Gå til innhold

Amming etter 6 måneder (Lillenims og andre?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter gradvis innføring av fast føde har ammingen naturlig trappet litt ned. Nå vil min lille ha melk mellom 3-5 ganger per dag. Dette varierer litt, og det har vært en del dager nå med bare 3 dager (morgen, lunsj og før kveldsmat. De dagene det er mer vil han ha ved leggetid også).

Nå føles det jo som om brystene begynner å bli tomme. De er ikke det, det vet jeg, men kjenner jo litt på skrekken for å miste melken siden han ammer mindre og mindre. Er det noen anbefalinger her for om man bør pumpe litt de dagene han f.eks. bare vil ha 3 melkemåltider. Eller er det bare å følge naturens gang?

Jeg merker jo at dersom vi er ute eller det er mye folk og liv rundt, så er det utrolig vanskelig å legge ham til. Men jeg hadde håpet å kunne vente med å stoppe det melkemåltidet og erstatte det med fast føde til han virker som han trenger mer fast føde og forhåpentligvis også kan sitte selv.

Noen erfaringer med denne naturlige nedtrappingen? Merker på ham at han nok ikke er av de som kommer til å "kose" seg ved puppen til han blir tvunget av, så derfor tviholder jeg nok litt på disse melkemåltidene så lenge jeg kan. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er som du selv sier helt normalt at de vil amme mindre når de får fast føde (det er også helt normalt at de vil amme like ofte som før, bare så det er sagt). Det høres ut som du ammer han før måltidene? Det er iallfall lurt.

Du kan også kutte litt ned på vannmengden til måltidene og prøve å legge han til igjen etter maten for en tørstesup. (Om han er like uinteressert så gir du selvsagt vann som før.)

Dersom han de fleste dagene ammes 5 ganger er det ikke noe problem om det bare blir 3 noen andre dager. Du vil fremdeles kunne øke produksjonen når det trengs, for eksempel ved sykdom (jeg fullammet et par dager da jenta fikk magesjau da hun var nesten 1 år, det kjentes godt i dagene etterpå) eller om han vil ha mer morsmelk senere.

Om du synes det kan være greit å ha et lager i fryseren til senere gjør det ingenting om du pumper litt de dagene med få amminger, men jeg tror ikke det vil gjøre noe særlig fra eller til for produksjonen når det er snakk om en dag nå og da. Du bør dog ikke erstatte brystmåltider med flaske, uansett innhold.

Det er også helt normalt å synes at verden er mer spennende enn alt annet en periode i den alderen. Det går som regel over etter noen uker. Prøv å amme i mørkt og kjedelig rom, og gjenskap generelt de ammesituasjonen du synes fungerer, både med tanke på lys og omgivelser generelt. Kanskje kan det være lurt å begrense det sosiale livet på "ammetidspunktet" en liten stund og se om det er lettere hjemme, iallfall om det påvirker måltider flere dager på rad. Samtidig er det nok også et tegn på behov for stimuli, så du bør absolutt komme deg ut også.

Barn på 6+ mnd sulter ikke i hjel av å hoppe over en amming. Er han sulten, så vil han nok ha :) Hopp heller over et melkemåltid fremfor å erstatte det med flaske; det er mange mødre som blir veldig stressa om minien plutselig ikke vil ha pupp en gang og ofte baler de seg inn i en negativ spiral. (Om det gjentar seg flere måltder på rad eller mange dager så må du selvsagt vurdere hva du skal gjøre. Men ett er ikke farlig.)

Skrevet

Tusen takk for svar lillenims.

Han får ikke noe annet I stedet for melk. Når jeg sliter med å legge ham til, så stopper jeg heller og venter en halv times tid og prøver igjen. Det pleier å fungere greit.

Han drikker foreløpig ikke særlig annet enn melk. Prøver å gi ham vann innimellom, men det meste blir bare søl. :-)

Jeg har ikke prøvd å legge ham til igjen etter at han har fått grøt, så kan se om det kan fungere. Foreløpig får han bare to måltider med fast føde. Det er vel helst derfor jeg blir litt nervøs I forhold til ammingen.

Det føles litt tomt på den ene siden. Jeg har en tendens til å starte dagen på samme side, noe som betyr at den ene siden virker fullere enn den andre. De dagene det blir 3 amminger betyr det at det ene bare blir tømt en gang. (Han tar bare en side per måltid). Fordelen er kanskje at jeg etterhvert kan amme fra kun den ene siden senere når han spiser mer fast føde.

Skrevet

Er det noen spesiell grunn til at du ønsker å amme kun fra den ene siden?

Vanligvis anbefaler jeg å gi begge bryst til hvert måltid, og da starte med det du slutta med sist, ELLER å gi annethvert bryst. (Fest en binders på bh-stroppa på den siden du ammet på sist.)

På "odde" dager lønner det seg nok å passe på at du starter på "riktig" side. Dersom du ikke har noen plager med det ene brystet er det så vidt jeg vet ingen fordeler med å amme kun på en side - dersom du ikke anser ulik størrelse på brystene som en fordel, da... (Det justerer seg som regel tilbake etter ammeperioden, og det er jo ikke sikkert det blir så stor forskjell når det er et stykke uti ammeperioden heller da. Verst om man ammer kun fra ett bryst under fullamming i starten.)

