Mimmi84 Skrevet 17. august 2011 #1 Skrevet 17. august 2011 sønnen min kan navngi ca 15-20 bilmerker. på volvo kjenner han igjen bilen også bakfra, der det står VOLVO kun i bokstaver. (ikke merket) kan tallene fra 1-20, dog ikke i riktig rekkefølge ennå. Om jeg teller oppover, kommer til 10, kan han si 11-12.. men ikke så mye mer. han kan peke på noen få tall og si f-eks 2. (men han kan ikke telle. Har ikke mengdeforståelse) han har en genser hvor det står "Made of love" jeg stavet igjennom L_O_V_E mens jeg pekte på bokstavene. da pekte han med en gang selv på E i "Made" og sa E, og det samme med O i "of". dette er så og si første gangen jeg gjør ham oppmerksom på bokstaver. Har han en god "tegn forståelse"? Jeg synes jo så klart at han er kjempe flink, hønemor som jeg er, men er dette helt vanelig? han er foresten 22 måneder
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 17. august 2011 #2 Skrevet 17. august 2011 Syns det virkelig er imponerende at han kan så mange bilmerker. Husker at vi tittet på Tande-P når jeg var lita og da var det en toåring der som kunne navngi ganske mange bilmerker. Og det var nok fordi det var imponerende at han var med. Ellers vet jeg ikke hva som er normalt. Jenta vår kan telle til 10, men det er fordi vi aldri har øvd på å telle noe lengre enn det. (jenta vår er også 22 mnd). Så i mine ører syns jeg det er imponerende Har aldri hørt henne si noe om bokstaver. Men hun snakker veldig mye. Snakker i lange setninger og vi kan føre en helt normal samtale og hun forteller. På det området får vi bestandig kommentarer på hvor flink hun er. Men der tror jeg det er litt halvt om halvt. Noen toåringer snakker mye, mens andre snakker lite. Uten at det betyr noe spesielt. Syns barnet ditt høres veldig dyktig ut
Mimmi84 Skrevet 17. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 17. august 2011 heei! vestlandsfanden, deg husker jeg fra da vi gikk gravide Heisann! vi har ikke fokusert no serlig på tall eller bokstaver egentlig, det var derfor jeg var så overrasket. men pleier å telle høyt til 25 når jeg varmer melk til ham, og nå er han begynt å telle med meg. tenker at om jeg virkelig setter meg ned med ham, kanskje han er ganske flink? leste en annen tråd her, om hu jenta som lerte seg alfabetet på 2 uker.. så det er jo helt klart andre små luringer
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 17. august 2011 #4 Skrevet 17. august 2011 Ja, jeg kjenner igjen nicket ditt også Det er nok helt klart noen som oppfatter ting og tar ting til seg fortere enn andre. Også kommer det jo selvsagt an på interesse Så på God Morgen Norge idag at man fint kunne lære 1-åringen å lese. De gjorde ting, mens de la skilt foran som beskrev hva de gjorde. Hvis de hoppet så la det skilt foran hvor det stod "hoppe". Eller de fikk smake på noe salt, så la de et skilt foran som det stod "salt" på. Barn har lettere for å lære dess yngre de er. De må bare assosiere det med noe. Så det går visst an om man gjør en innsats, mens andre klarer det uten at man har gjort store greiene. Akkurat i 2-års alderen tror jeg det er mye som er normalt og unormalt. Jeg får ihvertfall inntrykk av at på dette stadiet så er det noen som kan mye, og andre som kan lite. Men jeg kjenner ingen personlig som har barn som kan så mange bilmerker eller telle helt til 20 i den alderen der
Mimmi84 Skrevet 17. august 2011 Forfatter #5 Skrevet 17. august 2011 må bare presisere han kan ikke TELLE til 20, han kan tallene, hver for seg. si dem, altså. og sette noen etterhverandre. men det er selve tegn forståelsen jeg tror han er god på.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 17. august 2011 #6 Skrevet 17. august 2011 Ja, det virker sånn Det er nå imponerende uansett
Akasha79r Skrevet 18. august 2011 #7 Skrevet 18. august 2011 Hei Min gutt er også 22 mnd og kan ikke tallene eller bokstaver. Så jeg synes din sønn er kjempe flink som kan så mye. Men når det er sagt, så må jeg også si at selvom min sønn ikke kan bokstaver/tall så er han tospråkelig (lærer spansk og norsk) og kan masse på begge språk og selvom han mikser litt så har han begynt å skjønne at han må snakke til mamma og pappa på hvert sitt språk ) det er utrolig hvor mye de vet og kan. Og lurer litt på om han skulle bare lære det ene språket, om han hadde vært "flinkere" da...
Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #8 Skrevet 18. august 2011 Han høres jo ut som en smart liten gutt! Som de andre her sier så er det nok et resultat av hva man fokuserer og øver på. Gutten min på samme alder kan mange forskjellige fugleslag. Han både ser og hører forskjell på feks duer, måker, ender, skjære og mange flere når han er ute. Han kan både navngi dem og etterligne lydene de lager hvis vi spør. Litt sært egentlig, men sånn er det å være født inn i en friluftsfamilie! :-) Ganske fasinerende at man trene dem opp slik, de har nok mye større kapasitet enn vi tror. Kanskje vi undervurderer dem litt?
Canari Skrevet 18. august 2011 #9 Skrevet 18. august 2011 Jeg tror det kommer veldig an på hva foreldre prioriterer å lære bort til barna, hva man fokuserer på- Førte barnet mitt var også tilsynelatende god på tall, bokstaver etc, men jeg tror det først og fremts handler om hukommelse/gjenkjennelse, enn forståelse, som en regle. De glemmer det også fort igjen. Jenta mi kunne som 3-åring telle til 10 på også tysk og engelsk og spansk, men det ble glemt fort da vi fikk annet å fokusere på og ikke rakk repetere dette med kort mellomrom.
Mimmi84 Skrevet 18. august 2011 Forfatter #10 Skrevet 18. august 2011 ja, det tydelig en HELT annen hukommelse der i gården enn hos hans mor gitt... ! Om man først prøver å lære dem noe de synes er gøy, så går det utrolig fort! kan ha sakt et ord til ham en dag, som han gjentar. Så, neste dag, sier han det ordet uoppfordret. Tenker; om noen hadde sakt et ord til meg på spansk, en gang, så hadde ikke jeg husket det dagen etter!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå