Gå til innhold

Kan noen komme med råd/erfaringer?

Anbefalte innlegg

Hadde en dramatisk 1 gangs-fødsel, der han satt fast og måtte ha hjelp av vakum. De dro opptil 4 ganger (vakumet glapp) før de fikk han ut...(+ 2 jordmødre som lå over magen) Lå tilsammen i 95 min med pressrier som til slutt var helt ubrukelige. Revnet en go del, og måtte i narkose etter fødsel for å sy (endel innvendig rifter)

Har snart termin, og skal til samtale ved sykehuset om kort tid ang fødsel men er usikker på hva jeg skal ønske! Er livredd for en lignende fødsel, og ikke mins at jeg skal bli ødelagt der nede. Får avføring på papiret hver gang jeg går på do selv om jeg bare har tisset, og dette har blitt verre under graviditeten. Kan dette bli verre etter en til fødsel? Hva hadde du anbefalt meg? Bør jeg ønske KS med tanke på angsten og evnt skader som kan bli verre?

Håper noen av dere kan svare/komme med råd!!

Fortsetter under...

Etter store rifte anbefales det visst generelt vaginal fødsel hvis man ikke har problemer med underlivet i ettertid, og keisersnitt hvis man har problemer med inkontinens e.l.

Jeg skal ikke anbefale deg noe som helst, men jeg vil bare ønske deg lykke til. Du bør sette deg inn i begge alternativer på forhånd, lese deg opp, og kreve å bli tatt alvorlig mtp angsten din. Du bør gå gjennom journalen fra forrige fødsel sammen med jordmor og/gynekolog (personlig har jeg hatt desidert mest utbytte av journalgjennomgang med gynekolog!), få svar på de spørsmålene du måtte ha ang forrige gang. Så må de svare på hva de tenker mtp neste fødsel. Kanskje vil de anbefale ks uansett, kanskje anbefaler de vaginal fødsel - i sistnevnte tilfelle må dere lage en plan for å unngå at det blir slik som sist. F.eks. at det ikke skal benyttes tang/vakum, at det skal være lav terskel for ks hvis framgangen er dårlig o.l. Så blir det jo et åpent spørsmål om angsten din er så ille at du ønsker å ta ks uansett, det vet jeg ikke noe om. Forståelse og utfyllende, god informasjon er uansett kjempeviktig.

Jeg kan utdype litt det jeg skrev om jordmødre vs gynekologer. Dette er kun min personlige erfaring.

Jeg har snakket med flere jordmødre og gynekologer, og gynekologer har desidert størst kunnskap om kompliserte fødsler, naturlig nok. Jeg har fått de svarene jeg selv føler er riktigst og mest balanserte av gynekologer. Jordmødre, ære være dem, de er mest opptatt av at fødsler er så naturlig og bla-bla-bla. Det ER jo naturlig å føde, men dessverre dukker det opp komplikasjoner iblant, og man kan ikke automatisk gå ut fra at alt vil gå så strålende neste gang. Jeg har følt at gynekologene jeg har snakket med har vært mer nøkterne - mer fakta, mindre følelser etc. Det er mer snakk om pluss og minus med gynekologer, med jordmødre er det desidert mest pluss.

Begge yrkegrupper har sin misjon og sine egne fagområder, og jeg sier ikke at jordmødre ikke kan det de holder på med. :) Men når man har hatt en komplisert fødsel tidligere, men jeg at gynekologen er riktig person å snakke med, evt i tillegg til jordmor - men jeg ville ikke snakket kun med jordmor.

Tusen takk for svar!! kal til samtale med jordmor, og har tenkt å spørre om å få snakke med en gyn. om jeg ikke føler meg komfortabel med det vi kommer frem til sammen. Jeg føler vel egentlig ikke angsten i seg selv for å føde stopper meg i å føde vaginalt, men det at jeg kan få verre komplikasjoner etter fødsel mtp. skader i endetarm osv...

huff...gruer meg skikkelig til i morgen nå...

Hei,

jeg fikk en ruptur grad 3c sist fødsel, og har nå bestemt meg for KS denne gangen (jeg har skrevet om dette i en annen tråd her ("3. gangs ruptur sist gang...", hvis du vil se mer om hva jeg og andre har tenkt i denne sammenheng). Jeg vet ikke hvor mye du revnet sist, fikk du vite hvilken grad det var?

Med tanke på at du har hatt problemer med avføring, ville jeg vurdert KS veldig sterkt. Det jeg har fått høre, er at en vaginal fødsel kan gå ut over musklene "der nede" og gjøre dem svakere enn før fødsel. Så hvis du har problemer nå, ville jeg ikke tatt sjansen på at de ble verre. Dette er bare min personlige mening, da, etter mye tenking rundt emnet på egne vegne.

Ellers er jeg enig med hun over; du bør snakke med en gynekolog på sykehuset hvor du skal føde, ikke bare jordmor. Gynekologene skal vite mer om evt. problemer/farer i forhold til tidligere skader osv. enn jordmor, så selv om jordmødre kan alt de trenger i forhold til sitt arbeidsfelt, er det en gynekolog du trenger å snakke med. (Det blir litt som at man går til øyelege, ikke optiker, hvis man har en øyesykdom).

Lykke til med valget! Jeg brukte lang tid på å gruble over dette, og er glad jeg endelig har bestemt meg. Jeg er veldig komfortabel nå med å ha valgt KS også, selv om jeg gruer meg til selve operasjonen.

Etter mine egen erfaringer med en fot i hver "bås" som fødende så ville jeg gått for Vaginal Fødsel. Min 1 fødte kom med KS og det var greit nok det,men jeg ble veldig plaget etter inngrepet,fikk ikke løfte for mye på nurket el andre ting så følte meg veldig handikappet i en mnds tid. Med nr 2 så fødte jeg på "normalt" vis,men fødselen tok da vel og merke veeldig lang tid 38,5 t for å være nøyaktig,siden jeg ble regnet som 1 gangs fødende,men til tross for dette så ønsker jeg å få "kalve" på normal måte med nr 3 når den tid kommer.

Annonse

Hei,eg er ikkje kyndig nokk til å kunne sei kva som er best for deg,men hadde dette vore meg så trur eg at eg ville ha vurdert ks..for å forhindre større plager nedentil..

Eg har tatt 2 ks og skal snart ha mitt 3..gruer meg ikkje i det heile tatt for det har vore fantastiske opplevelser sist..alt har gått strålende og eg har dratt heim dag 3..selfølgeleg gjere det vondt men du får så masse smerte stillende du trenger..sjølve ks går så roleg og flott for seg at eg bare ligger det og slapper av..rolig stemning inne på oprasjons rommet..men det er selfølgeleg ein stor opprasjon og det kan opstå komlikasjoner..

men eg har ikkje hatt noken problem verken før,under eller etter ks..og amminga har komt igang med ein gong :)))

ønsker deg lykke til :)) uannsett kva det blir til..snakk med kydige folk så kommer dåke nokk frem til den beste løsningen :)

• 2 uker senere...

Vil bare støtte noe av det som tidligere er nevt. snakk med jordmor men snakk også med gynekolog selv om du bestemmer deg for vaginal fødsel. det gir deg litt mer fakta pluss at det gir en større tyngde i journalen din hvis du ønsker å føde men med mulighet for ks om ting går for tregt. dvs hvis du allered har snakket med gynekolog på føden og det står i journalen vil det letter skje at du får ks midt i en fødsel så og si. personlig hadde jeg tvillingfødsel sist og fikk det av den verste sorten dvs fødte den første og nr 2 med krisekeiser. vel med tv fødsel er det lagt opp til at de muligens må omgjøre til ks midt i. de ønsker at du skal ha epidural slik at de evt kan sette inn sterkere bedøvelse og dermed la deg være våken under inngrepet om det er tid. operasjonssalen med dets personell får beskjed når fødselen er igang og er klar for å ta imot. (jeg måtte i narkose pga tiden) en epidural bedøvelse trenger 20-30 min for å virke, men om man i tillegg må vente på anestesilegen å legge den inn trenger det jo betydelig mer tid om du skjønner. alt i alt. om du på en måte ønsker vaginal fødsel uten dramatikk. få det inn i journalen og vær forberedt på å få epidural for å være mer klargjort for en ks. lykke til!!

Du spør hva vi ville ha anbefalt. Fra meg er svaret klart: Keisersnitt!

For meg ga dette en fantastisk fødselsopplevelse, men selvsagt er det de som får komplikasjoner og opplever det annerledes.

Jeg har hatt to vaginale fødsler og ett keisersnitt, og keisersnittet ga desidert minst smerter og ubehag.

Lykke til hva enn du velger!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...