Gå til innhold

Andre dag i barnehagen i dag og når lurer jeg på om dette virkelig er normalt... Håper noen kan se her å gi meg et svar..

Anbefalte innlegg

- Ungene har ikke varm mat i det heile tatt i barnehagen.

- Det er ikke lov med kaker eller middag ved bursdag i barnehagen, kun frukt o.l

- Det er ikke love med nugatti, prim, syltetøy, bananas o.l på skiva.

- Di får ikke is eller noe ekstra på varme dager eller turdager.

- Har kun lov å drikke vann og melk i barnehagen.

Barna får kun vann, melk, brød med pålegg som leverpostei, kaviar, makrell i tomat, baconost o.l, frukt og grønnsaker ellers får di ikke annet. Skal di ha frokost i barnehagen må di ha med mat pakke.

Vi betaler altså nesten 200 kr i kost penger for et måltid i barnehagen hvor barna kun får brødskive, melk og vann. Mens venninna mi betaler 150 kr å da får barna varm mat 2 dager i uka, is på varme dager og di griller når di er på turer.

Barnet mitt liker ikke skive eller frukt så godt og vi har prøvd veldig hardt å få hun til å spise skive, men hun spiser max en halv skive så blå nekter hun.. Ikke bryr hun seg om å gå sulten heller, får hun ikke mat hu liker så går hu sulten gjerne i mange timer og er grinete å lei seg.. Så jeg spurte barnehagen om det var mulighet for at hun kunne få havregryn, men det var uaktuelt.

Noen som har vert oppi noe av det samme her som har barn som ikke er glad i skive eller frukt??

Hun er veldig tynn og i dag da hun var i barnehagen fikk hu skive med leverposetei og litt grønnsaker til, alt hun spiste på 5 timer var 2 biter med paprika da vi kom hjem var hun så skrubbsulten, fikk rett og slett vondt av hun.

Fortsetter under...

Høres ut som en av disse hysteriske sukkerfrie barnehagene.

Jeg skyr de, og reiser heller lengre unna for å få en barnehage med et normalt syn på kos.

Så dessverre er det ikke helt unormalt nei.

Jeg ville hendvendt meg skriftelig eller tatt en telefon til styrer av denne barnehagen. Dette er et tilbud du betaler for.Kan de ikke møte dattern din på halvveien,bytt! Det er så mange fine og bra barnehager der ut,som vil barnas beste enn å være mat nazi.

I vår bhg er det ganske likt, bortsett fra at de spiser frokost i bhg. Da får de valget mellom brødskive eller kornblanding.

Da vår lille startet var hun helt lik din datter, synes ikke brødskive var noe stas. Men dette går seg til etterhver, spesielt når hun ser alle de andre som spiser. Så ville ikke bekymret meg så mye over det.

Regner med at disse "reglene" bhg har er noe de informere alle foreldre om, mtp at det virker som en sukkerfri bhg. Det er også vår bhg, men merker at de av og til ser forbi denne regelen. På julefesten fikk barna godtepose med blant annet melkesjokolade, og på spesielle dager (eller dager i jul/påske med få barn), så kan de gjerne lage pizza, pasta eller slike ting. Selv om det står i "programmet" at de ikke har varm mat.

Så ikke tenk for mye på dette, men ta det heller litt som det kommer;)

Liker ungen din grøt da? Så kan du da sagtens kjøpe en grøtboks og gi dem beskjed om å lage det til barnet ditt. Vår barnehage lager ikke varm mat, bare 1-2 dager i uka(middag får en jo oftest hjemme??). At de drikker vann og melk er jo kjempe bra! På bursdager lager de grove pannekaker i vår bhg. Det er jeg veldig fornøyd med. Unger får nok sukker som det er. Om barnet ikke liker frukt kan du jo sende med en yogurt(hvis barnet liker det) eller fruktmos som han/hun får i stedet. Det finnes mange løsninger. :)

Er du helt på bærtur?!

hun liker ikke frukt og skive?! noe må hun da like?!

prisene er forkjellige. vi betaler 250 kr. da koser dei seg av og til. spiser pølser osv. kan hende dei gjer det hos dere og, men ikke helt enda. alle koser seg litt av og til. men at dette er noe å klage på?!?! nei.

her feirer dei bursdager med frukt og bursdags sang. kaker og is får dei da nok av?

viss hun ikke liker skive så lærer hun seg det. hva skal hun leve på resten av livet da? knekkebrød og havregryn?

