet før i slutten av desember/begynnelsen av januar. Det eneste problemet med å bestille tur nå, var at man skulle oppgi navn og fødselsdato på babyen...og det er jo ikke så lett... Hehehe...så i bestillingen heter han nå "Knerten" og er født på nyttårsaften som er termin. Regner med at jeg får endret dette etterhvert!

Ønsker deg lykke til, og benytt permisjonen din til å reise mye!

Skrevet

Hadde bare reist! Vi skal gjøre det samme nesteår, her temin i slutten av januar å vi tenker å reise til syden i slutten av mai/begynnelsen av juli. slipper da unna fellesferien å det blir en del billigere. da vil babyen være rundt 4 mnd.

Skrevet

Jeg forstår ikke at du har betenkeligheter med å reise på ferie i det hele tatt. Er det fordi du tenker hva andre syntes? Drit i såfall i det ;o)

Reis på ferie og kos dere.

Vi bor utenlands, og min sønn ble født på et bittelite sykehus i Sør-Korea.

Det var fuktig og 35 grader i juli. Han fikk vaksinene sine, og lå og koste seg i stort sett bare bleien.

Når han var 7 mnd var vi på ferie til Singapore, og koste oss der også.

Den største utfordringen for oss var i grunn å reise til Norge i November, da det var iskaldt, og vi ble litt i tvil om hvor mye klær den lille kroppen egentlig måtte ha på seg.

Uansett, REIS og KOS dere :o)

Skrevet

Vi reise utenlands (Spania) da gutten var 6 mnd. Min svigerinne bor der nede med sine to gutter. Flyturen gikk knirkefritt, flyvertinnen anbefalte at vi ga fra flaske akkurat når vi lettet og landet (hindrer trykk). Som hun første skriver før blir de fort varme der nede så paracet og termometer er et must. Hvis du ammer kan det også være lurt å være obs på hva du spiser, Guttungen reagerte spesielt på fiskemat jeg spiste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...