Gå til innhold

Andre dag i barnehagen i dag og når lurer jeg på om dette virkelig er normalt... Håper noen kan se her å gi meg et svar..

Anbefalte innlegg

I vår barnehage er det helt likt, bortsett fra at vi må ha med mat selv. Våre 150 kr. i matpenger dekker 1 måltid i uka, og bare 1 av 4 uker er det varmmat. Det dekker også litt daglig frukt til de på småbarnsavdelingen.

Jeg har ikke noe problemer med reglene. De er helt greie. Dessuten er de ikke helt rigide, selv om det står på papiret. Jeg hadde allikevel gledelig betalt mer matpenger for å slippe og smøre matpakke :)

Det er de andre positive egenskapene til barnehgen som gjør at vi vil bruke nettopp dem :)

Fortsetter under...

Nå ble jeg usikker på hvor mye jeg betaler for matpenger i måneden. Men er vel rundt 250. Og da får barna havregrynsgrøt som et alternativ til frokost, og varm mat til lunsj 2-3 ganger i uken. De resterende dagene så får de brødskive/knekkebrød. + at de spiser frukt to ganger for dagen. Hender også at de får yoghurt med kornblanding i, på det siste måltidet,

Og det er jo aldri snakk om at de ikke har tid til å lage mat. Barna er delt opp i grupper som på rullering har ansvaret for å lage maten. Og det er jo veldig stas for ungene å få være med å lage maten selv.

På bursdager får barna velge mellom en liten meny med varmretter, så da lager de det etter bursdagsbarnets ønske.

De fokuserer på sunn mat, men er samt ikke overhysteriske. Så jeg er veldig fornøyd med barnehagen!:)

Jeg synes at barnehagen høres helt normal ut. Det er sånn hos oss også,men de får bokstavkjeks og rosiner når det er nissefest, lussekatter til Lucia og en ispinne når de feirer 17. mai. Smoothie til bursdag.

Barnehagen kan jo selvfølgelig ikke sette frem sukkerpålegg. Mange ville reagert veldig på det. Men at DU som mor ikke får lov til å sende med litt havregryn og salat. Det skjønner jeg ikke. Hva sa de i dag?

Pøh... high maintEnance mom... pisspreik.

Det er vel ikke snakk om å stappe mat i en unge som ikke vil spise. Det handler om å tilby en liten unge mat som hun ønsker å spise. Jeg synes ikke HI er urimelig som vil at jenten hennes skal få i seg mat i løpet av barnehagedagen. Greit at barnehagen nekter hvis det er snakk om usunn mat, men grøt, grønnsaker og middagsglass er IKKE urimelig.

Jeg har aldri vært noe glad i brødskiver. Jeg lager meg alltid noe annet som jeg kan ha med meg på jobb. Det være seg suppe, salater, wraps, yogurt med kornblanding, omelett osv osv. Spiste lite brød som liten også. Så man kan fint klare seg uten å spise brød. Og skal unger like enten frukt eller grønnsaker er det vel langt å foretrekke at de liker grønnsaker.

Og til alle dere som mener at unger MÅ spise brødskiver. Synes dere alle de voksne som er sære i matveien ikke skal tas hensyn til? Min søster som er vegetarianer... skal jeg servere henne kjøtt? Eller min svigerinne som nå er på lav-karbodiett skal jeg servere henne pasta, poteter og baguetter neste gang hun er her. Eller min mann som ikke liker tomat, bør jeg tvinge det ned i halsen på han?

Til HI, synes helt klart du kan forvente at de serverer gryn, grøt, middagsglass og grønnsaker som du tar det med. Og jeg hadde heller ikke godtatt et nei. Og om noen synes det gjør meg til en high maintEnance mom så får de bare synes det. Det kunne ikke brydd meg mindre.

Så rart at hun ikke kunne få grøt eller havregryn. dette er jo sunt... Hadde jeg vert deg hadde jeg kuttet ut kostpengene og sendt med all den maten hun trenger i løpet av dagen. Det går jo fint om en pakker det kvelden før:)

Det JEg reagerer på er hysteriet rundt at "hun må da spise brødskiver", "Hva skal hun ellers leve av", "Skal hun bare spise knekkebrød og havregryn resten av livet?".

Brødskiver er faktisk ikke det eneste saliggjørende, det er faktisk i mine øyne ikke engang sunt, og bør absolutt ikke spises i de vanvittige mengdene som det gjøres i Norge.