Annonse

At de (de - ikke "di") ikke har is, kaker og annen usunne greier er, for meg, helt vanlig og samme opplegg som i vår barnehage.

Om hun ikke spiser skive så ber du om at de kjøper grøt som hun kan få å spise.

Høres ut som en barnehage med fokus på sukkerinntak og en økonomi som ikke tillater varm mat. Svært mange barnehager har ikke økonomi til varm mat.

Send med müsli eller annen frokostblanding hunkan få med melk på. Send med omelett, tortilla fylt med pålegg, dip og grønnsaker. Kostholdet til barnehagen er flott det.

Dette kan ha med tid å gjøre. Kanskje de ikke har tid til annet en brødmåltid. Jeg for min del synes dette høres ut som ei kjempefin løsning. Til frokost kan du slenge det du vil hun skal spise oppi matpakken. Da har ikke jenta di vondt av et brødmåltid når kl er 11 og frukt og brød kl 14. Så kan du selv bestemme hva hun skal ha til middag og kvelds.

Hva lager du selv til lunch til henne?

Hvis du ikke er enig i hva bhg har til mat, så ta det opp på en samtale.

Dette med bursdagen er et evigdiskutert tema. Jeg skjønner ikke hvorfor kos MÅ være mat med tonnevis av sukker!

Jeg er 100% tilhenger av disse sukkerfrie bhg fordi da kan jeg som mamma vite at gutten min får i seg god og sunn mat i bhg, også kan jeg selv velge hva han skal trø i seg av sukker ol:-)

Det med varm mat synes jeg ikke var noe rart. Jeg synes heller ikke det er noe rart at det ikke er kake på fødselsdager. Det blir da i så fall 18 kaker på en storbarnsavdeling i tillegg til bursdagsfeiringene hjemme.....

I vår barnehage får bursdagsbarnet velge mellom smoothie og fruktsalat.

Er det småbarnsavdeling? De skal ihvertfall ta hensyn til barn som ikke er så flinke til å spise brødmat enda. At syltetøy skulle være feil skjønner jeg ikke. Det blir akkurat som å nekte brunost fordi det er sukker i den.

Barnehagen skal dokumentere hva de bruker kostpengene til (dette vet jeg, for jeg har jobbet med området). Dersom du er usikker på om alle pengene går til kost, så kan du be om å få se på regnskapet som viser dette (detaljert selvsagt).

Hvorfor har du ikke sjekket opp dette før du valgte den bhg?

Ang sukker på brødskiva så er det veldig mange bhg som har et totalforbud mot dette, og det er vel igrunn greit.

At de ikke har is et par ganger i året er kanskje litt sært.

Frukt får dem vel hver dag, så syns det er rart at de skal få det på bursdager. Hos oss så får dem en ispinne på bursdager.

Hva pleier hun å spise når andre normalt skal ha brødskive da?

Det er du som bestemmer og hvis du vil hun skal ha havregrøt til frokost, så sender du med det.

Jeg trodde det var vanlig å ha varmmat en gang i uka de fleste steder.

Du kan foreslå at de burde ha f.eks fiskepudding og falukorv på brødskiva, det metter litt mer.

Hva annet enn melk og vann pleier hun å drikke? Noe annet er unødvendig syns jeg.

Men igjen, hva pleier hun å spise?

Høres ut som en helt ok og reflektert barnehage i mine ører ... Barnehagen er bevisst hva sukker gjør med barna og deres utvikling, de vil heller gi barna mat som er proppfull av vitaminer, mineraler og sunne næringsstoffer ungene trenger for å klare å henge med i en hektisk hverdag!!

Aldri i livet om je ville sendt min unge i en barnehage som drev å proppet i dem alt mulig av sukker i form av saft, boller, søt vaffel og is på varme dager. Synes det er topp at min unge lærer seg til å drikke vann når det er tørst og melk og brød til lunsj og andre mellommåltider. Og frukt bør man jo få i seg 5 av om dagen!

Matvaner man har når man er liten, tar man med seg videre inn i voksenlivet, så for min del er det viktig at ungene mine får inn sunne matvaner med morsmelka, og topp at barnehagen faktisk tenker på det !!

Du kan jo ta 250 kr og kjøpe brød pålegg , knekkebrød og frukt nok til 20 måltider å se om du får det til selv? ( tipper det blir vanskelig, melk og frukt er fryktelig dyrt)

Alle barnehager har en dag eller to i året hvor de har varmmat, enten det er påskelunsj, julebord eller til karnevalet, så det bør du ikke bekymre deg for!

