Gå til innhold

hvilken prevensjon etter fødsel/blødning/renselse

Anbefalte innlegg

er jo en lliten stund til 6ukers kontrollen, lilegutt er 3uker på lørdag...

er nesten ferdig med bløding, og frister ikke å fortsette med regnfrakk i 3 uker+ til. (ja vet at det er infeksjonsfare mens blødning pågår, tenker på prevensjon etter blødningen er ferdig, og regnfrakk frem til da selvfølgelig)

noen som har erfaring med å ha fått zeracette minpille før 6ukers-kontrollen??

fikk beskjed av jordmor på tlf igår om at det er svæært liten sjanse for at man kan bli gravid mens man ammer den første tiden... men så lenge sjansen er der mener jeg, .. ????

planlegger ikke flere barn, ....

andres erfaringer please ?? noen som har noe å dele ? hva har dere gjort, dere som ikke har ventet såå lenge med sexlivet etter fødsel da vel å merke..

takker på forhånd for alle svar! :)

Fortsetter under...

Cerazette er et godt alternativ, men ville kansje holdt ut til 6ukers kontrollen og få satt inn en hormonspiral da hvis dere ikke har planer om barn de første årene i hvertfall, mye sikrere og veldig lettvindt prevensjonsmiddel. Men du må ha resept før, men det kan man ordne ved å ringe inn bestilling på resepten, for man må ha med denne på kontrollen hvis man skal ha den satt inn da.

Ps. de anbefaler bruk av kondom for å unngå infeksjoner inntil man har vært på kontroll etter fødselen. Da man er mer åpen de første ukene, selv om mannen er nyvasket så vil det alltid være litt bakterier, og disse er ikke alltid like gunstige når man har et sår i livmoren og mormunnen er ganske åpen. Det er også derfor det frarådes å bade ved offentlige bad de første 6ukene etter fødsel, uavhengig av eventuelle blødninger.

vurdere hormonspiral ja, men tenkte evt på minpille frem til da ? eller hvor sikkert er det når man ammer? er det ingen her som ahr et sexliv kort tid etter fødsel? er jeg så enestående ? hehe.., bruke kondom under blødning ja, selvfølgelig, ønsker jo ikke infeksjon, men etter blødningen har gitt seg så er det jo ikke noe som heter at man burde bruke gummi lengre...og vil bruke noen form for prevensjon !. og har man en samboer/mann, så er jo ikke gummi det det optimale i lengden... iallefall ikke etter mitt øsnke, og 3-4 uker til virker som en evighet :(((((

, spesielt i å med at de siste par mnd før fødsel og var nokså sparsomme på sengfronten pga graviditet/form etc....

Du er heldig som har lyst på sex! Snuppa mi er snart 5 uker , og jeg er ikke i nærheten av å tenke på sex engang..... ennå;)

Jeg har hatt hormonspiral tidligere, og vurderer det nå også. Den kan sitte i 5 år før den må byttes. Men så er jeg litt der akkurat nå at INGEN får grave i underlivet mitt, så jeg vet ikke helt.

Jeg har hatt blodpropp, så både piller, sprøyte, stav og nuvaring er fy-fy.

Håper egentlig mannen min vil kappe strengen...... men det har jeg ikke mot til å spørre han om ennå. Vi har 3 barn og skal ikke ha flere.

• 2 uker senere...

Annonse

til andres informasjon, så ringte jeg legen 3uker og 2dager etter fødselen, hadde da vært blødningsfri i 4/5dager. og til min store glede så sa han at cerazette kunne man starte med relativt raskt etter fødselen, så det skrev han ut til meg. spurte bare hvilket apotek jeg ville ha det til uten noe mer spørsmål hehe. men fikk beskjed om å bruke annen prevensjon frem til midten av brettet :( hehe... men endelig, og de kan man fint bruke når man ammer. så da blir det bruk av de helt itl jeg er ferdi med å amme. vil ikke bruke noe som går ut over melken. så da ble det store spørsmålet om hvilken prevensjon å bruke ikke aktielt alikevel da det bare er cerazette å velge mellom, etter som jeg vet ? legen nevnte ikke noe annet iallefall.alternativet er muligens at han kapper strengen, men synes det er litt drastisk selv om vi ikke planlegger flere barn(er 4 her til sammen)... lykke til til dere andre og ! herlig å ha kommet seg , tiden går fort, nyter dagene selv om man sover lite og er mye sliten.

hilsen HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...