Gå til innhold

Kan hende jeg skal ha tvillinger!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på første kontroll i dag, er 6+3. Han tok utvendig ultralyd og så tydelig to der inne. Første mente han det kunne være plommesekken, men etterhvert fikk han mistanke om at jeg venter tvillinger... Jeg er litt i sjokk nå. Skal på ny kontroll på tirsdag og da mente han at han kunne se det sikkert!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ååh.. så koselig :) jeg ønsker meg tvillinger :P

Skrevet

OJ,oj so spennande!:D

Tvillinggraviditetar og svangerskap kan visstnok vere litt meir travel og utfordrane, men med dobbel glede;)

Har ein del toegga tvilingar i slekta, og har mulegheita for å få det sjølv, men er nok ikkje det denne gongen trur eg,hihi lov å håpe likevel?;P

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

lullaby: får vel gratulere, enda jeg har annen oppfatning enn resten her i forhold til tvilling svangerskap, men det er pga persjonlige opplevelser med det, mistet tvillinger i uke 21.. Men gr det bra for deg, har du dobbel glede :-D Er jo stas med tvillinger, men pga egen opplevelse er tvilling svangerskap mitt største mareritt..

3_blir_4:

to-egga tvillinger er ikke arverlig ;) Det er en-egga tvillinger, så om det er to-egga tvillinger i familie/slekt, har man ikke større sjanse for å få det selv ;) De sier at to-egga tvillinger er en minimal genfeil hos mor, da hun innimellom slipper 2 egg istedenfor 1 :)

Skrevet

sniker meg inn fra trimester 2 jeg: ))

Jeg vil bare si det, at jeg er to egget tvilling, og da vi var små var det ikke mange tvillinger i området, så vi hadde tvillingsamlig for at mødre skulle få møtes.. og legen som var det fortalte tydlig at dette er "arvelig". Det er større sjanse å få tvillinger, enegga og toegga om man har det i familien. Vi har begge deler. Og de fleste tvillingene jeg kjenner har flere i slekta.. så det er nok genetisk.

Skrevet

Dette er jo avkreftet i "nyere" tider desember2011. Jeg har selv båret to-egga tvillinger og pratet med legen om dette, stemmer at de trodde det før, men etter mer forsking på det, så ligger det ikke noe arvlig i to-egga tvillinger. Man kan ha en større sjanse enn andre å få det om det har hendt i nær familie, men det er ikke så stor sjanse, da det ikke er arvegen.

Skrevet

Ja, dette er spennende! :) Og orker ikke å tenke mer på at dette kan gå galt, selv om det er to der inne. Jeg vil bare venne meg til tanken, hvis det viser seg å stemme, og glede meg! :)

Skrevet

Åh, så gøy!!! Det kommer du til å klare kjempefint;) De fleste tvillingsvangerskap går jo bra, men det kan jo hende du må ta noen ekstra hensyn som å ta det mer med ro. Lykke til og kos deg:)

Skrevet

<3gutt11&?2012+engler<3: det siste eg leste om saka, var at enegga tvillingar er tilfeldig om skjer, men at toegga kan vere arveleg (kun gjennom morsida av slekta). Då det har med kor menge egg ein "slipper" i ein syklus.

Har lest litt om det, då mi mormor var toegga tvilling. Toegga tvillingar har dukka opp i mitt slektsledd igjen. Mi kusine (felles mormor) fikk toeggetvillingar, og ei anna datterdatter har fått toegga tvillingar.

Mor mi prata og om at ho trur ho kanskje venta tvillingar ein gong i tida, men at den eine ikkje klarte seg og forsvann tidleg i svangerskapet (SA liknande blødning).

Så om ein har toegga tvillingar på morssida av slekta, så er sjangsen noke større for at ein kan få det. Men det er sjølvsagt ingen garanti;)

Skrevet

Med andre ord har legen min feil informert..

Jaja, bare jeg slipper tvillinger nå (som jeg vet jeg gjør) så er jeg glad til.. Tror aldri jeg vil ønske meg tvillinger igjen, men skulle det skje noen gang, så er det jo noe man må takle bare..

Skrevet

Dette står i det store norske leksikon:

DISPOSISJON FOR Å FÅ TVILLINGER

Arv

I en del slekter er det påfallende mange par med toeggede tvillinger, og det kan slås fast at det eksisterer en arvelig tendens til å få toeggede tvillinger. Noen tilsvarende tendens synes ikke å foreligge når det gjelder eneggede tvillinger. Kvinner som selv er toeggede tvillinger, og deres søstre får tvillinger noe hyppigere enn tilfellet er i befolkningen generelt. Dersom en kvinne har fått toeggede tvillinger én gang, har hun i neste svangerskap en sannsynlighet for at hun på ny skal få toeggede tvillinger som er dobbelt så høy som sannsynligheten i befolkningen generelt. Man kjenner ikke nøyaktig mekanismen som ligger til grunn for at noen kvinner har en predisposisjon for å få tvillinger. Det er holdepunkter for at dette henger sammen med hormonelle forhold som øker sannsynligheten for at to egg i stedet for ett løsner på eggløsningstidspunktet.

Andre forhold

Ved siden av den arvelige predisposisjonen for å få tvillinger er en rekke andre faktorer av betydning. Sannsynligheten for tvillingfødsel stiger bl.a. betydelig med økende alder hos kvinnen og er høyest i aldersgruppen 35–39 år.

:)

lykke til iallefall:) Dette går nok kjempe fint:)

Skrevet

Jeg skal ha tvillinger og er nå i uke 26. Det har gått veldig bra :) Var bare dobbelt så kvalm enn med førstemann :) Dessuten får man en fantastisk oppfølging gjennom svangerskapet. Går selv på riksen og de er super flinke og grundige. Selvfølgelig er det bekymringer underveis, men det hadde jeg med førstemann også.

Kose deg med graviditeten og du vil få dobbel lykke :)

Skrevet

Så kjekt Gratulerer :)

Hvorfor kontroll så tidlig som uke 6 ?

Skrevet

Linnea: Var bare der for at jeg ville være helt sikker på at det var liv der inne, før vi sa det til nærmeste familie :)

Skrevet

<3gutt11&?2012+engler<3:

Enegga tvillinger er en feil,siden egget deler seg etter at det har blitt befrukta,derfor er enegga tvillinger ikke arvelig.

Toegga tvillinger er arvelig,men kun fra mors side.

Til hovedinlegger:

Leste sist debatt og synd å høre at det ikke ble tvillinger likevel:/ Bra det går bra med den andre iallfall:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...