to til tre Skrevet 17. august 2011 #1 Skrevet 17. august 2011 Håper på noen gode råd! (går det an å søke på forumet? er sikker på at dette er skrevet noe om før!) Har så smått begynt å innføre fast føde til lillegutt. Han er nå 5mnd. Han har i 8 dager fått 1 teskje av enten banan, mango eller grøt. Nå blir han rasende når vi avslutter grøtmåltidet! Klikker helt, og raser til jeg får gitt ham litt mer pupp (og da har han fått pupp før grøten også). Kan vel tyde på at han er mer enn klar nok for annen mat? Kan noen gi meg en "oppskrift" på innføring av grøt? hvor mange dager med 1 ts før man begynner med mer? og hvor lenge før man kjører full porsjon? Og hvordan kombinerer man med annen mat? smaksprøver av frukt f.eks? bør jeg vente med dette til man er "ferdig" med å innføre grøten? dvs at man skal holde seg til en ting av gangen? og til slutt: kjøpte nestle grøt med banan, men denne skal blandes med vann. skal man helst ha en med mm? hvilken type er evt dette? håper på gode råd fra dere mer erfarne mammaer
MillaLilla Skrevet 17. august 2011 #2 Skrevet 17. august 2011 Heisann! Da jeg innfoerte groet sa legen at vi skulle gjoere det som foelger: dag 1 lage groet av en ss, dag 2 av to skjeer ogsaa videre til vi kom opp i full porsjon (morgen og kveld. Full porsjon er forresten 6ss groetpulver). Her oekte vi i tre dager og kom opp i halv porsjon og det var omtrent det lillerusken ville ha i lang tid. I begynnelsen ga jeg litt frukt etter groeten, og etterhvert (fordi lillerusken da ikke ville ha groet og bare ventet paa frukten), innfoerte jeg en fruktsnack ved lunsjtider. De groetene som kun skal blandes med vann har allerede mme i groetblandingen! Saa med mindre det er viktig for deg aa blande ut groeten med egen melk gjoer det ingenting at du kjoeper groet som skal blandes med vann. Lykke til!
to til tre Skrevet 17. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 17. august 2011 Takk for svar! Man øker ganske raskt altså...trodde det var snakk om små ts i mange dager jeg tenkte magen trengte litt tid for å bli vant med fast føde? Men du ga altså morgen OG kveld fra starten av? ammet du da før måltidene?
MajjaHarToVakre♥♥ Skrevet 17. august 2011 #4 Skrevet 17. august 2011 Lillesnuppa våre elsket grøten fra dag en, og ble sint da hun ikke fikk mer enn en skje eller to. Så vi trappet ganske fort opp, etter en uke fikk hun er stor porsjon, og det har gått helt fint. Fikk bare på kvelden her. Men hun har fått mme på kvelden før, mulig dette gjør henne bedre rustet til å tåle annen mat. Nå vil hun også ha litt mer mat midt på dagen, så da får hun litt frukt - og grønnsaksblandinger. Begynte litt smått med dette også, men hun ville så gjerne ha mer enn hun fikk. Så da prøvde vi etter få dager med den mengden hun ville ha, og det har gått strålende Nå ammer jeg etter måltidene hvis hun vil ha (Og det vil hun som regel, ihvertfall for kosens skyld!) Ta det som det kommer dere, bare følg med på bleiene og humøret til lille Lykke til!
MillaLilla Skrevet 18. august 2011 #5 Skrevet 18. august 2011 De foerste dagene ammet jeg foer jeg ga groet, men det sluttet jeg med ganske fort (vi hadde noksaa faste rutiner paa naar hun ville ha pupp, og de passet ikke helt med groeten. F.eks ga jeg groet paa kvelden foer kveldsstellet, og da lillerusken avsluttet kveldsstellet med pupp foer sengen ble det kloenete aa amme baade rett foer OG nesten rett etter groet). Ga morgen og kveld fra starten av fordi jeg hadde en uke med en fiks idé om at jeg skulle gaa ned de siste par kg etter graviditeten ved aa kutte ut sukker...noksaa harmloest tenkte jeg. Men etter en uke hadde jeg gaatt ned en halv kg - og det hadde lillerusken ogsaa! Min fikse idé hadde nesten stanset melkeproduksjonene! Da jeg oppdaget det tok vi sporenstreks en tur til legen der vi ble enige om aa innfoere groet morgen og kveld med en gang (lillerusken var da 5,5 mnd gammel). Hvis det ikke hadde vaert for de spesielle omstendighetene hadde jeg nok foerst begynt med et maaltid
Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #6 Skrevet 18. august 2011 I en innføringsfase har jeg fått tips om å forsøke å amme først og deretter grøt (eller frukt). Som du har fått tips om kan du øke ganske fort, men det kan være lurt - i starten - å gi grøten på morgenen/formiddagen slik at evt. reaksjon kommer på dagtid i stedet for på natten. (dvs. om babyen sliter med å fordøye den nye maten). Helsestasjonen her mente at man kan være oppe i en full porsjon i løpet av en uke, men det klarer ikke vi.. han er fornøyd med ca. 1/4 - 1/2 porsjon etter en uke eller to (men så er han bare drøye 4 mnd også). (jeg har hørt om flere som har gitt 1/2 porsjon over ganske så lang tid altså, men her sier de nok fra selv når de er fornøyd... :-) )
to til tre Skrevet 18. august 2011 Forfatter #7 Skrevet 18. august 2011 I dag laget vi 2ss grøt, og det gikk ned på høykant. Da hadde jeg ammet først. Så fikk han litt pupp etterpå, og så var det natta. Men han var skikkelig sur da vi sluttet med grøten, så kan vel kanskje gi litt mer i morgen. Usikker på om han kjenner om han blir mett? siden han drakk like mye mm som uten grøt...
MillaLilla Skrevet 18. august 2011 #8 Skrevet 18. august 2011 Kjoer paa med 3 ss i morgen! Tror ikke det er saa sannsynlig at han ikke merker at magen blir full - disse smaa er gjerne veldig flinke til aa faa i seg det de trenger og ikke saa mye mer. Tror det er mer sannsynlig at du har valgt aa innfoere groet paa et tidspunkt der den ekstra maten faktisk trengs. Men hvis du kommer opp i 6ss (full porsjon) og evt et fruktbeger etter det og han fremdeles blir sur og vil ha mer etter det igjen...da ville jeg kanskje tatt det opp med lege eller helsesester
MillaLilla Skrevet 18. august 2011 #9 Skrevet 18. august 2011 Og saann apropos...hvis magen hans blir altfor full vil det sannsynligvis komme til syne ved at maten kommer opp igjen, og da kan du jo ta det til etterretning for fremtiden.
lillenims Skrevet 18. august 2011 #10 Skrevet 18. august 2011 Veldig mange spiser mye mindre enn "1 porsjon" lenge. Husk at det er produsenten som har lagd porsjonsberegningen, og de tjener jo på at vi lager en porsjon som er for stor for babyen - da må restene kastes, vi lager en ny porsjon neste gang og pakken holder til de 8 porsjonene de har skrevet på pakken at den er nok til.... Om du vil ha grøt som blandes med morsmelk så er Holle bra. De selges på helsekost, og så vidt jeg husker er det ca 6 ts på 1 dl væske for passe grøt. Enzymene i morsmelka vil gjøre grøten flytende etter ca 15 minutter, så om mini spiser sakte er det lurt å lage en halv porsjon av gangen for å slippe å gi suppe. Ikke tykne den om den blir tynn, den inneholder like mye grøtpulver om den er tynn, så det blir bare tyngre for magen om den tyknes igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå