Anonym bruker Skrevet 17. august 2011 #1 Skrevet 17. august 2011 Leste om ei som har dette. Hva pokker skal man med en slik utdannelse? Kan vel knapt se for meg noe samfunnsnyttig man kan gjøre med en slik grad, men lar meg gjerne opplyse dersom det er noe jeg har gått glipp av!
Anonym bruker Skrevet 17. august 2011 #3 Skrevet 17. august 2011 Eh... jeg sa samfunnsnyttig, gjorde jeg ikke? ;-) HI
Anonym bruker Skrevet 17. august 2011 #4 Skrevet 17. august 2011 Læreryrket er da streng tatt en samfunnsnyttig yrke, vel? Mener du at det å LÆRE bort filosofi er bortkastet i et samfunnsmessig perspektiv? Eksluderer du filosofi i sin helhet fra hva du anser som betydningsfullt i dagens samfunn? Filosofi er et fullverdig studie som blir tilbudt på bl.a UiO på lik linje med mange andre studier, og slike tilbud må da være basert på en etterspørsel sett ifh til samfunnsmessige behov.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2011 #6 Skrevet 17. august 2011 Tro det eller ei, filosofene forandrer historien. Uten tenkere som er i stand til å stille kritiske samfunnsspørsmål ville vi aldri kommet oss ut av føydal samfunnet, vi ville aldri hatt ideen om et sosialistisk samfunn, vi ville ikke hatt et tredelt maktapparat som holder hverandre i sjakk, vi ville akseptert at kongemakten kom fra Gud, vi ville akseptert Guds eksistens uten å stille spørsmål, vi ville ikke ha vurdert etikk i vitenskapen osv. En filosofs "jobb" er å stille spørsmål ved det bestående. Analysere konsepter, vurdere verdien av konsepter, foreslå alternativer, etterse rammeverk, evaluere standarder og verdier og stille nye spørsmål.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2011 #7 Skrevet 17. august 2011 Signerer siste innlegg. Håper du ble mer opplyst, Hi, for det var du virkelig ikke i utgangspunktet. Utrolig at du ikke forstår verdien av tenkning.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2011 #8 Skrevet 17. august 2011 Oisann, HI. Filosofi er jo faktisk noe av det mest samfunsnyttige man kan befatte seg med.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2011 #9 Skrevet 17. august 2011 Med en master har man forskningskompetanse, dvs kan ta en doktorgrad. Mange filosofer jobber i universitet og sykehus, f eks i etiske komiteer, med undervisning og veiledere. Det har også blitt vanlig å tilby mennesker i krise å snakke med en filosof som et alternativ til en prest.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2011 #10 Skrevet 17. august 2011 Kan gi deg et enkelt eksempel, HI: Den eksistensialistiske filosofen og feministen Simone de Beauvoir hadde stor innflytelse rundt tenkningen om kvinners rolle i samfunnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå