Gå til innhold

Overgangen fra MME til ku-melk ... Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rådet vi fikk fra vår HS var å kutte blankt på MME-en, og gi ku-melk. Da var poden 13 mnd. Men han drikker så mye mindre nå. Hva er deres erfaringer rundt dette?

Da han fikk MME drakk han rundt 2,5-3 flasker (ca 600ml totalt), men nå når han får ku-melk er han mindre interessert og får kanskje bare i seg halvparten (ca 2-300ml)

Han får ellers vann i sengen og vann/ juice til måltider. Jeg må innrømme det at jeg har gitt han en flaske MME per dag - mest for kosen sin skyld, kanskje. Er dette feil av meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme problemet her.. Jenta vår er snart 13 mnd. og liker ikke så godt kumelk, Så vi kommer nok til å gi litt morsmelkerstatning i tillegg en stund til. Hun har begynt i bhg. og spiser nesten ingenting der, så for at hun ikke skal bli helt utsultet, så får hun flaske der også for å holde næringsinntaket noenlunde i sjakk. Har ikke vært på 1års-kontroll enda, men jeg stresser ikke med dette.. Så lenge alle er fornøyd og familien bevarer en viss harmoni, så gjør vi sånn som vi synes er best. Det synes jeg du og skal gjøre.. Dette er ikke mitt første barn så av erfaring vet jeg at dette vil gå seg til med tiden..

Skrevet

Vi brukte en god stund på å venne Vesla til kumelk. Hun hadde to faste flasker med mme, morgen og kveld. Så lot vi henne smake litt melk i løpet av dagen. Etterhvert begynte vi å gi lunken melk til frokost og mme til kveld (turte ikke ta noen sjanser på magevond og ødelagt nattesøvn, he he). Etter en stund begynte vi å gi lunken melk til kvelds også, det har vi gjort snart et par uker. Har litt pulver igjen i skapet, det går i søpla snart.

Hun fikk også noen flasker hvor vi blandet melk og mme, og vi blandet litt melk i grøten. Alt fikk vi tips om fra helsesøster.

Skrevet

Jeg brukte en mnd omtrent før vesla var begeistret for kumelk. Den smaker helt forskjellig fra mme og mm, så man trenger en stund på å venne seg til smaken og like det.

Jeg skiftet tvert, men varmet opp melken litt hver kveld, slik hun fikk i alle fall litt inni munnen før hun spyttet det ut og oppdaget at det ikke var det hun var vandt til:)

Etter en mnd så drakk hun litt mer. Drikker ikke store mengder nå heller (10 mnd etterpå), men hun får i seg en liten dl daglig:)

Skrevet

Så sant kostholdet hans ellers er ok, så skal det ikke være behov for å få mme lenger. Barn over 1 år anbefales å drikke maks 5 dl melk, dette fordi for mye melk hemmer jernopptaket. Mme inneholder jo jern, så ikke samme problematikken der. Så sånn sett er der riktig at din sønn skal drikker mindre melk enn han gjorde med mme...

Ser at de andre har gitt gode tips til en glidende overgang :-)

Gjest ♥ JuniGull10 ♥
Skrevet

Vi kuttet ut en flaske om gangen, først melka til frokosten, så til kveldsgrøten. Her fungerte det ikke å varme opp melka, da fikk han bare magevondt (kan være tilfeldig, men han har ikke hatt problemer etter at vi startet med kald melk). Han drakk ca 2 x 200ml og begynte å drikke mye mindre etter dette. Har han våte bleier så skal du ikke stresse med dette. Vår sønn begynte å drikke litt mer til andre måltider, så han fordelte det utover dagen. Han drikker kanskje 0,5 dl melk til frokost og kvelds, så det samme med vann til lunsj og middag. Men vi har alltid en flaske med vann stående i riktig høyde på kjøkkenet, der går han å drikker innimellom måltidene hvis han har behov for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...