Gå til innhold

Hvor mange kaker til 20-25 personer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi er normalt ca 20-23 personer i vanlige familiebursdager med nærmeste familie, og da baker jeg vanligvis 2 kaker, boller, en wailskringle (til besteforeldre med diabetes) og muffins. Om det kun er voksne, så ville ejg bakt 5 kaker, er det mange barn, så ville jeg bakt 4 kaker og litt muffins.

i vår siste dåp hadde vi:

2sjokoladekaker

1bløtkake med marsipanlokk

1suksessterte

1eplekake

1verdens beste.

3liter vaniljeis

og vi hadde så mye kaker igjen at det ikke var moro engang. Vi var 35stk til kaker.

Ha få kaker og velg kakene med omhu! Det er ikke vits med stor dåpsbløtkake om flertallet ikke liker bløtkake.

4 kaker er nok mer enn nok. Men det er kanskje lurt å ha muffins eller noe is til barna. Dessuten.. man har jo nettopp spist i tillegg så det er jo begrenset hva folk orker av kaker.

Sunnmøringen i meg mener det er et must med sjokoladekake, marsipankake, pavlovakake, suksesskake, ostekake, kvæfjordkake, kransekake og lefser i ethvert større selskap. Her sies det "1/2 kake per hode", men vi ender opp med å spise kakerester i en uke..

Mer edruelige mennesker kan halvere mengden, om man beregner en kake per 4-5 mennesker skulle det gå helt fint.

Annonse

Har de siste årene skjønt at sunnmøringer og kaker er noe spesielt, ja... Har fått en møring inn i familien og blir like "sjokkert" hver gang vi blir bedt i bursdag... Det er kaker og mat til en hel bataljon!

I bursdag her i huset er vi ofte omtrent 20 - 25 personer og flere utrolig kakeglade, men ender alltid opp med for mye kake når vi har kake med marsipanlokk, sjokoladekake, eplekake, wienerbrød og muffins. Med andre ord: 4 kaker holder! Men litt spesial for unger kan du kanskje koste på, f.eks. muffins og/eller is.

Nei, det er superenkelt å lage den, er faktisk kjent som redningen for dem som ikke er superbakere. Ikke bare blir den vellykket hver gang, den ser like fin ut også (jeg hater å pynte kaker).

Jeg lager marengsbunnen på en silikonmatte for å slippe å brekke den når den skal ut av formen (søk på internet etter oppskrift, tror klikk.no har en grei en), pisker fløte og blander halvt om halvt med ferdig vaniljekrem, og topper med jordbær (hvis de har på butikken) som jeg har renset og delt i 2 og kiwi i biter. Kan også bruke bringebær, blåbær og bjørnebær, hermetisk frukt eller annet du liker.

Et tips er å ikke ta på fyllet før kaken skal serveres, bunnen trekker til seg væske og blir vassen etterhvert (ikke at ikke kaken er god da også..).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...