Gå til innhold

Tette melkeganger

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tette melkeganger og føler jeg har forsøkt "alt". Varm dusj, legger til oftere enn hver 2 time (er nå så sår at jeg snart gråter), pumpet innimellom dette men blir ikke kvitt feltet hvor det er tett. Det kommer rett og slett ikke noe melk ut lenger. Dette har nå vedvart snart ett døgn.

Babyen er nå 14 uker og jeg har vært sår siden fødsel. Vært hos både helsesøster og barselpoliklinikk på Ahus og gutten har fint tak og suger slik han skal. Hva i all verden gjør jeg nå da?? Dette er mitt andre barn og slet med ammingen forrige gang også men ikke sånn som dette.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143484154-tette-melkeganger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også slitt med at kulene ikke forsvinner. Det som har hjulpet på meg er å fylle en bolle med så varmt vann jeg tåler og "legge" brystet oppi en stund, deretter masere. Hvis du er sår kan det også være at det er noe som tetter utgangene. Prøv å skrubb forsiktig med en våt klut. Det har hvertfall hjulpet meg mange ganger :)

Har hatt det to ganger(pga for mye melk og for stram topp og bæretøy) For meg hjalp det å amme så mye som mulig, håndmelke utover det, massere(i retningen melkegangen går), varmt vann og unngå stramme klær.

Sårheten din kan komme av sopp, dersom du er sår på brystvortene.

Når du ammer med tette melkeganger eller betennelse, så er det veldig bra om du kan få lagt til barnet slik at underkjeven er plassert mot det stedet kulen sitter, da de har best sugekraft i den retninga underkjeven er. (du får bare være kreativ med ammestilling, du kan prøve å ha barnet liggende på rygg og så lener du deg bare over, f.eks på stellebordet funker fint.

Ville lagt til oftere enn hver 2 time, gjerne hver halvtime, ihvertfall legg inn håndmelking(som er mer virkningsfult enn pumping)

• 2 uker senere...

Jeg føøøøler med deg! Jeg har også hatt stort sett hatt alle de ammeproblemer som finnes. Har du prøvd å føne puppene? Det hjalp for meg en gang. Jeg stor fremoverbøyd, og plutselig beynte melken å renne, og kulene ble borte etterhvert. Eller ring ammehjelpen. Jeg fikk råd derfra en gang om å finne frem nål, brenne tuppen på en fystikk, og skrape hvis det ser ut som det er størknet melk som sitter fast i en melkegang. Det hjalp det også, selv om jeg ville rådført meg med ammehjelpen først. Det er lenge siden jeg gjorde dette.......

Annonse

Vi (ammehjelpen) har noen triks når det gjelder å løse opp synlige "propper" i melkegangene, ja, se http://ammehjelpen.no/artikkel/90/Hvit-prikk-pa-brystknoppen-melkeblemme

Merk at nåla ikke skal INN i melkegangen, bare strykes OVER (langsida av nåla).

Ellers anbefales lecitin og SPC-flakes mot tilstoppede melkeganger. Begge skal brukes forebyggende, men etter to uker uten tilstopninger kan man trappe ned på dosen dersom nedtrappingen ikke fører til nye tilstoppinger.

Se http://ammehjelpen.no/artikkel/103/Tette-melkeganger-forebygging

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...