Anonym bruker Skrevet 16. august 2011 #1 Skrevet 16. august 2011 Har dere begynt med det? På boksene står det dosering fra 3 år, og Ditt Apotek skriver i sitt reklameblad at de anbefaler fluor fra første tann. Hva er riktig?
Anonym bruker Skrevet 16. august 2011 #2 Skrevet 16. august 2011 Du kikker på feil boks. 0,5 mg er fra ca. 3 år. 0,25 mg/døgn er anbefalt fra første tann. Fra 3 år kan de bruke 0,5 mg/døgn, helst 0,25mg morgen og kveld i stedet for en 0,5 mg tablett.
Gjest Kira 1+1 underveis ♥ Skrevet 16. august 2011 #3 Skrevet 16. august 2011 Jeg spurte tannlegen min når jeg hadde time nylig, og fikk til svar at barn under 3 år ikke har behov for fluortabletter så lenge de bruker tannkrem med fluor. Er derfor også usikker på hva som er riktig, ettersom helsesøster anbefalte oss å starte med det fra ca 1 år....
sillyfilly og Olivia Skrevet 16. august 2011 #4 Skrevet 16. august 2011 Fluor tannkrem er nok. De små svelger gjerne litt av tannkremem og ja, man kan få for mye fluor. Fluorforgiftning er ikke å spøke med. Uansett, fluortabletter til ettåringer? Hadde ikke jeg stolt på altså. Min jente svelger ting rett ned uten å tygge. Så hun hadde garantert satt den i halsen. Hilsen apotektekniker, nettopp kurset på tannpleie.
Anettemor82 Skrevet 17. august 2011 #5 Skrevet 17. august 2011 Så rart for min tannlege sa at de skulle ha fluortablett fra første tann. Husker ikke om han sa de SKULLE ha eller KUNNE begynne med det. tror ikke det er så mye fluor de kan svelge av tannkremen når de bare skal ha størrelse av lillefingerneglen.
bIomstre Skrevet 17. august 2011 #6 Skrevet 17. august 2011 Sakset fra helsedirektoratet sin publiksajon "Tenner for livet" (1999): "Helsetilsynet anbefaler bruk av fluor i det kariesforebyggende arbeidet. Tannbørsting med fluortannkrem morgen og kveld sikrer regelmessig tilførsel av fluor. Bruk av andre fluorpreparater i tillegg bør planlegges i samarbeid med tannhelsepersonell på bakgrunn av individuelle behov. Ekspertgrupper i WHO og EU, samt helsemyndighetene i blant annet Danmark, Sverige og Finland, har fastslått at barn og ungdom som bruker fluortannkrem ikke trenger fluortabletter. Dette og andre fluorprodukter anses som tilleggspreparater og anbefales bare til mennesker med særlige behov." Det annbefales altså IKKE lenger fluortabletter til ALLE barn, kun til de med behov for det. Sliter man f,.eks med å få gjennomført tannpusen så kan man gi fluortablett isteden til problemet løser seg. Min jente er født med en kjevespalte, og enkelte tenner har derfor emaljeskade, så hun har pga dette blitt annbefalt fluortablett i tilleg til tannkrem fra første tann, denne annbefalingen har vi fulgt.
:)novemberbarn:) Skrevet 18. august 2011 #7 Skrevet 18. august 2011 Jeg tror det er veldig forskjellig info og meninger om fluor bruk... Har alltid tatt fluortabl selv og gjør det ennå. Datteren min på 21 mnd, får fluortabl og pusser tennene morgen og kveld med fluortannkrem.... Uansett er det veldig lite tannkrem man skal ha på tannbørsten til små barn... Den jeg har kjøpt finnes i hvertfall på de fleste apotek tror jeg. Det er de vanlige boksene som har vært i mange år. Det er den minste styrken. Kan gis fra 6 mnd, men det gjorde ikke jeg. Ga den fra ca når hun var ett år. 1 tabl om dagen, så hun får den om kvelden. Den smaker godt, bringebærsmak.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #8 Skrevet 18. august 2011 Her gir vi også fluortablett hver kveld, det er med på å motivere henne til i det hele tatt å pusse tenner Vi fikk utdelt en boks med fluortabletter på 15 mnds kontroll på helsestasjonen og har egentlig aldri tenkt over at hun ikke skal ha det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå