Gå til innhold

Jeg er nok en i overkant kreativ og filosofisk person, og jeg har en tendens til å finne gode, reflekterende og filosofiske svar på ting andre grubler over. Jeg tenker å utgi en bok, og hadde derfor satt stor pris på råd!

Anbefalte innlegg

Det er kanskje galt å si slikt om seg selv, og man blir kanskje oppfattet som selvgod, men jeg har en gave når det kommer til skriving og filosofi, og det er ikke til å stikke under stol. Hele mitt liv har jeg vært veldig unik på dette området, jeg har skapt egne teorier som kan svare for mange spørsmål man har i dagens samfunn, f.eks. om vår skapelse, hvordan universet er bygd opp og hvordan det onde eksisterer. Mange av svarene vil jeg si at er ganske unike og helt klart godkjente filosofiske tanker, noen er faktisk så bra at jeg nesten tør påstå at jeg kan bli verdenskjent hvis jeg får publistert boken min. Jeg høres kanskje litt ut som en som er høy på pæra, men det er jeg ikke. Det handler mer om at jeg har begynt å se på meg selv som et begavet menneske, flott, empatisk og kreativ, og jeg tror at min gave kan gjøre mange andre opplyst.

Det jeg derimot er usikker på, er hvordan jeg skal gå frem. At jeg skal skrive en bok er selvsagt, og jeg har allerede begynt på verket som kommer til å bli digert. Josten Gaarder har klart det, og jeg har tro på at en til nordmann kan gjøre det samme! Jeg har ingen erfaring innen filosofi, det vil si at jeg ikke er utdannet innen dette (men jeg hadde et filosofiemne på VGS, og jeg vil si at jeg utmerket meg ekstremt der). Så har jeg selvsagt hatt det obligatoriske Ex.Phil, hvor jeg egentlig skjønte alt uten å åpne en bok.

Men hvordan bør jeg forme verket? Jeg er ikke ute etter å produsere en bok som Harry Potter, selv om jeg ser at det er slikt som skal selge. Derfor behøver jeg å finne en måte jeg best kan skrive en filosoferende bok, som løser verdensproblemer, uten at det hverken blir for kjedelig og tørr, eller for flytende og allsidig. Jeg har allerede sendt ut flere brev, samt E-post til en rekke forlag, og antar at kontrakten snart vil være i boks. Tanken er at boken innen rask tid skal oversettes til henholdsvis spansk, tysk, italiensk, engelsk og fransk (og med tiden arabisk og kinesisk), slik at den raskt kan spre sine vinger ut til et bredere publikum. Dette er noe jeg og forlagene vil ha en diskusjon på.

Jeg lurte litt på om det kunne være lurt å dele boken inn i flere deler, hvor jeh kan lage flere identifiserbare historier om mennesker som forholder seg til de bestemte filosofiske aspektene som boken vil ta for seg. På den måten har jeg tro på at ting vil bli mer begripelig for leser, og det kan samtidig føles mer underholdende.

Jeg er fortsatt i startfasen, som dere skjønner, men jeg regner med at dette kan bli en av tidenes største filosofiske verk ja, kanskje verk i det hele tatt. Kanskje litt selvgod, men jeg vet hvor god kunnskap og kreativitet jeg er i besittelse av, og jeg vet at det blir stort... Spennende. :)

Mottar med glede tips fra folk som har innspill om hvordan dette best bør gjøres. For prosessen kan bli lang og krevende, og jeg gjerne sitte igjen med et usedvanlig godt resultat!

Fortsetter under...

Om du er så kreativ og brilliant burde du jo kunne finne ut av dette selv?? Sorry, men det ble litt vel mye selvskryt og store ord i innlegget ditt til å ta det alvorlig..

Jeg kan ikke tro annet enn at du er et forumtroll.

Dersom jeg tar feil, vil jeg gjerne si følgende:

1.Jeg mistenker at dette er helt feil forum for et slikt innlegg, og er spent på reaksjonene.

2. Jeg er ingen tilhenger av janteloven, det er fint at du setter pris på din egen begavelse, men innlegget ditt bærer dessverre preg av at du er virkelighetsfjern (og litt manisk for øyeblikket?). I det minste tror jeg du har solgt skinnet før bjørnen er skutt her.

3. Selv om man sprenger janteloven, er det noe som heter formidlingsevne/formidlingsforståelse. Det innebærer også at man har en viss feel med hvordan mottakerne vil reagere på ens formuleringer og utspill.

