Gå til innhold

Når tok dere kontakt med lege?

Anbefalte innlegg

Hei!

Når var det dere første gang tok kontakt med lege for å finne ut om det var noe som hindret en ønsket graviditet?

Vi har snart vært prøvere i 1 år. Sluttet med pillen i september 2010 og er enda ikke gravide. Jeg har sjekket hormonene mine i desember (av andre årsaker) og de skal være ok. Kjæresten har klart (som jeg smertefult tenker over til stadigjhet) å gjøre ei annen dame gravid før han møtte meg (det endte i abort), så jeg føler at om det er noe galt så er det med meg.

Jeg har tidligere snakket med legen min om innvendig ultralyd (har hatt noen smerter innimellom). Jeg er så heldig å ha en lege som har jobbet som gynekolog på kvinneavdelingen på sykeshuset i mange mange år, så han har alt utstyr på legekontoret. Jeg har nå tatt kontakt med legekontoret og fått time for innvendig ultralyd neste uke. Jeg vet han ikke kan se om det er noe galt med egglederne, men da kan han i ale fall se på eggstokker etc. Høres dette greit ut å gjøre? Jeg klarer bare ikke tanken på at det skal være noe galt lengre, så vil gjerne fått sjekket det som sjekkes kan.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143483471-n%C3%A5r-tok-dere-kontakt-med-lege/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei:)

Jeg gikk til legen atter at vi hadde prøvd i ett år. Det tar litt tid og komme igang med IVF eller hva som eventuelt må til. Så jeg hadde tatt kontakt fort. Men ver obs på om du kansje har endometriose, 1 av 5 kvinner har det, og det kan kun påvises ved en kikhullsopprasjon. Vet at mange har blitt gravide etter en slik opprasjon. Har slev hatt 4 negative IVF forsøk uten at de har nevnt noe om at jeg muligens har endometriose, Sannsynligvis derfor jeg ikke har blitt gravid også... Desverre... Så dette er noe legene er dårlige til og ta hensyn til, selv om det er det som er den største årsaken til ufrivillig barnløshet i Norge.... Så ta det opp med legen med en gang hvis det er noe du har symptomer på.

Men det trenger selvfølgelig ikke ver årsaken for deg:)

Lykke til

18-19 mnd etter prøvestart tok vi kontakt med fastlegen. 5 mnd deretter var vi ferdig utredet, begge to (av spesialist), og søknad om IVF ble sendt.

Det kan være greit å sjekke opp de vanligste årsakene til infertilitet, og så vurdere evt symptomer du har opp mot dem, så har du litt mer å diskutere med legen - men husk også på at det slett ikke er uvanlig å prøve i 1 år før man blir gravid, det virker bare ikke sånn inne på slike forum som BIM :-)

Du sier ikke noe om hvor gammel du er (det er relevant for hvor "god" tid dere har), men hvis jeg var deg ville jeg ha gitt det et par mnd til og så kontaktet fastlegen for å sette igang prosessen.

Innvendig UL er forøvrig en god ide, dere får tittet litt på eggstokkene, og litt på livmora - så det er i alle fall en start.

Så kan dere jo også snakke litt om historikken din, symptomer etc og sammen vurdere hvordan dere bør gå videre.

maoi:

Takk for svar :)

Jeg er obs på slike ting som endometriose og tette eggledere, så det kommer jeg til å ta opp. Det er også betryggende å vite at min lege har jobbet daglig med kvinnesykdommer i over ti år, så han vet sikkert hva han må være på utskikk etter.

Jeg har ei venninne som har endometriose, og jeg kjenner meg ikke helt igjen hvordan hun har det. Hun har mye smerter ved samleie og har ofte mye blødninger. Nå er jo dette forskjellig fra person til person, så jeg kan jo ikke utelukke endometriose bare fordi jeg ikke har det slik som henne. Så ja, en kikehullsoperasjon er også noe jeg har tenkt at jeg kanskje må gjennom en dag om det ikke klaffer for oss snart.

Håper virkelig du blir gravid snart. Det fortjener du virkelig :) Venninnen min med endometriose ble selv gravid etter lang stund, helt på egen hånd - så det er vel håp for alle ;)

Masse lykke til :) Klem :)

MK73:

Takk for gode svar fra deg også :)

Jeg er 28 år, så tiden er ikke knapp enda (selv om jeg selv synes det til tider).

Jeg vet at det få litt småpanikk nå om det skal være noe galt er tidlig, men ettersom jeg ser her inne at ting tar tid med utredning og søknad, så vil jeg gjerne bare være ferdig med slike undersøkelser som dette på forhånd - få kartlagt kroppen min litt hvis du skjønner :)

Håper jo at de ikke finner noe galt og at vi er bare en av de parenen det bare tar litt ekstra tid til. Tror nok alle her inne vet at tålmodigheten ikke er deres bestevenn når man prøver på drømmen om barn med den personen man er glad i :)

Annonse

Kjempelurt at du ønsker og ta alle disse undersøkelsene på forrhånd. Det vil du ha mye igjen for. Det er jo en stor påkjenning for både deg og din kjære å gå igjennom disse forsøkene, så da kan det være greit at ingenting er oversett. Noen av mine symptomer på endometriose er sterke menturasjonssmerter, kvalme fra eggløsning mot mensturasjon og smerter ved samleie etter eggløsning. Men disse varierer litt fra mnd til mnd...

Men plutselig kan det klaffe for dere, det er langt ifra sikkert at noe er galt selv om dere har prøvd ett år:)

Det er så godt og høre om disse solskinnshistoriene som med venninden din:) det holder motet oppe:)

Takk for gode lykkeønskinger:)

• 2 uker senere...

da har jeg vært hos legen og fått innvendig ul. Han sa at alt så bra ut, men han sendte hevisning for utreding på sykehuset. Han ønsker vi skal på fertilitetsseksjonen for å få full utredning. Så.. da bare venter vi da :)

Vi tok kontakt etter 2,5 år (juni 2011) og jeg angrer på at vi ikke gjorde det tidligere. Fy søren, alt tar så ufattelig lang tid. Alt fra en ubrukelig fastlege til manglende blodprøvesvar gjorde at jeg dro til Oslo City legesenter og fikk gjort det jeg skulle. Det kostet skjorta, men verdt pengene. Men det skal sies at jeg selv måtte finne ut hvilke prøver som måtte taes.

Det tok ca to uker før vi fikk svar på henvisningen fra Riksen om at vi måtte ta prøver. Disse hadde jeg allerede tatt (utenom AMH som tar 14 dager å sjekke) så vi sendte inn resultater samme dag. Men sædprøvelevering må avtales og det ble en uungåelig tidstyv. Nå venter vi på inkallelse ( eller forespørsel om flere prøver) og jeg har fått vite i dette forumet at det vil ta ca 8 uker. Det er ikke så lenge, men man vil jo starte NÅ!

Byråkratiet spiser opp mye tid, så sjekk alt du kan mens d venter på svar. Ufullstendige søknader blir en papirmølle som blir sendt frem og tilbake.

Masse lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...