Spesielt når et barn selv ikke liker den type mat, så bør man ta hensyn til det. Grunnen kan faktisk være at barnet er overfølsom for enten gluten eller gjær. Jeg synes det er svært viktig å være lyttende til barn, også når det gjelder hva de liker/ikke liker å spise. Når de er små har de naturlige reflekser på hva som er bra for dem, som eldre forsvinner dessverre dise om de ikke blir tatt vare på og utviklet.

Selv fant jeg ut, i godt voksen alder, at de fleste av mine (riktignok små) helseproblemer kunne tilskrives brødspising.

Spiser nå knapt nok brød lenger. det finnes mye annet som erstatter, og som min kropp har det mye bedre med. Også slipper jeg soppinfeksjoner i tarm og underliv, migrene, oppblåsthet og luftplager samt en hel del for mange kilo.....

Bilr også litt oppgitt over at det er barnehagen som bestemmer alt om hvordan barna skal ha det, spise, hvordan de skal oppdras osv. har vi glemt at barnehagene faktisk er et servicetilbud til foreldre og barn, ikke omvendt?

Synes du skal kreve at barnet ditt får den maten du vil hun skal spise.

Annonse

Det kan noen ganger være greit å sjekke ut bhg før du bestemmer deg hvor du vil søke. Dette er det tilbudet denne bhg har og for noen er nok kanske mitt i blinken.

Jeg jobber selv i bhg. Vi har ikke kaker til busdag da det er 28 barn på en avd, det vil si at vi kommert til å spise MYE kake om vi skulle ha kake hver gang det er bursdag.

At bhg ikke har varmmat i det heletatt høres rart ut. MEN det blir faktisk ganske dyrt å kjøpe inn alt dette på legget så rent økonomisk lønner det seg ofte å kjøre varmat. MEN dette er igjen resurskrevende.

Som sagt jobber jeg i bhg, og det er veldig forskjellig hva foreldre ønsker. Noen synes at det er hysteri å ikke ha sukker i bhg. Andre foreldre blir forbanna om barna har fått en liten sjokkoladebitt til en juleavsluttning. SÅ DET ER IKKE LETT.... :o)

Barnehagen til mitt barn har i hovedsak ikke varm mat eller is, men de bruker å se forbi dette så innimellom så får de alikevel varm mat og is.

De har ikke kaker på bursdager, men de serverer rundstykker til lunsj istedenfor brød og gjør stas ut av dagen selvom det ikke er kaker.

Husker jeg reagerte på dette da h*n begynte for jeg har tidligere bare vært vant til at det serveres is, kake eller gele til bursdager men ser at dette ikke er noe problem i det hele tatt og har hittil hatt fine bursdager i barnehagen!!

Mitt barn var forøvrig heller ikke glad i brød da h*n begynte der, men spiser det nå uten problemer fordi de andre barna i barnehagen spiser. De får lov å ha syltetøy på men nugatti får de ikke ha.

De har regler ang sukker, men de føyer seg også og jeg kunne ikke vært mer fornøyd med barnehagen!!

Er egentlig lite praktisk for oss å ha barnet i denne barnehagen men vi er så fornøyd og barnet stortrives så da gjør vi heller mer for at barnet skal få fortsette der!

Jeg skjønner at det ikke er lett med mange foreldre og ulike preferanser, men når hun har med egen mat til jenten kan det jo ikke ta mye lengre tid å servere et middagsglass eller en bolle med gryn og melk (vel å merke om hun er stor nok til å kunne spise det selv). Unger må jo få lov til å ikke like brødskive og likevel få mat.

Enig! At brød er sunt er vel en sannhet som går i glemmeboken om ikke så lenge. Barn spiser etter instinktet og vil de ikke ha brød, så bør de jo få slippe. :)

Hei,

jeg synes dette høres helt normalt ut, jeg, du har visst havnet i en sukkerfri barnehage. :)

Til sammenligning: Vi betaler makspris (250,- ?) for mat, da har vi med lunsj selv to ganger i uken, de får servert brødmat to ganger i uken, og varmmat på fredager. I tillegg får de frukt hver dag, men det er det foreldrene som tar med (rullerer), og hvis man vil at de skal få yoghurt til mellommåltid tar man med det selv. Is til bursdagsfeiring tar den som har bursdag med selv. Melk stiller barnehagen med. Mao. synes jeg det høres ut som om du har fått en ganske bra deal, jeg. :) Jeg har sett regnskapet til barnehagen vår også, så det er ikke det at de forsøker å lure oss for mest mulig penger, det er dyrt å drive barnehage...

