Gamlemori Skrevet 17. august 2011 #1 Skrevet 17. august 2011 Er det nokon andre med astma her? Kva gjer de for å klara kvardagen utan medisin? Tek i mot tips med takk :-)
Fru.Vestavind Skrevet 18. august 2011 #2 Skrevet 18. august 2011 Har ikkje astma sjølv, men sist eg gikk gravid hugsar eg det var noken som prata om astma, så om du ikkje får noko respons her, så kan du søke i forumet etter tips og råd:) Lukke til!
Flower84 Skrevet 18. august 2011 #3 Skrevet 18. august 2011 Hei! Snoka litt innom her. Hører til på 2. trimester. Jeg har astma men bruker medisiner som vanlig. Har du fått beskjed om å la vær å ta medisin?
smet Skrevet 18. august 2011 #4 Skrevet 18. august 2011 Eg har både astma og allergier.Eg har fått beskjed av både fastlege og astmalegen min om å fortsette på samme medisin no som eg er gravid som eg gjorde før, fordi ungen har det betre når eg er frisk. Einaste eg har fått beskjed om at man skal vere forsiktig med anfallsmedisin den heilt siste tida, sidan det kan hemme riene.
21293425 Skrevet 18. august 2011 #5 Skrevet 18. august 2011 Jeg bruker også astmamedisinen min. Har kuttet litt i dosen nå på sommeren men går ut fra at den økes til vinteren igjen. Jeg må jo ha luft for å kunne dele med babyen!
Gamlemori Skrevet 19. august 2011 Forfatter #6 Skrevet 19. august 2011 Legen las opp mange bibirkningar, m.a. misdannelsar på skjellett o.l. Han sa at ingen hadde forska på astmamedisin og graviditet, men at eg måtte balansera med medisin og tetthet.... Legesøstra mi kutta ut all astmamedisin i sin graviditet, men ho vart betre av astmaen då ho var gravid... (Det er lov å håpa at det skal snu!) Eg har slutta med både tablettar (Singulair) og Seretide innhalator. Nesten slutta med ventolin-innhalator òg, men i går kveld var formen så dårleg og eg kvidde meg på enno ei natt med hosting, så eg tok ein halv "sup". Tek de andre medisin som normalt altså??
Flower84 Skrevet 19. august 2011 #7 Skrevet 19. august 2011 Jeg bruker Symbicort turbohaler og Polaramin allergitabletter. Ventolin skal ikke brukes de 3 siste månedene i svangerskapet fordi det kan virke riestillende. Det var det eneste jeg fikk beskjed om.
2 prinser og et nurk på vei Skrevet 19. august 2011 #8 Skrevet 19. august 2011 Hei.. Eg har og astma men fikk besjed om å ikke ta det av min fastlege. Bruker Symbicort og ventoline ved behov. Vist eg skulle ta det måtte det var behov for det ellers måtte eg unngå de helt.
smet Skrevet 19. august 2011 #9 Skrevet 19. august 2011 Eg går på Symbicort, Singulair og Aerius. I tillegg har eg Oxis ved behov, trening o.l. Har ikkje fårr beskjed om å kutte ned på nokon av deil
Småting Skrevet 20. august 2011 #10 Skrevet 20. august 2011 Kortisonpiller skal man unngå - alt som inhaleres er greit gjennom det meste av svangerskapet - og skal heller ikke kuttes ut på slutten hvis man er avhengige av det. Det er bedre for en baby å bli tatt med keisersnitt enn å ha en mamma som ikke puster! Men alle pulverinhalasjonsmedisinene kan altså trygt brukes - Pulmicort, Symbicort, Oxis, Bricanyl, etc. (har fått info fra H. Nordeng, en av landets ledende eksperter på gravide og medisinbruk). Når det gjelder allergimedisiner er de nyeste, som Aerius, ikke testet ut, og man vet dermet ikke effekten av dem på babyen. Førstegenerasjons allergimed. er de eneste som er 'garantert' for gravide (type Polaramin), men de har jo også bl.a. ekstrem tretthet som bivirkning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå