Gå til innhold

Blir gal av tankene mine...

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste dagene har vært forferdelige for meg. Tankene mine har styrt livet mitt, og det er skummelt å oppleve hvor redd man kan bli av egne tanker.

Rett før helgen så begynte jeg å tenke tanker på at jeg aldri kan bli gravid. Jeg begynte å ta i bruk Google som aldri før.. uff, som jeg angrer meg.

Først begynte jeg å tenke over fortiden min. Vi er vel mange som har hatt våre øyeblikk hvor vi var uansvarlige og naive. Jeg har i alle fall hatt det (heldigvis ikke ofte), og jeg klarte å pådra meg klamydia. Jeg mener at denne infeksjone ikke ga meg noe betennelse i hverken eggstokker, eggledere eller livmor, men jeg husker at jeg en eller annen gang har hatt betennelsesvondt (husker at det satt nedover lysken slik at det gjorde vondt å gå). Nå er dette flere år siden, så jeg tror jeg blander sammen hendeleser. Jeg gikk ikke langt tid med denne infeksjonen, så er jo ikke sikkert at det ga meg betennelse i det hele tatt. Kan godt hende at det var noe annet som ga meg denne smerten den gangen. Pga at dette er lenge siden og at jeg blander sammen ting, så fikk tankene mine meg til å tro at jeg nå har hatt betennelse på egglederne og at de nå er tette. På lørdagen våknet jeg med en overbevisende tanke på at jeg var steril. Jeg kan ikke huske at noen lege har fortalt meg at jeg hadde betennelse grunnet klamydia, og betennelsen tror jeg ikke var relatert til dette i der hele tatt. Tror også smerten og infekjsonen var på helt forskjellige tidspunkt i livet mitt. Allikevel oppfører tankene mine seg hel rebelsk.

Så... etter å ha googlet i det uendelig så fant jeg en annen kjønnssykdom som fastleger ikke tester for; Mycoplasma Genitalium. Jess.. da hadde jeg plutselig den også da. Det er kun få kinikker og sykeus som tester for denne kjønnssykdommen, og fastleger vet generelt lite om denne bakterien. Det de vet er at den er lik klamydia og kan føre til sterilitet. Har dere vært kun hos fastlege, så er det ikke sikkert dere er frie for kjønnsykdommer av den grunn...

I tillegg begynte tanker som hiv å komme. Så fikk jeg plutselig hiv også da! Jeg er ikke i risikogruppen og sjansen for å bli smittet er veldig lav. Men ikke i mine tanker.. så nå var jeg livredd for å ha tette eggledere, mycoplasma genitalium og hiv. Hurra!

I går dro jeg ned på venerisk avdelig på sykehuset. De utfører tester på mycoplasma genitalium, så jeg fikk meg sjekket i går. Følte meg litt dum, men legen sa at det var mye bedre å sjekke seg istedet for å gå og spekulere. Jeg har tidligere vært der og sjekket meg, og legen sa at de hadde allerede sjekket meg for denne sykdommen de gangen jeg hadde vært der. De sjekker både for klamydia og mycoplasma - det visste jeg lite om. Mest sannsynlig så hadde jeg ikke noen ting denne gangen heller, for jeg hadde ingen symptomer. Jeg spurte litt om mycoplasma og legen sa at den var nå var ganske utbredt. Mange fanger det ikke opp fordi de drar til fastlege og sjekker seg, og de sjekker ikke for mycoplasma. Legen sa at den oppførte seg ganske likt klamydia, derfor mente de det var viktig å sjekke seg for denne sykdommen også. Så til alle dere som har fått beskjed av fastlegen at dere er sykdomsfrie; det kan være dere har mycoplasma uten å vite det. Sier ikke dette for å skremme, vil bare informere om det.

Jeg bestemte meg samtidig for å ta en hivtest. Legen spurte samtidig om de skulle sjekke for hepatitt c, noe de også gjorde. Da jeg kom hjem så begynte jeg selvfølgelig å bli redd for hepattitt c også. Nå sitter jeg og er livredd for at telefonene skal ringe neste uke for å fortelle meg at jeg har mycoplasma, hiv og heptatitt c.

Jeg blir gal av meg selv!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff...noen ganger så har man rett og slett ikke godt av å ha internett.

Jeg jobber på lab på sykehus, og det stemmer nok det legen sier til deg. Vi tester prøven både for klamydia og mycoplasma genitalium. Hvis du har testet negativ tidligere og har hatt samme partner etter det, så burde du ikke å være så bekymret. Man kan plutselig kjenne rare smerter/følelser når man virkelig kjenne etter. Hiv er nok usannsynlig at du har, eller hepatitt C. Du får prøve å slappe av litt. Det burde ikke ta så langt tid før du får svar, legen sa sikker en uke. Men du kan be legen ringe til lab'en etter to-tre dager, da burde prøven være ferdig analysert.

Lykke til.

Skrevet

Cornflake:

Ja, man får plutselig rare smerter og følelser når man først tenker på slike ting. I de siste dagene så har jeg hatt vondt i området rundt eggstokkene, noe som ikke var der for en uke siden. Tankene våre er rare slik ;)

Jeg vet heller ikke hvorfor jeg plutselig fikk disse tankene over meg. Jeg angrer jo på en del valg jeg har tatt tidligere i livet. Har vært i situasjoner som jeg var uansvarlig og naiv - brydde meg ikke. Angrer meg i dag, for uansvarlige handlinger kan følge deg i lang tid etterpå. Men man får ikke gjort noe med fortiden, dessverre.

Jeg snakker med samboeren min om disse tankene, og han sier også at jeg må slappe av. Jeg får ikke sovet om nettene, og det blir man sliten av. Har hørt av flere at det er skikkelig nervepirrende å ta en hivtest. Man er jo redd for å få det svaret man ikke ønsker.

Legen sa at det tok ca 1 uke før man fikk svar på alle prøvene. De sa de kun ringte meg om de fant noe. Hun som tok prøvene så at jeg var ganske bekymret, så hun ga meg et nummer jeg selv kunne ringe for å få svar. Det berolighet meg litt, for jeg hadde nok bare begynt å tenke at de hadde glemt å ringe meg om jeg ikke hørte noe, hehe ;)

Takk for beroligende ord :)

Skrevet

Da har jeg fått svar på alle prøver. Og alle var negative, noe som er positivt i denne sammenhengen :) Kjenner jeg er lettet nå. Lært har jeg også gjort... og jeg angrer på at jeg ikke tok disse testene tidligere. Jeg har vært uansvarlig, det ser jeg tydelig nå.

Nå står innvendig ul for tur om ei stund, så kanskje jeg får kartlagt kroppen min litt bedre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...