Tenk litt på dette ifht ordlyden i innlegget ditt.

tja... Du burde hvertfall ha med et avsnitt om hvorfor noen er så sinnsykt høye på pæra, for det tror jeg du har god peiling på. Kanskje du også burde ha med et kapittel om hvordan man best mulig kan ruste seg til å takle skuffelser når ting ikke blir slik man har forestilt seg.

Annonse

Du skal skrive om filosofi og universet. Det er ikke lett da det er veldig stort emne.

Ville setter meg ned og tenkt over hva slags tema du vil skrive om.

Filosofi kan være så mangt, og det samme er universet også.

Ellers så er det bare å skrive. Sende eksemplarer til div. forlag og hør hva de som om det.

Dette innlegget, hvis det ikke er tull, var nesten litt skummelt...

OK. Først: En grundig realitetssjekk. Deretter kan du sette deg ned å skrive, med et balansert syn både på deg selv, verket ditt, forventningene og det mulige utkommet.

Det vil du nå lengst med.

Du spør om du skal dele det inn slik eller sånn. Dette er umulig å si noe om, sålenge vi ikke har fått en smule innblikk i tematikken din - kun i selvbildet ditt og forventningene dine.

Haha, fantastisk bra innlegg!

Gjett om HI sitter og flirer godt mens hun ler av alle kjøtthuene her inne som tar henne på alvor og svarer henne seriøst.

All honnør til deg HI, du har gitt meg en god latter!

Jeg lurer på om jeg kjenner deg...for du høres, dessverre, akkurat ut som en kollega av meg som er bipolar og som er i en manisk fase. Håper det ikke stemmer.

Jeg tror du skal sette deg ned med noen gode venner eller slektninger og diskutere dette, og lytte til deres svar. Det er ikke sikkert de har den samme oppfatningen om dine tanker på universets gåter som du har, og så bør du vente på svarene fra forlagene. Bare det å få antatt en liten bok er svært vanskelig, for forlagene tar selvfølgelig inn ting de mener vil appellere til et stort publikum, og som de vil tjene penger på. Jeg er ikke sikker på at den boken/verket du skisserer er en sånn publikumsmagnet som du er sikker på.

Men, for all del, drømmer er flott å ha. Jobb mot drømmen din, men ikke sett liv, helse og økonomi over styr underveis.

Annonse

Jeg har en master i filosofi så du kan bruke meg som prøvekanin, kom med en av dine unike ideer så skal jeg fortelle deg om den er så unik som du tror den er.

Takk for en god latter!

Hmmm, snuser jeg litt narsissistiske tendenser her hi? Hvordan vet du at du har rett i dine antagelser? Og at filosofere og andre fagfolk er enig med det du mener og skriver? Tror det er mange som går og har de tankene, men så egentlig er de helt på jordet.

Gi oss et eksempel da :)

Fantastisk!!! Du er kjempekreativ, det er det ingen tvil om! Stå på, du ga meg en skikkelig god latter!

Hurra for kreative sjeler :D

(p.s. hvis dette er seriøst, noe jeg ikke tror det er, så minner du om en bipolar person i sin maniske fase)

Dersom du er seriøs med tanke på å skrive et eget filosofisk verk, anbefaler jeg at du gjør grundig research på eksisterende filosofiske teorier og verker. Først da kan du egentlig vite om det er behov for dine betraktninger... Hvem vet om du bare er en copycat, det kan du jo fint være selv om du selv synes du har noe eget. Du kan ha blitt flasket opp i "riktig miljø" og det er jo slett ikke sikkert du er så dum i filosofisk sammenheng, egentlig.

Jeg anbefaler at du, i likhet med ei over her, tar master i filosofi, så har du kompetansebevis og får samtidig større muligheter til å leve av det du angivelig allerede kan.

Du framstår noe eksentrisk, men jøssda, vi trenger deg også! Alle mennesker er verdt noe, ikke bry deg om mobberne!!! Vi som ikke gidder å mobbe andre, være seg de har seriøse eller ikke seriøse innlegg her, får heller gå foran og forstå istedet for å fordømme... (og da mener jeg både mobberne og hovedinnleggerne).

Jeg er overhode ikke ute etter å mobbe, men være helt ærlig: Det er flott med eskentrikere, men å være eksentrisk er et definisjonsspørsmål.

Det er noe veldig "off" med innlegget som per min definisjon ikke har med eksentriskhet å gjøre. Snarer noe mer .... ubalansert.

Det jeg tenker, er narsissisme, stormannsgalskap og Anders B Breivik.

FOrøvrig setter jeg spørsmålstegn ved hvorfor en person som mener seg så spesiell, unik og fantastisk gidder henge her inne. Er du så smart som du påstår å være, burde du vel vite bedre enn å stille kompliserte spørsmål om filosofi på bim/dib.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...