Gå til innhold

Krangler og krangler - overkjører jeg samboeren min fullstendig??

Anbefalte innlegg

Jeg orker rett og slett ikke å krangle mer. Meg og min samboer krangler og diskuterer non-stop for tiden, og jeg merker at jeg er så lei av å ha det slik. Han mener jeg får han til å fremstå som en idiot foran andre, pga saker som dette:

Eks 1:

Vi skulle pusse opp kjøkkenet, og han skulle kappe veggplater. Da han kappet den første fullstendig feil (og desverre ødela den), sa jeg at vi kanskje skulle ringe til han vi kjøpte dem av som har lagd (og montert) disse eksakte platene i 10 år ,og høre om han kunne komme med noen tips. Dette er en veldig god kamerat av oss. Men nei - min samboer skulle ikke ha noe hjelp. Så det endte med at han kappet plate 2 og 3 i stykker også , og vi mangler plater på en hel kjøkkenvegg så vi måtte jukse det til med kapp... Gud forby at jeg skulle bli småirritert for dette (det var dyre plater) , for alle kan gjøre feil...

Eks 2:

Vi holder på å kjøpe bil, og vi betaler 50-50 hver (har delt økonomi). Han ringer på alle han har lyst til, mens jeg, som ikke kan en døyt om bil , kikker kun på utseende på bilen. Han, som selv sier han ikke kan mye om bil, blir sint når jeg foreslår å ringe min svoger om hjelp til valg av merker osv (min svoger eier et bilverksted og er jo bare glad for å hjelpe) fordi VI trenger ikke hjelp, og skal slettes ikke ringe noen som helst. Vi skal klare dette selv!!

Er det bare meg som synes dette er helt på trynet? Altså , jeg kan forstå at det ligger en del manndom og stolthet i dette med å klare ting selv, men er det noe problem å spørre andre om hjelp av og til?? Andre spør da han hvis han er flink til noe, så hvorfor ikke omvendt? Vil også legge til at jeg ikke hakker og kritiserer, men alltid spør i en lett tone når jeg foreslår hjelp fra andre, (bare så dere ikke tror jeg kapper hodet av han for hver minste ting, for det er ikke tilfellet).

Han takler bare veldig dårlig at jeg ønsker hjelp fra andre , og at jeg ikke har nok tillit til at han klarer aaaalt på egen hånd - veeel, etter 3 ihjelkutta kjøkkenplater (med tilhørende feilkappa lister) er jeg litt skeptisk når det gjelder en bil...

Noen som har noen tips her...???

Fortsetter under...

Det der har ikke med stolthet å gjøre, men heller idioti.

Jeg kan snekre, male, MÅLE opp ting og alt som er. Har ALT av verktøy til å snekre det meste. Men jeg har mine grenser, og vet når jeg skal spørre istedet for å dumme meg helt ut økonomisk.

Minn han på tabbene, selv om han blir sint. Si at dersom dere hadde bedt om hjelp tidsnok, så hadde dere spart mye penger og ingenting galt hadde skjedd. Han må bare lære seg at å være mann, ikke betyr at en kan alt mulig en mann liksom skal kunne.

Jeg er kvinne, og har bare lært meg det jeg har trengt. Og det må faktisk en mann også gjøre. Det er ikke medfødt, altså ;)

Takk for svar :)

Ja er helt enig med deg, og begynner å bli mektig lei. Han har fått mye hjelp hjemmefra tidligere tror jeg, og vil stå på egne ben. Men jeg mener da det er forskjell på å stå på egne ben , og å være idiot! Sist skulle han måe opp veggen på klesrommet og regne ut hvor mange hyller vi hadde plass til FØR vi kjørte for å kjøpe de. Joda, 3 i bredden. Synes det hørtes merkelig mye ut, da jeg visste veggen var kort - og det viste seg (etter jeg krenket stoltheten hans og dobbelsjekket i det skjulte) at vi bare hadde plass til to (og en tredjedel). Plagsomt! Jeg ønsker jo ikke å gå å "sjekke" etter han, men han slurver så at jeg blir sprø!! Alt skal jukses og fuskes til av lister, maling osv...