Hvis jeg var deg, ville jeg bare tatt en prat med de voksne som passer på henne og diskutert hvordan dere skal få ordnet det så hun får spist. De er jo helt sikkert litt fleksible inntil hun kommer inn i rutinene deres, ingen ønsker å sulte barna i barnehagen. :) Kanskje du må ta med litt mat til henne de første ukene (siden du beskriver at hun er nokså sær på mat, man kan jo ikke forvente at de skal lage omelett til lunsj heller), etter det tipper jeg hun ser at de andre spiser brød og får mer lyst på det selv. :) Gutten vår ble mye gladere i brødskive etter at han begynte i barnehagen, før det ville han heller ha grøt enn brød.

Lykke til, jeg tror dette kommer til å ordne seg helt bra, jeg. :) Bare pass på å få en god dialog med de voksne i barnehagen, så får dere nok en god ordning på det. :)

Finnes nok ikke maks pris på mat penger.

Her betaler jeg 475kr per barn på full plass. siden jeg har to barn så er det fryktelig dyrt med 1000kr i mnd men det er nå ikke valgfritt.

Og barna går i en kommunal barnehage.

Tilbudet er nå greit nok da

2 måltider per dag pluss frukt.

2 faste dager med varm mat i uka, samt varm mat hver bursdagsfeiring.

i tillegg griller de gjerne fisk eller pølser på en del av tur dagene.

Foreldre tar med is eller gele/sjokoladepudding til bursdager.

De lager vafler,lapper, baker boller og sånt en eller to ganger i mnd.

Og har litt ekstra i forbindelse med foreldre frokoster , karneval og annet.

Til vanlige brødmåltider får de lov å spise en halv skive med syltetøy eller prim, etter det får de ikke velge noe med sukker.

Og de får valget mellom brødskive og forskjellige grove knekkerbrød

HVOR GAMMEL ER UNGEN DIN??

Tror ikke et døyt på at de har nektet deg å ta med salat? eller whatever til frokostmåltidet.....

De fleste barnehager har der slik, man smører frokost og tar med frukt. Kostpengene dekker lunsj, melk og varmmat 1 gang i uka + f.eks is, fruktsalat osv til bursdager og sommerfest/foreldremøter.

Annonse

Du sender med henne ekstra niste (omelett, havregryn og korn, frukt eller noe annet ungen liker), legger det i barnehagens kjøleskap på morgenen, og ber de ansatte om å gi dette til henne under ettermiddagsmåltidet. Dette begrunner du med at hun er så utrolig sulten når du henter henne, og er helt ute av seg før du får middagen på bordet hjemme.

det gjorde vi, og det fungerte fint. Vi fikk med oss et heeelt annet barn hjem når vi begynte med ekstra niste til siste måltid i barnehagen.

Barnehagens kost er dessverre ikke alltid slik man skulle ønske, så da må du ta saken i egne hender:-)

Høres ut som en topp barnehage!

Det er veldig forskjellig fra familie til familie hva som er et "normalt" kosthold og hvor mye søtt som er greit. Dersom du vil fore barnet ditt med sjokoladepålegg og pølser hjemme - så vær så god! :-) Jeg er selv svært opptatt av at familien skal spise sunt, og er glad for at barnehagen vår formidler de samme verdiene.

Jeg er sjeleglad for at vår barnehage har et fornuftig syn på kost. Der spiser ungene grovt brød med makrell, leverpostei, ost osv. Melk til måltidene, og vann som tørstedrikk. Det hender innimellom de lager seg noe varmt, men det er sjelden og ikke noe fast. Til bursdager får de derimot lov å ha med hva de vil, og personalet er positive til is, pølser, pizza eller kake.

Når det gjelder barnet ditt, trenger hun kanskje en tilvenningsperiode angående mat, før hun spiser skive og frukt (noe hun for helsens skyld BØR lære seg å like!). Barn er ofte mye lettere å ha med å gjøre når foreldrene ikke er til stede. Når hun ser at de andre barna spiser, og kjenner seg sulten, kommer hun etterhvert til å spise det samme som de andre. Nå i starten er hun dessuten helt sikkert anspent, og klarer ikke så mye mat. Det går seg nok til etterhvert! :-)

Barnehager som er miljøsertifiserte FÅR dessuten ikke lage varmmat. Det er noen rare regler på dette, men bottom line er at uansett hvor fancy og velutstyrt kjøkken de har, er det ikke lov å bruke det til annet enn brødmat...

Hei. Nå har ikke jeg lest alle svarene som er kommet her, men har du ikke gjort litt reaserch på den bhg barnet ditt har valgt/fått tildelt?

