Gå til innhold

Gartnerlosjen: statusrap mid aug

Anbefalte innlegg

Sitter og nyter kveldssolen på terrassen mens vesla tar kveldsbadet her ute. Kikker utover krukker og kan melde følgende status:

- Jordbærene synes endelig det er juli, masser av kart og 3-4 modne for dagen (som raskt blir spist av vesla).

- Veldig fornøyd med sjokoladekosmosen i jordbærkrukka. Rikelig med dyprøde blomster på lang stilk har pimpet opp jordbærbusken hele sessongen.

- Oreganoen blomstrer endelig, skuffende nok i hvitt, og ikke i rosa som de i gamlehagen... Men jeg venner meg vel til det.

- Lavendelen har, som kosmosen, levert fra første dag. Elsker den!

- Fylt lilla Flittiglise har virkelig vært flittig og er nå på hell, så nå slipper de hvite enkle Flittiglisene i samme krukke bedre til. De skal få komme på besøk neste sommer også.

- Georginen på trammen har gitt rikelig med blomstring og blomstrer fremdeles.

- En i utgangspunktet stusselig liten Tåre har vært ekstrem full i blomst, og er det fremdeles.

- Ertespirene som ble plantet litt her og der har det gått sørgelig med... Noen av de har da greid å strekke seg i været etterhvert, men ingen tegn til blomster. Nok et tegn på dårlig sommer, eller trenger de ekstra pleie?

- Div urter i alt for små krukker har hatt stusselige kår, men klart seg brukanes. Lover at de skal få en bedre vokseplass neste sommer.

Vel, det var vel alt i krukker tror jeg. Nå er det noen som må legges her :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143486738-gartnerlosjen-statusrap-mid-aug/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sug lut

Vært litt pleddkveld her, ikke den sommervarmeste kvelden på balkongen, men vakkert er det.

Frøsådde tagetes (Naughty Marietta) er min mest takknemlige fargeklatt, lever i småpotter og er lykkelige sånn, så da kan de flyttes rundt etter hvor de trengs mest. Veldig kraftige og sju-åtte blomster på hver, kontinuerlig.

Pyntesalvie er endelig i full fart og gjør alt den lovte på pakka - men den er nok for sein til at jeg kan ha den annet enn i fyll-mellom-andre-potter neste år. Men nydelig dyplilla og høy og fin, i gamle apotekerkrukker.

Mynte, basilikum, koriander og gressløk har det fint og grønt.

De høye campanula persiciflora er helt nydelige i storkrukke, blomster hele tida.

Oransj daglilje er vel i ferd med å få ut siste to knopper, men den har så fine blader at det går greit uansett.

Tre Dronning Ingrid, en uidentifisert og tre hagepelargonier har det også helt fint.

Endelig blomstrer de fleste kosmosene (de første begynte for over en måned siden), som skaper høyde innimellom bak alt annet. De eneste som enda ikke gjør noe er de som jeg måtte toppe kraftig opptil flere ganger for å ikke bare bli dillplanter, selvom de ikke har fått gjødning i det hele tatt hele året. Erfaring: de kan helt fint bli langt over meteren høye selv i småpotter, den høyeste er nok 1,20 og blomstrer masse. Siden de er mixpack har jeg mye nyanser, men de særeste er de som har rørformede kronblad, har du dem, Blomstre?

Hortensiaen er blitt veldig stygg. Kanskje av mangel på ekte kjærlighet. Men den var pen en gang.

Og snart er det loppis-sesong. Da skal jeg ha et gammelt treskap med frontåpning (i motsetning til putekassa), og nok dybde til å ha tre store staudepotter inni om vinteren.

Og tre trekasser til har jeg kommet over - de har ikke plass før neste år siden de krever total ommøblering av balkongen, men skal ha dyprødrosa pelargonier i dem, i en eller annen stableform. De står i garasjen fordi de lukter gammalt vått tre og gammal våt jord. Håper opptørking tar lukta, alternativt at de i friluft ikke gjør så mye av seg, luktmessig. Utrolig fine - to av dem ekstra dype og nesten firkanta, samt med metall-gitter-bunn. Den tredje klassisk kasse.