Synes det er topp at barnehagen bruker sine voksenressurser til å være med barna på deres nivå, istede for å stå på kjøkkenet halve formiddagen og lage mat, og la ungene få miindre hjelp, trygghet og støtte!

Og ungen din kommer til å spise brød og frukt fordi om den ikke er så glad i det nå, den vil bli påvirket av og gjøre som de andre gjør i barnehagen, før det har gått to uker!!

spiser man ikke varm mat til middagen hjemme?

i forhold til så mange barn og bursdager blir det kake OFTE, er det ikke gei at det begrenses hjemme til lørdager? Frukt er jo sunt og godt!!

nugatti osv er jo skikkelig usunt.

vann og melk, hva annet ønsker du? juice er ikke bra for tenna.

bare mine tanker, jeg ville vært glad for en slik barnehage.

Annonse

Høres helt normalt ut. For ikke å snakke om hvor bra det høres ut =) Heldig du som har funnet en så gjennomført og fokusert barnehage. De fleste av oss må ta til takke med langt dårligere tilbud.

Det går seg nok til, håper jeg.

I morgen tenkte jeg å sende med havregryn og et middagsglass og gi beskjed om at jeg ikke aksepter at dattera mi spiser kun 2 skiver paprika på 5 timer. Ungen min skal ikke gå sulten pga barnehagen har regler..

Hu har aldri vert spesielt glad i skive, boller, vaffler eller noe slik med mel i.

Og frukt liker hu ikke fordi hun synst det er for surt.

Men hun elsker grønnsaker og spiser alt hu kan få av grønnsaker.

Når vi spiser lunsj hjemme lager vi ofte grøt, omelett, salater o.l da spiser hun kjempe mye og humøret er på topp heile dagen.

Synst bare det er synd at hun ikke trives i barnehagen nå fordi hu ikke får i seg nok mat og blir da lei seg.

Jeg tenker egenlig ikke så mye på dette med sukker å liker godt at det er en sukkerfri barnehagen, men noe kos kan vel barne få kos seg med. Men skulle gjerne ønske at barna kunne få mat di liker å spise. Barn som går i barnehagen er jo ofte mer i barnehagen en hjem når di går fulltid, vist vi ser vekk fra at barnet sover i fra 19.00-07.00.

HI

Akkurat DET kommer an på øyet som ser.

Jeg elsker at vår barnehage har kake på bursdager, is på varme dager og kakao på kalde dager. Vafler når det faller seg inn, og pølser når de er på tur.

For å ikke snakke om godis når det er karneval eller andre fester.

Ungene koser seg glugg ihjel.

Så da må barnehagen stappe mat i ungen hvis hun ikke vil spise? Du finner deg ikke i? Du fremstiller deg selv som en svært high maintnance mom...

HI:

Barnet ditt har fått plass i en helt normal barnehage.

Når du ikke lenger er med henne i barnehagen, så tar hun snart etter de andre ungene og lærer seg å spise brødskive. Hva skal man ellers spise? Misforstå meg rett: Jeg er ingen stor tilhenger av å spise brødskive til lunsj hver eneste dag, men det er faktisk helt normalt å gjøre det.

Du får sørge for at hun har med seg det du mener er "bra" og "riktig" for henne til frokost, da vettu.

Du nevner nugatti, prim, syltetøy og banos. Er vel ikke akkurat rart at det ikke står på bordet, da vel. Rent sukker!

Syltetøy kan man få tak i med mye mindre sukker, men til de prisene bhg. har råd til å betale for pålegg, så får man ikke kjøpt sunt syltetøy.

Mitt barn drikker ikke melk. Hun drakk vann i barnehagen og var veldig fornøyd med det.

Velkommen til virkeligheten!

Har du tenkt på at det er en grunn til at man har innkjøring i barnehagen??

Er jo så mange nye inntrykk og nytt å sette seg inn i , ikke rart man skipper litt mat da.. Ikke gjør noe overilt og dum deg ut allerede etter 2 dager, la nå ungen få bli kjent til alt det nye før du hopper i strupen på de ansatte, kjære meg du har jo bare vært der i 2 dager!!

Skjønner om du ble bekymra om ungen går i uker uten å spise !!

Lover deg at det kommer til å gå seg til på null tid, om du lar ungen ta det i sitt og ikke ditt tempo!

Ja, dette er helt normalt.

Her betaler vi 400 i mnd i matpenger, 3 varme måltider i uka. Kan ha med stormkjøkken på tur og lage varm mat, men det blir som regel i stedet for et varmt måltid i bha. Her betaler vi altså dobbelt så mye i matpenger som deg HI, det samme tilbudet + 3 varme måltider.

Ellers så er det ganske likt som i din datters barnehage HI. Ikke syltetøy, prim eller nugatti nei, hadde du virkelig forventet at de skulle servere ungene nugatti? Ingen yoghurt heller.

Kun melk og vann å drikke, ikke juice eller saft. Heller ingen is, bare på spesielle dager et par ganger i året.

Smoothie, fruktsalat eller fryktspyd til bursdag. Av og til grove vafler-

Vanskelig å gi et barn spesialbehandling. Her gjøres det stort sett kun ved allergier og intoleranser.

Når det gjelder nye barn prøver vi å finne et eller annet som bare har lyst på, sånn at det skal være positivt for barnet. Vært borti et barn som nesten ikke spiste noen ting den første måneden i bhg, han fikk yoghurt og kjeks (ikke normalt kosthold i bhg) Nå spiser han det samme som alle de andre barna.

Men er du sikker på at de ikke har tilbydd henne noe annet. Mange barn spiser lite eller ingenting de første dagene i barnehagen. Husk på at alt er veldig nytt for henne. La hun bli litt varm i trøya og ta ikke sorgene på forskudd.

Jeg synes det høres ut som en helt vanlig barnehage. Men..dersom datteren din blånekter å spise brødskive og frukt må det tilrettelegges slik at hun får i seg mat. Kan du ikke sende med frokostblanding eller liknende?

om barnehagen skulle hatt kaker og is på alle bursdager, ville det blitt kaker og is opp til flere ganger i uka, og min datter skipper gjerne andre måltider om hun vet det kommer sukker, ergo, hun kunne fort blitt god og rund og endt opp som overvektig og misfornøyd med seg selv senere, Ikke greit!!

Sukkerinntak vil jeg gjerne ha kontroll på her hjemme !!

God å hørre at så mange synste det hørres bra ut :)

Jeg det er kjempe bra at di tar helsa på alvor å at barne får i seg masse mineraler og vitaminer. Drikke vann og melk er også veldig bra, men hvorfor kan ikke barnehagen la meg får lov til å ha med havregryn og kansje lage en liten salat til henne så jeg er 100 % sikker på at hun ikke går en hel dag det forstår jeg bare ikke.. Da jeg spurte barehagen om dette i dag så sa di til meg at det var uaktuelt.

Barnet mitt spiser:

Frokost: Litt skive før jeg gir hun havegryn, Agur og paprika 1 glass melk.

Mellom måltid: grønnsaker og 1 glass juice (1 av 5 om dagen).

Lunsj: omlett, salat, grøt og vann

Så får hu frukt mellom lunsj og middag, men slikker kun på frukten for hu synst det er for surt, men vi prøver hver dag likevel.

Middag: Består av fisk, kjøtt, kylling med ris, pasta eller poteter til og altid grønnsaker.

Kveldsmat: får hu skive (spiser 3-4 biter) og musligrøt.

Vi gir hun altid skive først før noe annet, men hu er bare ikke noe glad i skive rett og slett..

HI

Høres helt normalt ut og vi har det på samme måte :)

Hvis hun ikke spiser brød til lunsj kan de sikkert lage havregrynsgrøt eller noe sånt til henne? tror uansett hun vil spise så fort hun har funnet seg til rette i barnehagen.

Samme opplegget som vi har, men vi har varmmat hver torsdag, gjerne tilberedt på bål på tur også er det gjerne grov pizza o.l. ved bursdager.

Det at man skal knytte sukker til kos er grunne til at overvekten eksploderer i denne verden. Sukker koser vi oss med i sommerfeien og på lørdagene, man trenger IKKE is, kakao o.l. for å kose seg i bhg på en mandag!

Men når det er sagt virker de utrolig vrange dersom du ikke får sende med noe alternativ mat. Det hadde jeg ikke tolerert, er IKKE vanlig å være så firkantet nei! Her her vi sendt med både det ene og det andre for mini er prematur og tidvis plundrer med litt spisevegring.

Det er ikke alle barn som liker brødskiver, og det er langt fra alle barn som liker brødskiver hele tiden! Da må det finnes alternativer. Ville tatt dette opp med styrer og evt klaget inn bhg. Det er ikke noe fengsel, det er fremdeles DITT barn og de kan for pokker ikke nekte deg å sende med henne kjernesunne alternativer for å få henne til spise!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...