Minner jeg på han tabbene , så ja, skal jeg love deg det blir krangling... at jeg tar han for å være en inkompetent halvtomsing som ikke klarer en dritt. Men det er ikke det det er snakk om, eller det jeg sier i det hele tatt. Masse er han flink til, og masse ber jeg han om hjelp til (senest i dag ba jeg han pentoom å henge opp nye rullegardiner. Ikke store tingen, men en ting jeg ikke klarer men han kan :)

Så det er bare det at han ikke tåler å høre det. Foreslo i dag at vi gikk i banken og fikk økonomisk rådgivning siden vi ønsker å kjøpe hus på nyåret og jeg vil vite hvordan vi ligger an / hva vi kan gjøre for å evt få lån - rett og slett være litt føre var. Men nei - vi har da ikke behov for sånn enda, vi har grei økonomi så det ordner seg... Alt ordner seg nemlig, men jeg blir GAL og veldig frustrert av å ha det slik!!

Setter pris på at du tok deg tid til å svare! :)

Hi

Si til han(jeg vet hvordan slike menn kan være, har en far av den typen der...) at han må huske på alt han har beregnet og tatt feil i, for det er feil en lærer av.

Han forsvarer seg med hva han tror du tenker om han når du sier som du gjør. Men det er jo ikke det du mener. (PS! JEg er helt skråsikker på at du hadde klart å henge opp de liftgardinene selv, men du tør ikke prøve ;)).

Jada, grei økonomi er en ting, men markedet er en annen. Han kan ikke vite om det han syns er grei økonomi, virkelig er det i det reelle markedet.

Fortsatt mener jeg det er idioti det han der mannen din driver med ;) Og jeg er alene med barn, styrer økonomien, eier hus med lite lån(som jeg har pusset opp til den triple verdien selv), og har bil uten lån. Jeg er heller ikke helt ung lenger(40 år), så årene har lært meg mye :)

Hilsen første nn :)

Grunnen til at han blir sint er jo at han har dårlig selvtillit! Han føler at du kritiserer han, insinuerer at han er imkompetent, ikke klarer noe osv.. Det er jo fordi han føler dette om seg selv!

Prøv å sett deg ned med han og snakk litt ordenlig - nært, innenfor

Ja men han mener at han har lært av feilene sine - og nå er han jo helt "rå" på å snekre opp kjøkkenplater!:P Men veldig frustrerende å se han kutte feil etter feil, for så å banne opp, ned og i mente, men JEG?Jeg får ikke si et ord, for han PRØVER jo, og LÆRER jo . Og sier jeg at "jeg sa jo vi kunne ringt Mads så hadde du sluppet å være forbanna, og brukt mange timer på å rette opp å fuske til hele veggen", så blir han jammen sint for det også... Og kjøkkenveggen er nå en ting. Men å drite seg på bilkjøp er det jo ingen som vil!!

Jeg mener ikke at han ikke får til noe osv nei , det har du helt rett i. Men han legger liksom de ordene i munnen på meg (sikkert for at jeg skal få medlidenhet for han eller liknende).

Hehe, joda som regel klarer jeg det meste selv, men er riiimelig høygravid, så det å balansere på krakk og stå i høyde (med høydeskrekk) var litt uaktuelt ;)

Nei som du sier, markedet forandrer seg. Og jeg synes det er lurt å vise banken at vi begynner å tenke på forhånd, og er villige til å gjøre endringer i økonomien for å få et lån på sikt... Høres ut som du har klart deg meget bra ;) Godt det finnes selvstendige kvinner her ute! :)

Hi

Annonse

22,20: Takk for svar til deg også!

Ja det har jeg skjønt at han har nå... Men føler selv jeg prøver å ta opp disse tingene med han på en ordentlig måte (hvor jeg f.eks sier at jeg heller ikke kan ALT mellom himmel og jord. Jeg kan f.eks ikke sy, strikke hekle eller bake gode kaker) , men da ber jeg om HJELP! Slik at jeg LÆRER! men du har nok rett, får gi det et forsøk til. Men det er så vanskelig når han hisser seg opp, og blir på defensiven og ut med klørne alltid, det er akkurat som han legger opp til -og vil- krangle...

'Hi

Jeg holder med din mann. Forstår godt at han ønsker å velge bil selv, og ikke la svogeren din ta den avgjørelsen. Hadde ikke likt om samboeren min hele tiden skulle ringe til andre for alt mulig. Når det gjelder platene til kjøkkenet (?) så forstår jeg også samboeren din veldig godt. Man må lære av sine egne feil, og han fikk det jo til til slutt. Husk at det kanskje kommer til nytte senere, de erfaringene han har fått. Sjelden man får til ting man aldri har gjort før, første gang.

Ser for meg at du henger over han og maser når han arbeider, sikkert ikke irriterende. Jeg er enig med deg i at man må kunne ta imot hjelp, men det er forskjell på å ta imot hjelp og det at man mener at andre skal overta eller stå for deres avgjørelser. Håper for din manns skyld at du ikke er så plagsom som jeg får inntrykk av i innlegget ditt.

Sånne mannfolk er bra irriterende, kan godt forstå du blir forbanna. Min mann kan ha små tendenser, men han hører på fornuft til slutt i hvertfall og han får jo til det meste. Men han gjør noen feil GANG PÅ GANG PÅ GANG!! Til min store fortvilese, feks det helvetes fugeskummet jeg hater som pesten som han på død og liv MÅ bruke rundt dører og vinduer, for ja det MÅ jo blie tett! Problemet er at dette tyter ut over alt, og når det da blir klint på ferdigmalte vinduslister ol så er det et helvete og nesten umulig å få av uten å skade malinga. Fikk dritten på den nye fine hvite ytterdøra vår. Jeg hadde lyst til å hyle og gråte, hadde sagt fra til ham, IKKE bruk skum!

Får av og til lyst å vri en viss ting rundt som en tue på dem til tider, så kansje de åpner øra og HØRER på hva vi prøver å si til dem....gruff..

Men krangler lite vi da, jeg biter i meg det meste, for det nytter jo ikke samma faen, han er jo snill og søt også da..hehe

Mann selv du eller? :)

Er jo fullstendig idioti å kjøpe bil uten å få råd fra de som kan det når man er helt på villspor selv.

Hadde aldri lagt mye penger i en bil hvis ikke en som hadde greie på det hadde gitt meg råd.

Mannen min har forresten blitt litt av en handy man etter at vi kjøpte oss hus. Han har nemlig vett til å spørre og lære, ikke bare kaste seg ut i ting med hue først.

Mannen til Hi høres barnslig og sår ut.

22.41: Er ikke snakk om å velge bil for oss, det er snakk om å høre litt om hvilke biler som er greie , hvilke merker som er best osv¨. Ringer slettes ikke for alt mulig, men jeg mister ikke stolthet av å spørre om hjelp til ting vi ikke kan selv. Vil nevne at jeg sa ikke et døyt da han ville henge opp og montere kjøkkenet fra Ikea, men at jeg reagerte da han var litt "tvi tvi" til seg selv på kappinga - for det hadde han aldri gjort før. Og skjønner at han vil prøve, men mener jo han burde gidd seg etter første feilskårne planke da :P

Ikke står jeg over han heller, faktisk jobber vi i forskjellige rom når vi pusser opp, fordi v ikke skal krangle... Tror nok kanskje du legger litt mer negativitet i min oppførsel enn det som er reelt.

Men setter pris på svar - og det er jo godt at noen er enige med han også slik at jeg kanskje kan skjønne hans side av saken også ;)

Hi

Herregud, er vi sammen med samme mann? Det er akkurat samme problemstillinger og krangler, iallefall om veggplatene.

Han er slurvete, jeg er petimeter= fullstendig kræsj.

Han mener det er "bra nok", jeg mener "bra nok" er latskap....

Min mann har heldigvis blitt både flinkere å pusse opp og gjøre ting pent, men jeg har hatt en lang vei med frustrasjon og irritasjon på enkelte områder ja.

Vil bare råde deg til å ikke være spydig (noe jeg har/hadde en tendens til å være, tilslutt iallefall) når noe går galt, men sett deg heller rolig ned med han og forklar hvorfor det er OK å be om hjelp, og konsekvensene av å la være.

F.eks å ødelegge 3 veggplater til la oss si 500,- stykket; kan man leve med å kaste 1500 kr ut av vinduet? Dere kunne brukt de pengene på en flott romantisk middag ut på byen istedenfor å ødelegge pengene for å være stolt.

Klarer han å se sammenhengen her?

Ønsker deg bare LYKKE TIL! Det trenger du...

PS: min manns ordtak: "Det ordner seg", NEI INGENTING ORDNER SEG AV SEG SELV, MAN MÅ GJØRE NOE FOR DET!! er mitt svar..:-)

Annonse

22.47: Enig med deg. Man kan jo bli handy , men jeg har sagt til han at når det gjelder dyrere prosjekter (som å bygge en veranda), er det kanskje ikke så dumt å få litt hjelp første gangen , så kan man det jo alene neste gang!? Ser ikke noe galt i å si det jeg, da det er like mye mine penger som hans som går i vasken om det skulle skjære seg med ting vi bomkjøper / feilkutter/ osv. Hadde det vært bare hans hadde jeg heller holdt kjeft, men synes også at en bil er litt greit å rådføre seg på....

For det skal nemlig sies at HAN SELV rådfører seg (legger ut på face , om "noen vet om bra bilmerker osv, setter pris på tips" , så HAN SELV oppfordrer folk til å hjelpe oss. Men det er tydeligvis annerledes når han spør - for om det er jeg, så setter jeg jo spørsmålstegn ved manndommen hans og gjør han flau..... Jizez...

Hi

Fugeskum må til, men han bruker nok litt vel mye..

Kanskje du må dekke ting til, når du vet han skal i gang med fugeskum?

Dessuten har man fugeskum inni karmen, FØR listverket kommer opp. Lurer litt på hva han mannen din driver med jeg.. ;)

Hadde blitt dritforbanna på mannen din HI, men det er som de sier: enten får du godta hans blemmer eller så får du gjøre det sjøl. Å henge over han og kritisere og komme med pekefingeren etterpå, det gir ikke noe godt klima.. Lykke til..

22.56

Hahaha nå ler jeg litt, da mottoet til mannen min er " så lenge det er bedre enn det var" :P Uansett hva det gjelder , om det er maling, snekring listing eller liknende, så lenge det ser noe bedre ut enn det var , er det godkjent! Forferdelig frustrerende!!! Vinduslistene ser da mye bedre ut etter vi tok dem ned og malte dem hvite og kuttet dem til - veeeeel, med 1 cm silikon og sparkel i hvert hjørne av vinduet kan jeg ikke si meg helt enig :P

Ja har heldigvis skjønt at spydighet bare fører til mer krangling, så tar ALT av diskusjoner i en grei tone, og heller "foreslår" osv... Tror ikke han ser helt den nei, at pengene kunne blitt brukt til middag... Kanskje hvis jeg sier at de pengene hadde vært en playstation det, så hadde det trengt inn :P

Og hører jeg setningen "det ordner seg" flere ganger, så eksploderer jeg! Tror jeg har funnet min likesinnede :P

Takk for svar!

Hi

22.47:

Skjønner deg veldig godt, og godt å se at jeg ikke er alene :P Biter i meg ganske mye jeg også her hjemme når det gjelder oppussing og fusk, men av og til (når det gjelder dyre ting som bil) MÅ jeg bare si meningen min , jeg betaler jo halvparten...

Hi

Så utrolig glad jeg er for at gubben min ikke er sånn! Han og broren min var til tidligere litt Klabb og Babb, men de fikk det til! :)

Nå har jeg vært med mye i prosjektene vi holder på med, og jeg er en teoretiker, ikke så flink til å få til ting praktisk, men steike god på utregninger, vinkler osv.. Så Gubben har endelig lært seg at om det blir litt vanskelig, så roper han på meg, så tar vi problemet sammen, jeg regner ut, han kommer med innvendinger, jeg forklarer at jo, sånn må det være, og når jeg tegner det opp for ham, ser han jo at det er sånn det blir.. :) Digger samarbeidet vårt, vi storkoser oss når vi holder på med oppussing og snekring! :)

Så diskuterer vi litt av og til om hvordan vi vil ha det, og jeg lar ham vinne i 70% av tilfellene, fordi forslagene ikke er så ille, og fordi jeg syns det er så fint å høre at han har meninger om interiør, tapeter og fargesammensetninger. Så lenge det ikke bler heeeelt hestgæle, så blir det sånn som han foreslår(eller jeg manipulerer det på en måte til å se ut som han får viljen sin..hehe)! :)

23.11

Så bra at dere kan hjelpe hverandre da ;) Det hadde vært noe det!! :P

Vi hater å pusse opp sammen vi, og må seriøst være i hvert vårt rom, eller male på skift !! Hahaha bruken av manpulasjon er vel godt brukt blant damer i dag :P Har heldigvis god smak mannen min, og bestemmer ca 50 % hjemme interiørmessig o.l... Er bare kritikk han ikke tåler

;p

Hi

23.01:

Ja godtar mange blemmer jeg gitt... men tar ikke saken i egne hender og kjøper en bil når jeg ikke har peiling på biler, så vet ikke helt hvordan jeg skal ta saken i egne hender akkurat der gitt :P

hi

Jeg tror faktisk ikke jeg noensinne har direkte kritisert ham for noe som helst, men jeg er en problemløser, mens han til tider kan ta sorgene vel mye på forskudd. Som den gangen han hadde kjøpt 30 meter med 2"6, men egentlig skulle ha 2"3..(egentlig var det selgeren på Byggmakker som anbefalte feil til oss).. Det var lørdag, BM skulle snart stenge, men Byggmix hadde åpent en time til. Gubben var dritsur, men da kom problemløseren fram i meg, og alt ordnet seg med at vi dro på Byggmix. 2"6-ene fikk vi bruk for da vi bygde mer terrasse i år! :)

Vi har akkurat kjøpt oss ny bil, da var det jeg som fant fram til den typen jeg kunne ha tenkt meg, viste ham en i byen, han ringte litt rundt til kjenninger som kan bil, det samme gjorde jeg, samtidig som jeg leste meg opp på denne biltypen på nettet, og vips, fem dager etter vi(jeg) begynte å snakke om ny bil, var vi og prøvekjørte en, og kjøpte den.. :)

Saken er den at man ikke må kritisere, men støtte. La ham gjøre ting på sin måte, prøve og feile. Og han HAR jo spurt om råd ang bilen, på sin måte, han vil av en eller annen grunn ikke involvere din svoger(kanskje han er sjalu, føler at du er litt for positiv til denne svogeren som kan så mye om noe han ikke har så mye peiling på?)

23.30:

Ja dette var ikke dumt. For jeg har stussa litt på hvorfor HAN spør om råd o.l, men blir sint når jeg gjør det (nå skal det sies at han selv ble irritert da en haug av jenter uten peiling på bil hadde kommentert hvilken bil vi burde kjøpe) . Han spør jo sin far, men blir sint om jeg spør min... Skjønner ikke tegninga. Kan jo være han er redd for at jeg skal stille han i et dårlig lys, eller si han ikke får til ting? Det hadde jeg jo aldri gjort da... Lar han prøve å feile (derav en kjøkkenvegg med fuskeplater, og 2 feilborte hull i de splitter nye skuffefrontene mine) , men med bil??? Huff, har vanskelig for å svelge en så dy kamel asså :P

Men kan k\nok skjønne at han synes jeg er veldig positiv til andre, men det er fordi jeg prøver å ikke skape krangling, men heller "lufte ting i en lett tone" ,p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...