Gå til innhold

Kan man nekte å ansette folk som er sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har jobbet med både personal og som tillitsvalgt. Ville egentlig ikke falt meg inn å vurdere en som var sykmeldt for en stilling i det hele tatt.

Kan ikke komme på noe lovverk som sier hverken det ene eller det andre, men om man er på jakt etter å fylle en stillling, er man ikke interessert i en som er sykmeldt.

Når enn stilling utlyses eksternt kan arbeidsgiver ansette akkurat hvem de vil.

Vil de ansette en fra rennesteinen for å lære opp vedkommende på egenhånd er det dems valg.

Skulle man til enhver tid automatisk ansette den som er best kvalifisert i følge papirer og erfaring hadde det ikke vært noen vits med inervjurunder.

Enig med 21:52

Sitter med intervjuer ukentlig, og det er mye mer enn hvilke papirer man har som teller. Man må også se an om kandidaten passer inn i teamet, om kandidaten har reelle forventninger til arbeidsoppgaver og lønn, om de personlige egenskapene er hva man er ute etter til denne stillingen osv.

Må innrømme at jeg ville stusset hvis jeg hadde fått beskjed om at kandidaten jeg hadde på intervju var sykemeldt. Det hadde vært litt vanskelig å forholde seg til, ettersom man ønsker å ansette en kandidat som faktisk er tilstede på jobb.

Annonse

Der jeg jobber er det vanlig praksis at man ikke blir forbigått på ansettelse selv om man er ute i permisjon. Det fører av og til til at den som får jobben permisjon de første månedene (opp til et år), og man må ansette noen i vikariat i samme slengen.

Hvordan det er om man er sykemeldt aner jeg ikke...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...