Vi sa klart i fra i vår nhg at dattra vår ikke skal ha godteri, is, saftis på varme sommerdager er greit, det har en funksjon, og kaker. Vi fikk beskjed om at dette var greit for de ga ikke barna søtsaker og bakte heller "bursdagsrundstykker" enn kake. Dette har de tydligvis glemt og de har gikk henne både kærligheter og Pinup is... Så jeg har nesten motsatt problem av det du har. Hehe

Når det kommer til lunsj så synes jeg de burde servert hvertfall ett eller to varme måltider i uka. Barn blir nok like dritt lei brødmat som det vi blir.

Kan du ikke sende med henne litt youghurt til bhg? Dypp frukten i det, kanskje barnet spiser det da?

Jeg synes uansett du bør snakke med barnehagen om dette. Vil du ikke høre så spør om du kan sende med henne litt middagsrester som hun kan spise til lunsj?

Jeg synes ikke søtsaker som godteri o.l. hører hjemme i bhg, men syltetøy bør man ha lov til å ha på brødskiva innimellom..?

Når jeg leste innlegget ditt, så var jeg sikker på at du var sarkastisk, ofr jeg syntes det hørtes helt utmerket ut, bortsett fra at ungene må spise, og det må være mulig å få det til uten å tvinge i barnet skiver.

Vi betaler 150 kroner i kostpenger i mnd, og for den summen får ungene melk, frukt og et smøremåltid i halvåret. Vi har med niste. De får også velge kosemat til bursdagen, enten grove vafler, pølser og potetmos eller pizza. Min lille jente har matallergi, så vi har med egen melk, egne vafler og pølser og hun kan bare spise et par slag med frukt, så vi betaler egentlig ganske dyrt for de eplene og pærene hun får i barnehagen synes jeg..

Til alle som skriker at brød er så sunt, og at jentungen "for helsens skyld" bør lære seg å like dette... Det er ikke mange andre steder i Europa de spiser så mye brød som i Norge - dvs hele dagen. Blir veldig enfoldig kost, som verken er bra for magen eller sunt. Man kan bli overvektig av for mye karbohydrater som faktisk finnes i brød og poteter - hvorfor sier dere at det SKAL ungen spise fordi det er så sunt, så går samtidig halvparten av fruene på dette forumet på lavkarbo-diett for å gå ned i vekt?? Lurer på om det er de samme som skriver det ja...

Ikke middag på bursdag er rart. Det er ikke noe usunt med lapskaus, kjøttkaker eller andre lettvinte matretter. Å ikke lage liten kake eller bake litt i jula er også sært. Dere som sier at barn som ikke får godteri å kose seg med, ikke lærer seg å forbinde sukker med kos - det gjør de faktisk - på bursdag hos venner, på besøk og i andre sammenhenger. De ser at ungene spiser pølser og is på 17. mai, de ser reklame for sukkerholdige varer på TV som er forbundet med kos, eller skjermer dere dem for det også?

Jeg har vokst opp i et annet land der man spiser varm mat minst 2 ganger daglig. Ikke snakk om store måltider, men pastarett, suppe eller noe annet istedet for brødmåltid. I svenske skoler får barna ett varmt måltid i løpet av hver skoledag - og det er blitt dokumentert forbedringer i konsentrasjonen, karakterene og humøret til elevene sammenlignet med det å ha matpakke med tørre brødskiver med svett ost på. Verken jeg, mine foreldre, venner eller barna mine er overvektige - og vi er ingen antisukkerfanatikere. Setning "alt med måte" kan vel brukes i dette tilfelle her.

Det du beskriver blir mer og mer vanlig, det tvinger seg faktisk gjennom ved at foreldrene krever at barnehagen serverer sunn mat. Dette vil barnet ditt venne seg til når hun sitter sammen med de andre å spiser. La henne få ha sin halve brødskive med smør på (eller ingenting) noen uker, så finner hun nok ut at det lønner seg både å spise litt mer og prøve litt pålegg. Barn lever etter primærbehov og sulter seg ikke! Skjønner at det er vanskelig for deg som mamma, men barnet ditt vinner på det i lengden.

Verken brød eller smør er sunt, så forstår ikke det med "tvang av sunn mat" i denne settinga. Og nei, man skal IKKE tvinge i barn mat de ikke liker hvis de spiser mat som er minst like sunn som det du foreslår. Salat, grønnsaker, grøt og middag ER sunt.

BArnehagen er ikke pålagt å lage middag :) Brød er sunt i et balansert kosthold for barn. Det er helt latterlig å forvente at barnehagen skal lage salat til enkeltbarn. Send med mat selv om man ikke liker barnehagens meny.

Men jeg forstod ut fra hovedinnlegget at mora ikke fikk lov å ta med mat til ungen sin, som ikke var brødskiver med sunt pålegg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...