Gå til innhold

Hvorfor syter dere over at dere har så lite penger

Anbefalte innlegg

Når dere har 25000 utbetalt i mnd osv?

Jeg og mannen min blir drit glade om vi får 25 000 utbetalt en mnd og vi har omtrent like mange utgifter som dere andre.

Kun på bolig (inkludert regninger) er det 14 000. I tillegg har vi bilen vi må betale og et kredittkort og forbrukslån. Tilsammen ca. 17 500. Da har jeg tatt boligen og bil og lån.

Vi klarer oss helt fint på det lille vi har igjen vi da. Nå skal vi kjøpe oss bolig og da blir det et par tusen mindre i mnd og blir nok deilig, men klager ikke :)

Fortsetter under...

All ære til dere, vi ligger omtrent på det samme i utgifter, da uten kredittkortgjeld, men hus, bil, barnehage, strøm, kommunaleavgifter osv. Vi har vel bare totalt 1.3 mill i lån igjen å betale ned, da inkl både bolig, bil og studielån.

Men igjen så har vi vel utbetalt 45-50 000kr i mnd, nå sparer vi endel, pluss bruker endel på oppussing osv, men synes ikke vi har store overfloden i penger egentlig. handler faktisk veldig fornuftig, bruker aldri penger på tull, handler heller aldri på kreditt.

Nå syter jeg aldri over lite penger, så jeg er vel ikke målgruppen din, men folk har jo ulike utgifter og får man ikke nok til å dekke utgiftene, så blir det jo for lite penger uansett.

Vi kunne aldri klart oss på så lite som 25 000 kr utbetalt pr måned. Ikke der vi bor nå og med så mange barn som vi har. Vi har f.eks 14 000 kr bare i husleie, så studielån og lån på tomt, dvs totalt ca 20 000 kr. Så er det bhg og SFO, ca 7500 kr hver måned. Et normalt forbruk av diesel er på ca 2000 kr hver måned. Forsikringer ligger vel på ca 1500 kr i mnd tror jeg. Strøm, telefon ol, noen tusenlapper der også. Og med fire barn der to spiser like mye som to voksne, så blir det faktisk fort opp i 12 000 kr i mnd bare på mat og husholdsningsartikler (vaskemidler, shampo, tannbørster osv), så kommer gaver til bursdager som barna går i, de skal ha klær, sko osv. Om du synes 25 000 kr inn pr måned er mye, så ville du vel ramlet av stolen om jeg oppgav vår inntekt pr måned, men likevel pleier vi ikke å gå noe særlig i pluss nettopp fordi vi også har mye utgifter. Noen kunne nok vært kuttet, men de fleste er der hele tiden.

Sikkert fordi at folks situasjon er forskjellig og folk tåler forskjellig..

Jeg også hadde vært glad om vi hadde fått inn 25000 i måndten, men jeg vet jo hvorfor vi har så "lite" penger og derfor så plager det meg ikke på samme måten. hehehe, men så tenker jeg at jo mindre ting og tang man har, jo mer glad i tinga sine blir man. Med hadde ikke blitt lei meg om jeg hadde vinni noen millioner på lotto for det alså^^

Men det hadde nok ikke vært så dumt å tatt inn mer hvertdagsøkonomi i skolegangen, for jeg har sett mange som rett og slett har driti seg ut når det gjelder penger. Og ofte er disse menneskene som jeg kjenner ikke slike mennesker man trodde skulle komme opp i slike situasjoner, de verste med med penga sine.

For jeg tenkte, selvom jeg glemte å skrive det :), at det er så voldsomt mange her inne som syter når de har det utbetalt i mnd og har mindre utgifter enn det jeg og mannen min har. Da lurer jeg på om de har luksusproblem eller hva det er :)

her har vi inntekter på 38000 kr.. og vi sliter ikke. men vi jobber hardt hver måned for å nedbetale billån, kredittgjeld, huslån,

vi har vanlige jobber, to barn med de utgiftene det bringer. en bil.. og mannnen har gjeld fra et firma han hadde.. vi lever godt. planlegger inkjøp og sløser lite med penger.

Annonse

Fordi det er forskjell på folk!

For tre år siden bodde jeg alene med ett barn, hadde utbetalt 20.000 i full jobb + barnetrygd og bidrag. Eide leilighet og hadde bil, hund og levde luksus. Ferie til syden og festligheter med venner. Gjorde som jeg ville og hadde lite å klage på økonomisk.

Nå er vi to voksne som har utbetalt ca 50.000. Og lever nærmest fra hånd til munn. For vi har kjøpt hus og har en bil til. Han har to barn og jeg har fortsatt min. Vi har to hunder, og lang reisevei både til jobb/skole og til barnas andre foreldre. Jada vi sparer ca 1000 kr mnd i fond. Og vi har råd til å gå en tur på kino en gang i blandt. Men sydenferiene er det slutt på. Turer ut med venner skjer en hang i halvåret. Og vi forhandler oss frem til hva vi skal prioritere når noe må kjøpes.

Så derfor. For noen rekker 20.000 langt. For andre er 50.000 knapt.

Jeg er enig med deg, HI. Blir irritert når folk klager på at de har så lite penger, og så tjener de hvertfall det dobbelte av det vi gjør... Mange klager på høyt huslån, billån, kredittgjeld osv.. Vi bor i en liten leilighet med to barn, for det er det eneste vi har råd til nå. Vi har ikke bil selv om vi hadde trengt det, fordi vi ikke har råd. Ingen av oss har kredittgjeld, for vi kjøper aldri noe vi ikke har råd til. Jeg synes det høres rart ut å klage over dårlig råd når man tjener greit, men har tatt seg vann over hodet.. Jeg tror mange har dyre vaner de ikke klarer å legge av seg, i mange tilfeller. Jeg fikk faktisk telefon fra kommunen og dama skjønte ikke hvordan vi klarte å leve av det vi tjente. Måtte bare si at vi gjør faktisk det, vi kjøper bare aldri noe til oss selv, går aldri til frisøren, tar aldri sommerferie annet enn hos familie osv. Barna har godt utstyr, får mat, bleier og alt de trenger, men vi voksne bruker det vi har. Trenger vi noe ønsker vi oss det til jul eller bursdag. Vi vet at dette er en periode av livet, og har man ikke råd, så har man ikke råd. Så enkelt er det.

Forøvrig skjønner jeg at det kan være grunner for alt, og alle sløser selvfølgelig ikke med penger, men jeg tror mange gjør det uten å helt ville innrømme det.

Men 13:51. Er det ikke egentlig litt rart å syte over dårlig råd dersom man har kjøpt hus og to biler? Jeg mener ikke at du gjør det, men er jo ingen som tvinger en til å hverken kjøpe hus eller biler? Jeg vet godt hvor slitsomt det kan være å bo trangt, men det er ikke snakk om å kjøpe hus her dersom vi ikke har råd til det, og hvertfall ikke to biler. Kan hende dere virkelig trenger to biler, det vet jeg ingenting om, men synes uansett folk kan la være å klage hvis de velger slike ting selv.

Vi har også levd som dere, da vi begge var studenter med barn. Hadde aldri problemer med økonomien, og følte heller aldri at vi måtte vri på krona for å få det til å gå opp.. Nå er en av oss ferdig utdannet så da har vi enda bedre inntekt - vi føler vi lever et veldig lukseriøst liv selv om vi sikkert har lite penger ifølge noen andre ;)

Jeg syter ikke over økonomien, jeg brukte oss bare som eksempel på hvor stor forskjell det er på folk.

Men når det gjelder oss, vel, vi sparer mye på å bo her vi bor. Både på det å eie selv og på det å bo utenfor byen. Og da trenger vi to biler, fordi mannen trenger en arbeidsbil (to seter med plass til verktøy og utstyr, han eier eget firma), og jeg trenger å kunne få med meg unger og hunder, og her går det buss kun når gamlignene skal helgehandle på torsdagene ;-) Det å kjøpe var et valg vi tok basert på hva som ville lønne seg på lang sikt, og vi har valgt å betale mye ned på lån i begynnelsen, for å slippe unna så mye rente. Og som vi ikke angrer noe på. Vi får det så absolutt til å gå rundt. Men i dag har jeg bare 1100 på konto, mannen er helt blakk og vi får inn nye penger over helga. Så ja, vi er blakke nå. Men jeg klager ikke i den forstand. Vi har skapene stappfulle av mat, bilene er fulle av drivstoff og vi har ingen regninger som venter. Så om ikke noe uforutsett dukker opp klarer vi oss fint en uke uten å bruke penger.

Men jeg forstår jo at i andres øyne er våre 50.000 utbetalte et hav av penger. Det endrer ikke på det faktum at med våre utgifter så holder det akkurat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...