Anonym bruker Skrevet 17. august 2011 #1 Skrevet 17. august 2011 Jenta mi på 15 mnd drikker nok... Tror jeg.. Frokost: Ca. 50 ml utvannet juice, varierer mye... Leggetid: 260 ml melk Lunsj: Igjen ca. 50 ml juice, melk eller vann Middag: ca. 20-50 ml vann Kvelds: ca. 20-50 ml juice, saft eller vann Leggetid: Opptil 260 ml vann Mellom måltider drikker hun rundt 100-200 ml væske, kommer litt an på om det er godt eller ikke;-) Så da blir det rundt 7-800 ml om dagen. Snakket med lege når hun hadde omgangssyke og veide rundt 7 kilo, da anbefalte hun å gi minst 8 dl væske om dagen, men selv med flaske ved leggetid får jeg ikke i henne mer enn dette. For 2 mnd siden var hun 8,2 kilo, så mulig hun trenger mer enn det hun får i seg nå. Hun viser ingen tegn til uttørring eller noe annet. Hun får forresten en smoothie om dagen, men er litt usikker på om det kan regnes som drikke. Det inneholder jo vann, så mulig jeg kan plusse på en 100-200 ml til:-) Men hva med deres barn? Hva drikker de, og hvor mye blir det tilsammen iløpet av dagen?
Anonym bruker Skrevet 17. august 2011 #2 Skrevet 17. august 2011 Jeg har et tørst barn på 1,5 år: Drikker ca. 1,5 liter væske hjemme + til måltider i barnehagen. Har alltid en flaske med drikke tilgjengelig.
Canari Skrevet 17. august 2011 #3 Skrevet 17. august 2011 Oj det var mye. Mini på 14 mnd og 13 kg drikker max 4 dl i løpet av dagen, og så får han ca 350 ml væske i to grøtmåltider. I tillegg er det jo væske i frukt og middagsglass, så til sammen blir det ca 8 dl væske totalt i døgnet. Han har aldri vært utilpass med dette.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 17. august 2011 #4 Skrevet 17. august 2011 Når væskebehovet skal beregnes nøyaktig, regner vi med følgende grunnbehov: Barn 0-6 måneder har behov for 150 ml væske per kilo kroppsvekt (150 ml/kg). Barn 6-12 måneder har behov for 125 ml væske per kilo kroppsvekt (125 ml/kg). Barn over 1 år har behov for 100 ml væske per kilo kroppsvekt (100 ml/kg). Voksne har behov for 30 ml væske per kilo kroppsvekt (30 ml/kg). 20 ml per kilo kroppsvekt ved inntak av både mat og drikke (20 ml/kg). http://www.nettdoktor.no/ernaering/fokus/vaeskebehov.php
Anonym bruker Skrevet 17. august 2011 #5 Skrevet 17. august 2011 Helt sikkert nok! Husk, når man regner væskeinntak så regnes det med væske man får i seg gjennom maten i tillegg. Spiser barnet f.eks grøt så inneholder jo det masse væske.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 17. august 2011 #6 Skrevet 17. august 2011 Ja, det er veldig sant! Det er jo mye væske i spesielt grøten, og også litt i frukt og middagsglass.. Dehydrering er svært sjelden hos friske og raske barn altså
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå