Gå til innhold

Lillegutt på 10 uker vil ikke sove...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten gutt på 2 mnd som har helt sluttet å sove på dagen. Før sov han økter på 2-3 timer, nå er vi heldig hvis han sover en halvtime. Da våkner han opp og er skikkelig trøtt, men later som han er lys våken. Enden på visa er en skikkelig overtrøtt baby, og hyl og skrik i flere timer på kvelden før han slokner rundt 23-tida.

Har noen noen tips her? eller har vært borti lignende? Når/hvordan gikk det evt over for dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vår var lik for noen uker siden (er 11 uker nå) heldigvis varte det bare noen uker, for da skjønte jeg bedre når han faktisk var trøtt og fikk lagt han før han ble overtrøtt..

Skrevet

Samme her! De 2 første mnd så sov hun kanskje 30 min på dagen, med 2 dupper på kveldstid på 5-10 min og sloknet da ikke før kl 12 på natta. Hun var grinete heeeele dagen og KREVDE å bli båret, underholdt på alle mulige måter...Gud det var slitsomt. Det bedret seg når hun ble rundt 3 mnd. Hun sover fortsatt ikke mye.. kanskje 3 * 30 min, og slår til med 45 min en gang i blant;) Men hun er ikke grinete da;) Selv om hun fortsatt krever oppmerksomhet- hun kjeder seg fort;)

Skrevet

Søvnen går i bølgedaler. Etter tretti minutter kommer den lette fasen, der veldig mange barn våkner (alle mine har vært sånn). Andre barn sover gjennom denne letter fasen, og kan dermed sove i flere timer av gangen.

Det jeg har gjort (som kanskje høres forferdelig styrete ut - men barnet får i det minste sove!), er å feks begynne å rugge på vognen rett før det har gått tretti min. På den måten "bysser" jeg barnet gjennom den lette fasen, før jeg stopper igjen når barnet har sovnet godt. Er du så uheldig at barnet våkner i den lette fasen, så ikke gi deg - byss og rugg til barnet sovner igjen.

Det er mye bedre med mange korte lurer, enn ingen. Overtrøtte barn sover kort og urolig.

Søvnen går i bølgedaler, så det er ikke sikkert at barnet ditt vil sove flere timer på dagen før det har gått en tid. Kanskje ikke før det nærmer seg året. Kanskje før. Det er ikke godt å si:-) Ofte er det slik at når ting går på skinner, så sporer det av igjen. Dette vil du oppleve mange ganger, og det har skjedd og skjer med de fleste foreldre. Jeg har tre barn (minste er fire måneder), og ingen har vært sovedyr. Jeg føler ikke jeg gjør noe annet enn å tilrettelegge for søvn (trille vogn!), men jeg velger å gjøre det fremfor å ha en overtrøtt baby. Mine to eldste begynte å sove en time i slengen da de var rundt 9 måneder.

Så ja, det blir bedre. Men det kan ta sin tid:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...