Gå til innhold

Lyst til å høre hva dere syns om navnet...

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke gravid da, men er en av de som prøver og ønsker å bli. Det er et navn jeg har hatt veldig sansen for i mange år, og sagt at får jeg en datter skal hun hete det. Navnet er Desirèe. Men etter at ei venninne sa hun syns navnet minnet om diare... er jeg litt usikker....

Jeg liker fortsatt navnet, og faktisk betyr det den ønskede/ etterlengdede... og det ville jo passe perfekt når jenta først kommer en dag.

Også er det ikke så vanlig.

Men hva syns dere om navnet Desiree??

Fortsetter under...

Huff, nei, det faller ikke i smak her. Synes ikke det passer på norsk, og desverre så putter jeg det nok i harry-skuffen... Navnet høres ganske tomt og intetsigende ut på norsk, og ja, når du sier det så er det fort diaré ja...

Det er et navn som er ganske vanlig i Frankrike og Sverige, men ikke i Norge. Første gang jeg hørte navnet var da jeg leste en barnebok (oversatt fra svensk) der broren ertet søstra si (som het Desirée) med å si "Desirée har Diaré"... Så jeg forbinder også det navnet med diaré dessverre..

Så i Norge vil jeg si at det kanskje er et litt uheldig navn :-/

Oki. Takk for innspill.

Jeg er vel forsåvidt ganske enig da at det ikke klinge så godt på norsk.. Men jeg syns betydningen er så fin.... Har ikke funnet noen navn som betyr omtrent det samme.... Folk flest er ikke så opptatt av hva navnet de velger betyr, men jeg er nok den personen som ser på det også før jeg evt velger et navn...

Skal man være ærlig så faller det i "Harry skuffen" hos meg og, det har ingenting med Diaré å gjøre, men den eneste jeg vet om med det navnet er veeeeeeldig spesiell, og da blir det spesielt for meg også.

Men jeg er veldig enig med deg med at det er fint med navn med mening.

Vi har vært i samme båt som dere, ønsket og forsøkte å bli gravid i mange år, til slutt ble det prøverør, og vi har barn nr 2 på vei nå.

Har både hatt mislykkede forsøk, og mistet underveis. Nå har jeg en liten jente i magen, og vi har vært inne på navnene Eva, Liv og Lykke.

Syntes de har fine meninger alle sammen!

Lykke til med videre forsøk, og navn :-)

Annonse

Det finnes vel "feil" med alle navn (spesielt hvis man ser etter det). Jeg syns ikke navnet minner om diaré - men så lenge det rimer på det vil alltids muligheten for at noen tuller/erter med det være der.

Jeg blir vel kanskje litt inhabil, da jeg heter Desiré selv, men jeg syns det fungerer helt fint på norsk og også internasjonalt.

Det er jo et gammelt prinsesse/dronning navn, og en forkortelse for/kommer av Desideria.

Det er jo ikke mange som heter det, men en del forbinder det kanskje med 80- og 90-tallet? Jeg har i alle fall inntrykk av at fler fikk navnet da, enn nå.

Jeg syns uansett det viktigste er å velge et navn dere liker og er fortrolige med, enn at det er et navn som alle andre liker. Det er tross alt deres barn :)

Annonse

Er etternavnet fransk eller spansk, så er navnet helt greit. Heter dere Olsen, Dalbakken, Høgdemoen, Johansen eller lignende, er navnet grusomt.

Mitt etternavn er fransk, fra mine oldeforeldre, likevel valgte jeg navn som er inne på topp 20 listen i Norge.

Sverige er så harry på navn, at jeg ikke kan ta deres navnetradisjoner seriøst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...