Gå til innhold

Farfar pedofil??

Anbefalte innlegg

Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne en gang..

Er så trist, lei meg, sint, frustrert, redd.. ja, alt på samme tid.

Jeg og min samboer har to, snart 3 fantastiske barn sammen. De to eldste er begge jenter :)

Vi fikk for en stund tilbake, et brev ifra barnevernet ang en bekymringsmld på den yngste på 4 år at hun hadde sagt til en person at farfar befølte henne. Dette skulle ha skjedd da hun var 3 år og politiet reagerte kraftig på at hun som 3 åring har brukt ord som beføler. Jeg har jo kjent faren til min samboer i mange år og har aldri merket, eller sett noe som jeg burde reagert på. Men nå føler jeg meg jo som verdens verste mor, for tenk om at jeg ikke hat sett tegn osv.. Og jeg er forferdelig trist på vegne av samboeren min. Han syns dette er helt forferdelig. Vi har ikke konfrontert dette med foreldrene hans enda fordi det stilles store spm til den forklaringen som har blitt gitt og at det kan handle om en falsk anklagelse.

Ja, det høres jo helt utrolig ut? Hvordan kan dette skje? Jeg skjønner det ikke selv en gang.. Og hva om det bare er oppspinn, hva skal vi gjøre da? Bare gå videre og ikke tenke på det? Jeg tror helt ærlig at jeg kommer til å "være på vakt" til han ligger under jorda :-/ Det blir jo sånn? Det e rjo en fæl beskyldning å ha hengende over seg, er det ikke?

Hvilke tegn skal jeg se etter nå? Ungene har jo aldri sagt noenting til oss om at farfar har befølt dem, eller tatt dem på tissen som politiet og de i barnevernet sa at hun heller sannsynlig ville ha sagt om hun skulle sagt dette.

Må jo prøve og prate med ungene om dette på en måte uten at det blir ubehagelig?

Har dere andre noen erfaringer rundt dette? Hva i all verden kjennetegner en pedofil???

Ble et litt rotete innlegg dette her, men er mange følelser i sving nå og mange ubesvarte spm.. Jeg er så redd for jentene mine ;(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143483067-farfar-pedofil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pedofile har desverre ingen kjennetegn ...de er ofte sosiale, flinke med barn, virker glade i barn, har familier osv. osv. det er ingen sikre stalltips på å gjenkjenne en pedofil eller en overgriper.

Jeg må si at når en 4 åring bruker ord som "beføle" så synes jeg det høres tillært ut, ssom om noen har fortalt hva ungen skal si.

Det er alltid kritisk å avhøre barn om seksuelt misbruk for det er så lett å legge ord i munnen på dem, samtidig som man skal se etter tegn på om barnet har blitt instruert til å si ulike ting osv.

Husk at i mange tilfeller der barn har blitt misbrukt av familie så har ikke foreldre merket noe. En pedofil vil heller aldri gjøre det vondt for barnet for da er sjansen større for at barnet sladrer. De tilpasser seg barnets alder veldig godt.

Er det oppspinn bør du finne ut hvem som startet det hele, var det noen utenforstående bør du vurdere hva du eller dere vil gjøre videre med det, med tanke på hva dere og barnet har gjennomgått pga falsk anklage og farfaren selvfølgelig som har fått en grusom anklage over seg.

Om barnet ditt har vært i kontakt med politi og barnevern har du rett på innsyn i pairene så kanskje får du litt svar der. Det blir fryktelig vanskelig å gi råd her nå kjenner jeg.

Uff jeg forstår at dette er veldig vansklig, det er ikke lett å velge hva man skal tro. På den ene siden er det helt forferdelig å beskylde noen for å være pedofil når man ikke vet om det er sant engang og på den andre siden ville man kanskje ikke klart å tilgi seg selv hvis det skulle være tilfelle at han er pedofil og barna kan ha blitt utsatt for overgrep.

Det eneste rådet jeg har er at pedofile ofte ikke vil røre barn som blir "sett" og passet på hele tiden. En pedofil vil gjerne prøve seg på barn som ikke samfunnet eller foreldre ser så lett, eller som har problemer med andre ting slik at det er lett å manipulere barnet til å ikke si i fra. Pass på barna dine uten å virke for hysterisk, sjekk om noen av dem forandrer personlighet, gråter mye uten grunn om nettene eller viser andre teng på at noe ikke er normalt eller bra. Og ikke minst prat mye med barna dine, og la de aldri være i tvil om at de kan fortelle deg alt uten at du blir lei deg/ hysterisk/ sint eller overser problemet. ( Jeg tror jo at du egentlig har gjordt alt dette på forhånd da).

Jeg har selv blitt utsatt for overgrep som liten, og selv med de erfaringene er det vansklig for meg å kunne gi noen gode råd. Det eneste jeg vet er at det er viktig å snakke om slike problemer generelt, så ikke barn tror at dette er aldri noe som skjer. skammen over å bli utsatt for noe slikt er ofte så stor at det er vansklig å dele dette med noen, jo mer naturlig det er å snakke om, jo lettere vil det være å fortelle om en slik hendelse hvis noe skjer.

Sender deg en stor klem og ønsker dere lykke til, håper det bare er falske bekymringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...