Gå til innhold

Jeg har en gutt på syv år, og ting er ikke så enkle her i huset. Vær så snill å les, jeg trenger mange svar!

Anbefalte innlegg

Han er svært omsorgsfull, er snill og god og har mye empati.

Men:

-Han er sengevæter

-Han har store konsentrasjonsvansker

-Han er svært øsete og umulig å roe ned.

-Han får en hysterisk latter når han får tilsnakk

-Han har søvnproblemer

-Han greier ikke å holde fokus

-Han har vanskelig for å følge beskjeder

-Han er en ekstrem nattsvetter (har alltid vært det)

-Han lyver ofte/danner sin egen sannhet av ting

-Han er utrolig glemsk... Han glemte til og med at vi skal til syden...

Han har trygge og gode omgivelser, vi har faste rutiner, han har godt kosthold, og faste leggerutiner. Vi har ordnet med ett belønningssystem, vi fokuserer positivt (en ris-fem ros). Det er ingenting nytt som har inntruffet i livet hans heller.

Jeg har prøvd å ta det med legen, skolen, helsesøster og sfo, men får til svar at vi må skjerpe oss hjemme, og at han vokser det av seg. Men dette er jo ett problem på skolen også...

Noen som kjenner igjen noe av dette og kan gi meg råd? Jeg blir utrolig frustrert... Jeg har tre barn, og det er kun han som har disse problemene...

Fortsetter under...

Noen barn er mer følsomme enn andre. Kanskje han er et vaksineoffer? Kanskje dine to andre barn tålte vaksinene de fikk, men ikke han?

Hvis du tar ham med til legen vil han sikkert bli et av de mange barna i Norge som tar medisiner for å tilpasse humøret.

er dette ting som har fulgt han gjennom livet eller har det plutselig skjedd?

Uansett så skjønner jeg bekymringen din. Be de spesifisere hva de mener dere skal "skjerpe" dere med hjemme, utifra det du skriver her ser det jo helt normalt ut? Høres ut som slik de mente for 40 år siden om barna var "vanskelige"... Kan du få han til en annen lege? Mase deg til henvisning til BUP? Det kan jo se ut til at noe ikke stemmer...

Ikke mye jeg kan gjøre for å hjelpe, men ønsker deg lykke til iallefall ;-)

klem!

Tror neppe han har adhd eller er autist... Han er ikke hyperaktiv heller, han har bare perioder... Jeg har jobbet med autister og barn med asbergers, og kjenner ikke igjen dette i gutten min:)

Annonse

Kan ikke si jeg kjenner igjen dette mønsteret , da det var så mye forskjellig. Jeg ville tatt kontakt med en pedagogisk rådgver (eller liknende) , og se om dere kan få tatt en psykoogisk evaluering? Noen punkter virker som tegn på angst, andre som et sykelig oppmerksomhetsbehov, noe som konsentrasjonsvansker, osv. Vanskelig. Nå kan ikke jeg noe om dette altså, bare får en mening u fra det jeg leser. Men synes hvertfall det er flott at du prøver å ta tak i ting, og ikke bare lar det gå sin egen gang slik mange andre gjør. Stå på, og lykke til... :)

Prøv å ta en ting om gangen. Har dere f.eks. Fått Minerin av legen mot sengevæting? Det kan jo være at det ligger litt i 'mangel' på god søvn. Man sover ikke så godt i en våt seng. Her sa helsesøster til meg at jeg skulle begynne å vekke han på natten å få han på do, men siden jeg selv har vært sengevæter så vet jeg at det ikke fungerer. Jeg gikk til lege og kom til en spesialist, og da fikk han minerin, dette er et stoff vi har i kroppen men noen utvikler det senere enn andre og det er med på å gjøre slik at kroppen produserer mindre urin om natten.

Kanskje kan det også hjelpe at han spiser noe salt før han legger seg, både mot svette og uhell.

Han høres veldig nervøs ut. Kan det være noe som bekymrer han? Mulig har er veldig følsom? Det finnes noe nytt innen psykologine når det kommer til personligheter, det kalles hypersensitiv personlighet. Mange barn lider under dette, ikke fordi det er negativt men fordi de har problemer med å håndtere følelsesutbruddene sine når de er så små og fordi voksne ikke forstår og reagerer "feil" i forhold til denne personligheten.

Det er jo noe som de vokser seg til i etterhvert, jeg har selv en sånn personlighet og det gjør meg mye mer var på menneskers væremåte, hva de utstråler, reaksjoner osv. Jeg har i tillegg en veldig sterk intuisjon.

Jeg har også en datter som er slik. Dette med sengeveting er jo også mer vanlig hos gutter enn hos jenter så kanskje det følger hans nervøsitet.

Er det løgner eller er det fantasi? Altså at han lager sin egen lille verden av make believe som er litt finere enn den verden han lever i. Kanskje han er ensom?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...