Gå til innhold

Inviterte nettopp rundt 30pers hit til søndagen...

Anbefalte innlegg

Veldig impulsivt. Tenkte over det ca.5min før jeg sendte ut en haug meldinger...

Så da lurer jeg.

Hva i all verden serverer jeg? Tenker at det må være enkelt, noe de kan forskyne seg selv med (grønnsakssuppe??), samt noen kaker.

Uff, angrer selvsagt litt nå, selv om jeg vet det blir veldig koselig.

...også håper jeg at det ikke passer for ca. halvparten ;P

Fortsetter under...

Det kommer jo litt an på anledningen og hvem du har bedt (og hvordan vær det er meldt), men jeg hadde gått for pølser og hamburgere på grillen hvis det bare er en gjeng med venner med barn som kommer på besøk. Hvis det er meldt dårlig vær, så ta pølsene i panna og hamburgerene i ovnen.

Hehehe...denne situasjonen havner jeg i ca tre ganger i året (når barna mine fyller år) Da ber vi slekta og det kommer ofte 30-35 pers.

Ser at noen nevner pölser og hamburgere...dette pleier vi å ha iblant. Med mye godt tilbehör som salat, rekesalat, stekt og rå lök, dressing, ja det meste man kommer på.

Ellers er taco/tortillas/nachos også veldig bra når det kommer mange personer.Er noen vegetarienare så kjöper du bare en pakke med taco fish mix og steker laksefileér. Godt.

Mye godt pålegg på fine fat og ferske rundstykker eller noe annet godt bröd er også en hit. Da kan du satse enda mer på kakedelen, for folk blir ikke så "tungt" mette.

Gryteretter er også greit når man skal mette mange munner.

Jeg bor i Sverige og her kan man bestille veldig gode smörgåstårter billig. Det gjör jeg om tiltakslysten ikke er på topp.

Kjöper også ferdig potetgrateng i 2kgs poser (veldig god) noen ganger, lager en enkel salat og steker kyllingfile eller svinefile. Nydelig.

Kaker i lange baner til dessert ;). Langpanne med sjokoladekake, marsipankake, ostekake, fyrstekake, iskake...

Blir sulten jeg nå...

Takk for svar dere!:)

Vi pleier vel egentlig også å ha slike selskap med jevne mellomrom, men da pleier det å være planlagt, f.eks ved barnas bursdag, dåp ol. Denne gangen er det jeg som skal feires, noe som ikke har skjedd på mange år (er ikke noe glad i slikt egentlig).

Grunnen til at jeg tenker suppe (grønnsaker og pølsebiter) er fordi den holder seg varm lenge. Jeg har ikke invitert til noe spesielt tidspunkt, og suppe kan folk forskyne seg med når de kommer. Det er også kanskje lettere å sette seg rundt omkring, da vi ikke skal dekke på langbord denne gangen. Tenker da også å evt lage et par foccaciabrød å ha til?!

Uansett så satser vi mer på kakene! Mange store kaker!:P

Annonse

Det var jo spenstig, og veldig hyggelig.

Supper er jo veldig høst/vinter da (jeg vil ha mer sommer, he, he), men ser poenget i forhold til variabel spisetid og sitteplass. Høres i allefall topp ut med foccacia til. Sjekk værutsiktene, ja til suppe i regnvær! Har du prøvd å lage kyllingsuppe på rå kyllinger foresten? Det er veldig enkelt og godt.

Vi hadde akkurat en vellykket pølsefest. Grilla de og la de i varme øl-bad for at de skulle holde seg, det funka veldig bra. Til barna lagde vi cola-bad. Det var poppis! Tipset om øl-bad fant jeg her:

http://www.idsoe.no/newsread/news.asp?N=5030

Ellers vil jo også smørbrød passe til formålet. Det kan du jo tom bestille, så kan du konsentrere deg om de gode kakene. De har du kanskje kontrollen på, ellers vil jeg bare minne om at det er sessong for epler og blåbær (nam).

Lykke til og god bursdag :-)

Ja, det negative med suppe er at det er skikkelig høst-mat... Men siste uka har det vært skikkelig høst-vær, så i mitt hode passte det bra :P Er meldt overskyet og 19grader her på søndag hvertfall. Hmm, nå ble jeg usikker.

Takk for tipset om øl-bad hvertfall, skal kikke på det :)

Kakene tror jeg at jeg har grei kontroll på. Satt nettopp igang kjøkkenmaskina til en stor pavlova, også lager mannen marsipankake og oreo-kake. I tillegg fikser vi litt gele og noen muffins (er ei med cøliaki som kommer)..:) Burde vel holde det?!

Å ja, Pavlova er sommer! Marsipankake blir de gamle glad for (ja da, her settes folk i bås). Muffins og gelé blir de små glad for. Og ingen blir vel lei seg for oreokake :) Pavlova og gelé til den med cøliaki, tror også toro sin muffinsmiks er glutenfri hvis du vil bruke den. Har byttet ut mel med glutenfri melblanding i sjokoladekaker med hell, mens andre kaker har jeg ikke vært så heldig med...

Alt i alt høres det veldig bra ut!

Bruker toro sin sjokolademuffins ja, for den vet jeg at "alle" kan spise :)

...så får vi bare se om det blir noen pavlova da jeg kløner noe vanvittig med bunnen. Men blir den helt misslykket får jeg vel bare prøve igjen!

Hjemmelaget pizza! Kjøp ferdige bunner, gjør de klare på morgenen. 5 store pizzaer holder. Gjør det enkelt, legg på ferdig fyll, tomatsaus, skinke, pepperoni, salami. Ferdigrevet ost. Jeg serverte hjemmelaget pizza til 22 gjester i vår. Det funket kjempefint! Alle spiste av servietter, brus på bordet. Pizzaene ble satt på bordet og alle sendte og forskynte seg selv.

Eller lunsj: Halvstekte rundstykker og pålegg. Alle smører selv, sett utover bordet. Melk og juice. Egg. Ost. Skinke. Syltetøy.

Kaker lager du selvsagt dagen før. To kaker, og evnt pinneis til barna. Eller hva med kroneis til alle??

Pizza er ingen dum ide! I tillegg er det relativt idiot-sikkert i forhold til mine kokkekunnskaper :)

Tenker nok at folk kommer etter lunch, så vil ha noe litt mer enn rundstykker og pålegg (det får heller de som må overnatte få til frokost).

Lage kakene dagen før prøver vi på, men vi skal i selskap så er borte fra 10-18, og på kvelden har vi da overnattingsgjester her, så spørs hvor mye vi rekker. Men noe MÅ vi klare.

Vet dere forresten hvor lenge i forkant oreo kaka kan lages?? Evt en del av den? Bunnen?:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...