Bare slapp av og amm når han vil ha, så går det nok bra, skal du se :) Jenta mi er 17 mnd og ammes morges og kveld, og det er ikke noe problem om hun en dag ikke vil ha noe. (Nå vil hun dog gjerne die i en halvtime, mot 10 min for en uke siden, dét er et større problem. *travelt om morran*)

Skrevet

Kjenner meg igjen i denne tankegangen. Jeg skal ut i full jobb om 2 måneder, og gutten tar ikke flaske (med mme). Er timingen riktig trur jeg han vil ta mm på flaske, så prøver å få han over på fast føde og driver å fryser ned mine små slatter så ført jeg får muligheten til å pumpe ut litt spreng. Her er det litt variabelt om han vil ha mat om natta eller ikke, og visse formiddager føler jeg at jeg får overskudd da han ofte er fornøyd med 1 pupp. Legger jeg han till begge så kommer det masse opp igjen, gjerne i koselig blanding med fast føde ;-/. Har avslutte litt angst for å trappe ned, "kjekt å ha litt ekstra" de dager han ikke liker maten. Det krever jo litt innsats å lage mat som går ned syns jeg.

Skrevet

Lillenims,

Neida, ingen grunn til at jeg vil amme kun en side. Tenkte bare om det var lettere å faktisk opprettholde produksjonen dersom en går over til bare en side når de ikke vil ha så mye?

Grunnen til at han bare får en side om gangen er at han da er mett. Han har alltid kun fått ett bryst per måltid. Han får som regel tilbud om den andre siden også, men er ikke interessert. Derfor blir det ofte oddetallsdager. Han tømmer alltid den ene siden. Det kjennes ihvertfall slik ut, så for å få tømt begge sider pleier jeg ikke legge ham til samme side en gang til ved neste måltid.

Får håpe min lille vil ha melk en god stund enda. Jeg synes bare det er koselig å amme nå som alt fungere. :-)

Skrevet

Melkeproduksjonen er blant annet avhengig av at brystet tømmes. Da vil trykket inni der synke og det vil produseres mer melk som fyller brystet (dette er en hormonell reaksjon på trykkforandringen). Når det etterhvert blir fullt så vil trykket gjøre at det produseres mindre melk, inntil det igjen blir tømt. Derfor vil to bryst produsere mer enn ett, siden de kan lagre dobbelt så mye før produksjonen tar pause.

Om brystet sjelden blir tømt så vil det føre til at produksjonen synker. Jeg tror den da faktisk synker, slik at det tar lengre tid å fylle brystet (i motsetning til at det fylles raskt og så stopper produksjonen opp inntil det tømmes igjen). (Iallfall har jeg aldri brystspreng i løpet av dagen selv om ungen kun dier morgen og kveld, og hun spiser aktivt i minst 10 minutter på hvert bryst da.)

Så jeg tror altså ikke at du har noe å vinne på å flytte all amminga til en side. Det eneste er at brystene som regel har litt ujevn produksjon, og da kan du sikkert risikere at det ene i praksis slutter å produsere melk dersom produksjonen går mye ned på begge to. Det vil du merke ved at ungen ikke vil ha den siden, eller ved at han vil ha det andre brystet etterpå.

Amming som funker er strålende, er jo bare å fortsette så lenge du og baby har lyst da :)

Skrevet

februarmamma2011:

husk at det skjer MYE på 2 mnd, så ikke vær bekymra for verken flaske eller melk eller mat for han enda :) Etter 6 mnd er de også fysisk i stand til å drikke av tutkopp, og siden det også hindrer sugeforvirring kan det være verdt å prøve ut. Prøv gjerne både lunka og kald melk, ikke godt å vite hva som funker. Sist men ikke minst er det ofte lurt om pappaen eller noen andre tilbyr flaske.

8 mnd gamle unger klarer seg også greit en arbeidsdag uten melk om de spiser 3 måltider med fast føde og absolutt ikke vil ha melk (jeg vil altså ikke anbefale å ikke gi melk til en på 8 mnd, men det er heller ikke krise om han ikke vil ha). Da vil han nesten helt sikkert die mer når du er der (kanskje også om natta).

Det er kjekt å ha litt i bakhånd, det er jo holdbart i minst 6 mnd i dypfryser. (Smak på melka først, om den ikke smaker surt eller harskt så kan den gis etter det også. Da kan den ha litt mindre næringsstoffer, men det gjør ingenting om det bare er innimellom.)

Skrevet

Se der lærte ihvertfall jeg noe nytt om amming i dag. :-) jeg har heller ingen spreng lenger, men merker at den siden jeg normalt starter er fullere enn den andre om morgenen. Men det virker som det fremdeles er mer enn nok melk til de måltidene han vil ha, så det er vel bare å slutte og bekymre seg og forsette rutinen vi har. :-) fordelen med å ha begge "aktive" er vel også de dagene han plutselig vil ha mer.

Takk for svar! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...