Nå jobbe igjen.

Gjest sug lut

Mea culpa: glemte jo den utrolige storkenebben (Johnson's Blue) i den gamle vedkassa mi, den er utrolig anbefalt til alle som skal ha mye og vedlikeholdsfri blomstring på balkong. Ei plante fyller et kar med diameter 75 cm, og har hundrevis av blomster hele tida (ok, jeg har ikke telt dem, se det som en rent impresjonistisk størrelse). Og de to rosestorkenebbene skal få bedre kår neste år, selv om de blomstrer veldig kort, siden de i alle fall er tidlig ute og det teller også.

Gjest amandine

Venter på markjordbærene, selv om de er i blomst er jeg litt mismodig etter hvert.

Hageblåbærene kom ikke i år??? Men masse andre blåbær, de var faktisk modne alt før ferien.

Dronning Ingrid er fin, og hennes ukjente venn mulige appleblossom er litt gjerrig på blomstene sine, skjønner ikke at jeg er nysgjerrig og kniper igjen knoppene. Er for stor til å flytte inn, men hadde kanskje likt innelivet. Hmmm.

Rosene i full fres og hortensiaen likeså. Min nabo nede i gaten har en utrolig vakker blå en som venter på første frostnatt så jeg kan stjele blomster he he.

Gresset gror, sneglene tygger som bare det og ugresset i oppkjørselen lever sitt eget liv. Tujatreeet mitt har fått et lekkert bunndekke av løvetann og blodlønnen har fått meldugg. Jaggu sa jeg velstelt hage. Er det rart jeg steker vafler opg drikker kaffe???

Ingen rørformede kronblad her. Har bare hatt sjokolade av kosmosene i år, den har vanlige flate.

Naughty Marietta høres kul ut, selv for en som ikke er tagetes-fan ;-)

Vinterskap til staudene? Med glava og varmepumpe? Det blir lekkert! Lurer på om det er loppis sessong her, kjenner bare til de som er på våren... (må få meg lokalavis igjen!).

Bare lot vær å rapportere om hagen jeg... Fint på terrassen (av det jeg har plantet trives hoppeline best), med vaffler og kaffe :-) Men husker du den riktblomstrende rosa busken min, som det ligger bilde av i albumet på profilen min? Du skulle sjekke om det var samme som en nabos....

Kanskje du også må få deg vinterskap, til dronnong Ingrids ukjente venn?

Annonse

Gjest amandine

http://loppemarkederibergen.blogspot.com/ Du som er så rå på gåggel finner kanskje en tilsvarende lenger sør?

Hos meg er forøvrig hage og terrasse en og samme ting, så kan ikke utelate ugresset.

Hoppelinen klarer seg fint her også, uten uhell av alvorlig grad, den har kun en tann på samvittigheten..

Hosta(don't like but have lots) i storform, bregner i storform(på skyggesiden i det som skulle vært et stenbed), røsslyng i blomst og kongler i hele plenen. Dvs mose I plenen, kongler PÅ plenen..

Timian, rosmarin og flatbladpersille i fin form, gressløk og basilikum har blitt sneglemat.

Har prøvd å gåggle det før, men kan alltids forsøke igjen, mye kan ha sjedd siden sist (verden går fortere på nett).

I nyhagen er hage og terrase veldig sepparat. Det er litt dumt. Likte bedre terrasse på bakkeplan som en del av hagen. Nå har jeg hage på hele sørsiden av huset, og en terasse noen trappetrinn opp fra bakken på hele vestsiden. Når vi kjøpte var det ikke trapp ned fra terrassen og til hagen en gang, men det har flinke mannen fått fiksa :)

Får du til basilikum ute altså (når den ikke blir sneglemat)? Jeg har endelig fått en riktig fin en i kjøkkenvinduet, og har ambisjoner om å sette ny rekkord. Gamlerekkorden var på 13 mnd. Jeg suger i inneplanter...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...