Cosi Skrevet 17. august 2011 #1 Skrevet 17. august 2011 Min lille prinsesse er 3 mnd og 1 uke. Vi sliter for tiden med ammingen, hun vil gjerne ha mer mat enn det jeg klarer å gi henne. Fra hun var ca 8 uker har jeg gitt henne mme i tillegg. Har også kjøpt Medela sine flasker (Siden de ligner mest på puppen). I tilfelle hun ikke "orker" å suge ut den siste resten med melk. Jeg gir henne bestandig puppen først, og om hun tar smokken etter måltidet og ikke virker urolig gir jeg ikke Mme. Om hun er urolig og ikke trøstbar gir jeg henne Mme. Prøver å ikke gi henne mer enn 50 ml, og noen ganger går dette bra, mens andre ganger må jeg gi henne mer. Hun kan spise opp til 100 ml, om jeg varmer det til henne, og kunne sikkert spist enda mer innimellom. Jeg ammer henne ca hver 2 time på dagen, (Noen ganger går det 2,5 timer). Hun sovner ca 21.00 på kvelden (Jeg prøver å pumpe meg rundt 22.30/23.00) hun våkner igjen mellom 02 - 05 og får da mat (Da har jeg mer enn nok melk). Etter at vi hadde vært på 3 mnd kontroll, sto jeg opp rundt 01, og pumpet meg (Det syns jeg ble stress, og en av nettene våknet hun opp like etterpå. Gjorde dette i ca 3 dager, og har ammet ca hver 2 time på dagen i over 3 uker nå.. Hva mer kan jeg gjøre for å øke melkeproduksjonen?? Helsesøster anbefalte å vekke prinsessen på natten for å gi henne ett ekstra måltid, men det syns jeg ikke noe særlig om, når hun har så fin søvnrytme på natten.
LinnBK Skrevet 17. august 2011 #2 Skrevet 17. august 2011 Jeg ville heller ikke ha vekket henne, å i hvertfall ikke når du er så fornøyd med søvnrytmen hennes! Når jeg fødte så var jeg så heldig å få melken kjapt i gang, men desverre for meg var sønnen min ALT for sterk i sugetekn. i tillegg til at vi bommet litt. Han søg seg fast før han var riktig plassert og var umulig å få ut vakumet på han Det gjorde at jeg fekk enormt vonde sår og har måttet pumpe en stund. (ca 2mnd) Gav han kun flaske etter vi kom hjem fra sykehuset. For mye melk og for lite tid til å pumpe gjorde at jeg fikk brystbetennelse. Da jeg var hos legen fikk jeg en NESESPRAY som skulle få melken til å renne lettere igjen (stopper litt opp ved bet. pga det klumper seg). Og det hjalp!! Kan du kanskje høre med fastlegen din om denne sprayen?? Ellers må du vite, det er på ingen måte et nederlag om du ender opp med å miste all melk og kun gir flaske slik som jeg. Mange rundt som har sine meninger og jo eldre de er jo sterke meninger om flaskemating har de! Vi har kun positive erfaringer med dette! Med MME får du også gitt større måltider og det reduserer måltider i løpet av dagen og gjerne natten også! Ble visst litt mye greier her, men håper det kan hjelpe deg på en eller annen måte
Cosi Skrevet 17. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 17. august 2011 Takk for svar.. Det er jammen ikke enkelt, og for meg virker det ikke som om jeg får mer melk av å legge henne ofte til puppen på dagtid. Hun blir fort urolig når det begynner å bli tomt, og det er frustrerende både for meg og henne. I dag hadde samboeren min henne med seg ett par timer på jobb for å vise henne fram og det ble da 5 timer mellom amming siden han ga henne flaske på jobben sin. Da hadde vi ett rolig puppe måltid og det virket som om hun ble fornøyd, og da blir jo Mor fornøyd. Må du til legen for å få nesesprayen, eller kan man få den uten resept?? Har hørt litt om den, men trodde det bare var for å få i gang utdrivningen til å begynne med..
LinnBK Skrevet 17. august 2011 #4 Skrevet 17. august 2011 Så kjekt da! Det er en deilig følelse når barnet er fornøyd Da kan du nyte tiden mye bedre, og det er jo veldig viktig for deg og resten av familien Nesesprayen må fåes på resept! Jeg hadde også hørt om det du hadde, for en venninne av meg måtte bruke det for å få i gang melken. Men jeg fikk den altså etter uker da jeg var helt sprengt i begge bryst, men melken ville ikke skikkelig ut pga det klumpet seg. Da jeg hørte med legen senere om å stoppe produksjonen av melk helt, for ettersom jeg kun gav flaske og syntes pumpingen blei for mye for meg, nevnte jeg denne nesesprayen. Da sa hun at den hjalp til med melkeproduskjonen. Du kan jo prøve å se om det virker på deg, og viss du sliter like mye, er det jo bare å ta mer flaske. De er jo superbra MME om dagen Har hørt om flere barn som kun har fått det, og de er ikke mindre syke enn andre barn
Cosi Skrevet 17. august 2011 Forfatter #5 Skrevet 17. august 2011 Leste en annen plass om Lecitin og afripankur.. Noen som har erfaring med noen av disse? og hvor kan man eventuelt få tak i det?? Har søkt litt på nettet og finner ikke helt ut hva eller hvordan en afripankur er...
AnonymeAnine Skrevet 17. august 2011 #6 Skrevet 17. august 2011 Lecitin hjelper mot klumping og tette melkeganger. Man får ikke mer melk av det men det har hvertfall hjulpet mine to siste barn å få melken lettere ut. Ellers har jeg prøvd noe som heter Pulsatilla (3x3 i 3 dg) for å øke melkemengden og jeg innbiller meg at det har hjulpet. Sistnevnte fås på apoteket og lecitin får man på helsekost. Se på ammehjelpen.no for å finne ut hvor mye man skal ta.
PetitAnge Skrevet 19. august 2011 #7 Skrevet 19. august 2011 Høres ut som du har det veldig likt som meg! Jeg har mer enn nok melk på natten og morgenen, men på ettermiddag/kveld virker det som det nesten ikke er noe..!:S Ikke nok til at jenta mi (2 1/2 mnd) blir mett ihvertfall. Vi begynte ganske tildlig å gi litt mme i tillegg, ca v 4 uker. Har blitt litt mer bevisst de siste ukene på å bare gi det når hun tydelig ikke er mett etter amming (i begynnelsen var vi litt i overkant bekymra for at hun ikke ble skikkelig mett, hehe). Får bare ca 50 ml på dagen v behov nå, men på kvelden før legging drikker hun lett 100 ml.. Har i flere uker lagt henne til ofte gjennom dagen, men ikke fått noe merkbart økt produksjon likevel.. Kjipt, skulle jo helst ønsket å ha mer enn nok slik at det ikke var no å tenke på. Jenta mi har også en kjempefin søvnrytme, sover fra ca 21 til 04-05 og jeg har aldri villet vekke henne tidligere for å spise! Heller ikke orket å stå opp for å pumpe..;/ Tenker at det egentlig er greit sånn som det er, så lenge de legger på seg som de skal - hverken mer eller mindre - og ellers er tipptopp fornøyd!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå