Mamsen&momsa Skrevet 16. august 2011 #1 Del Skrevet 16. august 2011 Vesla er snart 6 uker, og vi har slitt med amming, pumping etc siden. Nå er jeg ganske sliten, og har mest lyst til å bare gi henne mme fremover. Jeg sliter bare sånn med avgjørelsen, og tenker at jeg burde fortsette for hennes skyld. Dere som gikk over til kun å gi mme: hadde dere det like tøft som meg, og hvor lenge varer dette? Takk for svar... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143483604-trenger-litt-tr%C3%B8st-av-erfarne-flaskem%C3%B8dre/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kawak Skrevet 17. august 2011 #2 Del Skrevet 17. august 2011 Kjære deg, jeg vet veldig godt hvordan du har det. Vi strevde med amming, pumping og tillegg i tre uker, da fikk jeg brystbetennelse i tillegg til at jeg var i ferd med å bli deprimert. Hadde null overskudd til barnet mitt og gråt for den minste lille ting, og fikk hjelp av mannen, svigerinnen min og helsestasjonen til å ta en beslutning. For oss ble det å kutte ammingen og gi MME, så jeg ga utpumpet morsmelk en uke til etter det (pumpet for å bli kvitt betennelsen), og etter det har hun kun fått MME. Nå er hun syv uker, hun er superfornøyd og legger fint på seg, og jeg har overskudd og koser meg med henne. For oss var det riktig beslutning i hvert fall. Det er fortsatt tøft innimellom, men det har gått overraskende bra bare beslutningen ble tatt. Grein mye i starten, men det gjør jeg ikke nå. Jeg fikk et godt råd på HS: skriv ned hvorfor du tok beslutningen slik at du kan se tilbake på det seinere. Det gjorde jeg, og det hjalp. Jeg vet ikke hva som er rett for deg eller hva problemene dine består i, men du skal vite at vi er mange som har følt på det samme, og at du ikke må føle deg som "dårlig mor" fordi du strever med ammingen. Barn som kun får MME er like flotte barn som de som blir ammet, og det er viktig at mamma også har det bra. Lykke til, uansett hva du bestemmer deg for! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143483604-trenger-litt-tr%C3%B8st-av-erfarne-flaskem%C3%B8dre/#findComment-143485401 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamsen&momsa Skrevet 17. august 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 17. august 2011 Takk for svar, Kawak. Følte meg ganske så alene, i barselgruppen ammer de alle. Det er et vanskelig valg. Jeg kan jo ikke pumpe i all evighet, så før eller siden vil jeg gi meg. Var en uke med pumping nok til å få slutt på melka, eller tok du også tabletter? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143483604-trenger-litt-tr%C3%B8st-av-erfarne-flaskem%C3%B8dre/#findComment-143485698 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kawak Skrevet 17. august 2011 #4 Del Skrevet 17. august 2011 Sånn er det i min barselgruppe også, folk er forståelsesfulle og sånn, men de snakker jo om amming og slikt, så jeg blir litt uttafor innimellom. Heldigvis har jeg mange fine folk rundt meg som har hjulpet og støttet meg, ikke minst mannen min som har vært fantastisk. Hva gjør du nå da, fullpumper du eller gir du noe MME? Ammer du også? Problemet mitt var at jeg både ammet, pumpet og måtte ha flaske klar fordi hun ikke ble mett av ammingen, så det ble helt håpløst å rekke alt. Dermed pumpet jeg ikke ofte nok, og ammet jo veldig sjelden, og så kom betennelsen. Ond sirkel. Hvis du har lyst til å prøve å fortsette med ammingen eller evt. delamming, kan du jo prøve å kontakte Ammehjelpen og få noen gode råd der. Hvis du lander på å gå over på kun MME, anbefaler jeg Flaskepostens sider på Facebook og boken "Flaskemating" av Margrethe Vik. Det er lurt å sette seg inn i riktig blanding og bruk av MME, vedlikehold av flasker osv., dessuten har boken en del om den psykiske siden av ammeproblemer og ammeslutt som har vært veldig god for meg i hvert fall. Jeg tok ikke tabletter, jeg trappet ned pumpingen i løpet av den uken etter jeg fikk brystbetennelse, og til slutt kom det veldig lite ut. Da håndmelket jeg bare i dusjen for å få bort klumpene, og så gjorde jeg det sjeldnere. Jeg hadde veldig lite melk da, så dermed forsvant den fort. Har du en helsesøster, lege e.l. du kan snakke med? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143483604-trenger-litt-tr%C3%B8st-av-erfarne-flaskem%C3%B8dre/#findComment-143487174 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 17. august 2011 #5 Del Skrevet 17. august 2011 Tipset fra Kawak om å skrive ned hvorfor du slutter er kjempebra. Jeg skjønner godt at du er sliten, det er slitsomt å styre med "alt" samtidig. Det er helt naturlig å være sliten (det er "supermammaene" som løper rundt på kafe og kino og babysang daglig som er sære!), men samtidig skal du ikke være så sliten at det går på helsa løs! Jeg vet ikke hvilke problemer du har, men jeg er ammehjelper og om du vil ha råd eller noe så er det bare å ta kontakt på pm eller epost (adressa står i profilen min). Dersom du vil kutte ned på amming/pumping og heller gå over til MME så kan det kanskje være greit både for sinn og kropp og ta det litt gradvis? Pump eller amm sjeldnere, dvs slik at det ikke er så mye stress. Ikke fokuser på mengden melk eller lengden på amminga, men vær glad for det du får ut og den kosen dere får. Ikke styr med verken pumping eller amming fordi du MÅ, men gjør det NÅR du må - nemlig dersom du får spreng og ikke minst om du får kuler i brystet. Mengden melk går ned når du tømmer brystet sjeldnere og i kortere tid, men det kan være melk der lenge. Så om du synes det er ok å gi litt så er det ingenting i vegen for å fortsette med det så lenge du synes det går greit. Alle monner drar, og når det gjelder antistoffene så finnes det forskning som tyder på at mengden av dem stiger når melkemengden går ned. Det står en del tips for ammeslutt uansett hvor lang tid du bruker på det og hvorfor du vil slutte på http://ammehjelpen.no/artikkel/55/Ammesluttavvenning Uansett hva du velger å gjøre skal du ikke ha dårlig samvittighet. Du skal gjøre det du mener er riktig for deg, og du er ikke en dårlig mor om du slutter å amme. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143483604-trenger-litt-tr%C3%B8st-av-erfarne-flaskem%C3%B8dre/#findComment-143487211 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommerbarn 3 Skrevet 21. august 2011 #6 Del Skrevet 21. august 2011 Ikke nøl med å gi erstatning...Da vet du hvor mye barnet har fått i seg, de er mette og fornøyd.d er jo strengt tatt det viktigste.drit i hva andre måtte mene...Lykke til!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143483604-trenger-litt-tr%C3%B8st-av-erfarne-flaskem%C3%B8dre/#findComment-143497741 Del på andre sider Flere delingsvalg…
♡ Mams og gutten ♡ Skrevet 21. august 2011 #7 Del Skrevet 21. august 2011 Heisann:) Skjønner smerten din:) Vi slet med amming fra første stund, og ga opp etter noen uker. Da ammet jeg bare på natten, og morgenen. Jeg likte det ikke, og babyen min likte flaska si best. Så fortsatte jeg å pumpe i noen måneder; først hver 2.time, var helt utslitt da, men kunne jo ikke gi meg, følte meg som en kjempedårlig mor! Ble jo ikke bedre av at vi ikke kunne gå ut pga pumpingen, møtte aldri folk.. Og når jeg en sjelden gang kom meg på barseltreff, satt alle å ammet... Pumpet dag som natt, og var kjempelei meg hele tiden. Gråt og gråt.. Etterhvert orket jeg ikke mer, og trappet ned fort og smertefritt. Og skyldfølelsen gikk sakte men sikkert over, jeg fikk andre ting å tenke på, vi kom oss ut, vi koste oss mye mer, og jeg sov mye mer. Hormonene ble jo normalisert, og jeg ble meg selv igjen. Sier bare: Aldri mer!!! Dersom det blir slik neste gang også, kommer jeg til å gå over på MME med en gang! Uten dårlig samvittighet! Og de idiotene som da forteller meg at morsmelk er det beste for barnet, skal få høre at det har de ingenting med!! Vi hadde det mye bedre uten det styret. Og barnet mitt har det kjempebra. Har ikke vært syk ennå heller. Lykke til med valget ditt, det er bare du som kan bestemme hva du vil gjøre. Men la aldri noen gi deg dårlig samvittighet. Du ønsker jo det beste for barnet ditt, det er jo derfor du tenker på dette. Da er du allerede den beste moren du kan være. Klem til deg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143483604-trenger-litt-tr%C3%B8st-av-erfarne-flaskem%C3%B8dre/#findComment-143497871 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamsen&momsa Skrevet 22. august 2011 Forfatter #8 Del Skrevet 22. august 2011 Kjære alle som har svart, tusen takk! Jeg føler meg allerede bedre. Jeg pumper ennå, men det blir sjeldnere, kun 4 ganger i døgnet og satser på at mengden sakte men sikkert blir mindre. Det gjør pumpingen levelig, samtidig som jeg vet at dette ikke vil vare evig. Før eller siden blir det så lite at jeg kan kutte tvert, og hun vil ha fått mm en stund i alle fall. Enig i du som sier "drit i hva folk sier", og det er vel egentlig ikke så mye de jeg tenker på, jeg er mer usikker på hvor viktig denne morsmelka egentlig er for henne. Men ett er er sikkert, hun liker flaska si, og det gjør jeg og! Enkelt, greit og far kan hjelpe til også. Takk også for råd om å sette seg inn i dette med flaskemating, er ikke så mye hjelp å finne om temaet. Og til ammehjelperen: jeg har fått hjelp, men det er vel mer det at nå er ikke amming noe kos mer, det har vært for mye slit, og jeg vil så gjerne kose meg med datteren min i stedet for å slite meg ut med det som enkelte forteller meg er svært viktig for oss; nemlig amming. Men tusen takk for støtte! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143483604-trenger-litt-tr%C3%B8st-av-erfarne-flaskem%C3%B8dre/#findComment-143501157 Del på andre sider Flere delingsvalg…
maryM Skrevet 26. august 2011 #9 Del Skrevet 26. august 2011 Ser at du har fått mange gode svar men svarer likevel... Jeg var i en liknende situasjon bare at vi fikk aldri til å amme så fullpumpet en stund og ga flaske. Pumpingen tok mye tid, energi og krefter -alt for mye innså jeg til slutt. Var mye vondt og hadde flere betennelser. Desverre klarte jeg ikke å se det når jeg var i situasjonen, hadde for mye dårlig sammvittighet siden "jeg ikke klarte å få til ammingen". Da valget ble tatt og jeg fikk hjelp av legen min til å få ned melkeproduksjonen var det en lettelse og hverdagen for meg og tiden med babyen ble mye bedre! Ser nå i ettertid at det viktigste han trengte var meg og ikke melken jeg produserte.Vi hadde MM i fryseren og gav litt av dette og litt MME i en periode til vi gikk over til å kun gi MME. Har aldri angret beslutningen, heller at jeg burde gjort det tidligere for å kunne få mer tid med babyen. ("alle" rundt meg prøvde å få meg til å slutte tidligere siden de så hvor mye det slet på meg og at det krevde for mye men jeg måtte jo innse det selv.) Etter min mening har du gjort et klokt valg og tror du kommer til å få det bedre fremover -lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143483604-trenger-litt-tr%C3%B8st-av-erfarne-flaskem%C3%B8dre/#findComment-143511650 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Løvinna82 Skrevet 26. august 2011 #10 Del Skrevet 26. august 2011 det er en prosess å slutte å amme/gi morsmelk. Det er DIN prosess, og den varer i den varigheten som er rett for deg. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg prøvde for lenge med begge mine to, 8 uker med førstemann, 6 uker med andre mann. Skulle gitt meg før, fordi nå har jeg det sånn at jeg hater alt som ahr med amming å gjøre. Det er nesten ubehagelig å se andre amme fordi jeg ikke kan forstå at de gidder. Fornuften sier meg jo at de syntes det er koselig og de "får det til". Jeg har bare ingen gode minner fra ammingen min, det må i såfall være det første suget på fødeavdelingen. Hvis du vil slutte å amme din baby, så gjør det hvis du mener det er det beste for deg og for babyen. Husk at det er du som er eksperten på ditt barn, helsesøstre og andre eksperter er eksperter på barn generelt. Du vet hva som skal til for at babyen og deg selv skal være i harmoni, Uansett hva du velger, så velg det som gir dere begge to mest overskudd og tid til hverandre. blir det fasle så anbefaler jeg facebook siden: Flaskeposten. Det står alt om tips og info du trenger å vite, pluss at du kan skrive inn spm:)¨Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143483604-trenger-litt-tr%C3%B8st-av-erfarne-flaskem%C3%B8dre/#findComment-143513832 Del på andre sider Flere delingsvalg…
happybaby&mamma Skrevet 29. august 2011 #11 Del Skrevet 29. august 2011 så lenge babyen din er fornøyd så er du fornøyd.. det som er det viktigste det trøstet jeg meg med:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143483604-trenger-litt-tr%C3%B8st-av-erfarne-flaskem%C3%B8dre/#findComment-143521724 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå