Gå til innhold

Noen damer som jobber i mannsdominerende yrke?

Anbefalte innlegg

Finnes det egentlig noen damer her inne som jobber i et typisk mannsdominerende yrke? Jeg jobber som stikker i anlegg som eneste jente med 40 mannfolk, og jeg ser noen andre damer i andre entreprenør firmaer, men jeg kjenner kun ei. Det må da være flere kvinner som jobber i slike yrker? Eller har vi fortsatt en grovt skille mellom hva som er vanlig for menn og jobbe med og kvinner?

Er du en av disse kvinnene jeg etterlyser, vil jeg gjerne at du skal fortelle litt hva du jobber med, hvordan du opplever og trives i jobben din :) Fortell meg hva du synes er best og hva du ikke synes er så bra.

Og dere andre, hva tenker dere om kvinner som velger et typisk mannsyrke fremfor noe annet.

Fortsetter under...

jeg jobber i kjøtt produksjon. jobber med bare gutter. jeg stor trives. jeg jobber i ulike avdelinger for dag til dag. da vi bytter litt p for å ikke bli lei,.

så enkelte dager kan jeg jobbe med flere jenter også men som oftes bare gutter.

Jeg jobber med web-utvikling og her er det heller ikke så mange kvinner ennå, IT-selskaper med over 15% kvinneandel skryter veldig av det.

Jeg synes det er helt topp. Jeg plages slett ikke av at det er mest menn rundt meg, har hatt det slik i noen år nå så er blitt vandt til det. Lønnen og godene er mye bedre enn i et typisk kvinneyrke, jeg har også lært meg å ikke være så "snill" lenger.

Hei.

Nå jobber jeg i noe som tidligere var et mannsdominert yrke, men ikke så mye nå lenger.

For noen år siden så jobbet jeg to år på et mekanisk verksted der vi jobbet med metall i alle former og fasonger. Vi sveiset, drev med montering, stanset, freste og alt mulig du kan tenke deg. Jeg elsket jobben min og jeg elsker fortsatt å være praktisk. Det er jeg som fikser bilen ol. i forholdet, for å si det sånn. Desverre så merket jeg altfor godt de negative sidene ved å være jente i et sånt yrke. Jeg hadde det kjempeartig da det var 9 menn og meg, for jeg tåler å bli tulla med, men da alle sluttet og det var sjefen og jeg igjen, ble det for mye. Han prøvde på ting en 50 år gammel mann og sjef ikke burde prøve på med ei 19 år gammel jente og ansatt... Desverre.

Annonse

Jeg har jobbet i flere mannsdominerte yrker, men sveiser er vel det som skiller seg klarest ut. Vi var flere kvinner som jobbet der den gangen :) Av ulike årsaker, så måtte jeg skifte beite.

Nå er jeg selvstendig næringsdrivende, og gjør både typisk kvinnedominert arbeid og typisk mannsdominert arbeid :)

Snekre kan jeg og har alt av verktøy til dette, men har aldri jobbet med det.

Jeg er vel mer på den mannsdominerte siden i valg av yrke og å trives med det, enn hva jeg er på den kvinnedominerte.

Jeg jobber innenfor rådgivningsbransjen. På min arbeidsplass er det vel ca 1/4 kvinner vil jeg tro. Det finnes et par kvinner i mellomledelsen, men i toppledelsen er det bare menn!

Jeg trives kjempegodt! Synes det er en fordel å ha overvekt av menn på arbeidsplassen, uten å måtte være eneste kvinne.

Tidligere har jeg vært i byggebransjen. Trivdes kjempegodt også der.

Så vidt jeg mener å ha lest er Norge et av de landene med mest tradisjonell fordeling i manns- og kvinnedominerte yrker. Det synes jeg er synd. Mener alle yrker og arbeidsplasser har godt av en viss kjønnsbalanse, selv om det ikke trenger å være 50/50.

Tror også mange bedrifter får ensidig fokus når toppledelsen kun består av menn.

Jobber i byggebransjen, men er på kontoret så det teller kanskje ikke? Uansett er jeg styreleder i firmaet, og det er vel ikke mange entreprenørfirmaer med over 90 mann som har en kvinne på toppen :-)

Stortrives forresten med min mannsdominerte arbeidsplass!

Godt å se at det var så mange her inne:)

Som anonym 14:57 nevner og som jeg har samme oppfatning av: "Så vidt jeg mener å ha lest er Norge et av de landene med mest tradisjonell fordeling i manns- og kvinnedominerte yrker. Det synes jeg er synd. Mener alle yrker og arbeidsplasser har godt av en viss kjønnsbalanse, selv om det ikke trenger å være 50/50."

- Jeg lurer på hvorfor det er slik?

All ære til de som velger typiske kvinneyrker, mange av dem gjør en fantastisk jobb! Men jeg lurer fortsatt litt på hvorfor det ikke er flere kvinner som velger typiske mannsyrker? Det er ofte bedre betalt, mange ganger krever det mindre utdanning i forholdt til hva man tjener, man har stor fordeler som kvinne i slike yrker og mange av yrkene er slettes ikke vansklige.

Det var en gravemaskinfører som spurte meg om hvorfor ikke det var flere kvinner som kjørte gravemaskin. Det var jo godt betalt, krevde ikke all verden av utdanning og det enkelt å kjøre. Som jeg sa, jeg vet ikke. Kanskje de bare ikke vet hvor enkelt og godt betalt det er i forholdt til mange typiske kvinneyrker?

Så hva tror dere er grunnen?

Joda er du en kvinne med 90 mannfolk under deg, så telles det ja:D

Synes det er flott at det er noen kvinner som har klart å klore seg til topps i slike firmaer:) Skulle gjerne ha vært enda flere sånne som deg etter min mening;)

Annonse

Hei , her passer jeg inn. Jeg er elektriker å har jobbet på bygg og anlegg i underkant av 7 år.

Jeg stortrives der. Har sett en jente her og der men er ikke mange av de i bransjen. De fleste som kommer innenfor med en fot finner fort noe annet å gjøre. Helt hvorfor vet jeg ikke , ønsker alle damer med litt bein i nesa velkommen ;-)

Det beste med jobben er at den er fysisk og jeg får bruke huet i tilegg. Muligheten til å finne løsninger på div gjør jobben spennende.

Artig å jobbe med menn , de er på mange måter det lille mindre utspekulert enn oss damer, og derfor kommer det ganske mange rare settninger ut av munnen dems iløpet av en arbeidsdag.

Kremt¤ ikke alle uttalelsene jeg har blitt like glad for men i det store bilde er det bra..

Jeg har fått spørsmålet om jeg er lespe siden jeg har valgt dette yrket , svaret er : Hvorfor skulle en lespe ønske å jobbe med så mange menn.

Er langt fra lespe. Ingenting imot de heller. Men har forloveden som by the way er selger. Ikke han som skifter lyspærer i dette huset .

Men han får prøve seg på handyman feelingen ved å sette sammen et ikea skap eller to hehe.. Og velge bilen vi har.

Vel jeg stortrives men har lagt merke til hvor lite praktisk det er med denne jobben når jeg er gravid . Har fått svangerskapspenger nå .. Ikke så lett å tilrettelegge .

Men graviditet varer heldigvis "bare" i ni måneder så gleder meg til å komme tilbake på jobb ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...