Gå til innhold

Har jeg en abort til nå, eller er det bare mens?

LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver

Anbefalte innlegg

Jeg spør her inne, selv om jeg bare lurer på om jeg har min 3 abort. Håper noen vil svare, siden det vel (desverre) er her inne ekspertisen befinner seg.

Jeg hadde en bligthed ovum i september, oppdaget i uke 6, medisinsk abort i uke 7. På dagen 4 uker senere fikk jeg mens, EL hadde jeg nøyaktig 2 uker før. Altså rett inn i syklus. Og som jeg alltid har hatt, en svært stabil syklus. Ble gravid på ny i åpril. I beg av juli ble det oppdaget at dette heller ikke gikk, fosterutviklingen hadde stoppet opp i uke 9. Altså en ny MA, avsluttet ved kirurgisk abort ved 11+1. Gjenopptok prøvingen etter 14 dager. Kun få dager senere kommenterte jeg at jeg følte meg gravid. Hadde ingen syptomer på graviditet ved siste svangerskap, men fikk altså en lang liste med symptomer 3 uker etter utskrapningen.

Så skjer følgende: jeg tester positivt på den dagen som jeg kanskje skulle hatt mens, dersom jeg regner 4 uker fra utskrapningen. Fortsatt mye symptomer. To dager går så spotter jeg bittelitt. Var ikke hjemme da og fikk ikke testet på ny. To nye dager går og jeg spotter på ny bittelitt. Begge disse spottingene var kun litt på papiret. Tester da på ny (4 dager etter positiv test). Den er da negativ. Ytterligere to dager går og jeg begynner å blø. Jeg går ut fra at dette da er mensen og at den ene positive testen var feil. Blør i mine vante 4 dager. Men nå begynner jeg å lure, for jeg hadde to dagers opphold. Så begynte jeg å blø igjen. Er nå 14 dager siden jeg begynte å spotte, og jeg blør fortsatt friskt. Og når blødningen kom skikkelig i gang for 9 dager siden forsvant også alle mine symptomer.

Hva tror dere? Kan dette ha vært atter en abort, bare veldig, veldig tidlig? Jeg vurderer jo å kontakte legen snart. Vi har vært prøvere i 1,5 år, men siden vi tross alt blir gravide etter mye om og men så føler jeg vel at vi ikke enda kvalifiserer for noe ekstrasørvise. Men om vi nå kommer til en slags spesialist en gang så bør jeg vel få med at jeg kanskje også har hatt en spontan abort, dersom jeg har det.

Vi prøver selvsagt på ny, forhåpentligvis kommer vi i mål en gang.

Fortsetter under...

Graviditetstester viser uhyre sjelden positivt resultat uten at det er grunn til det. Det er derfor grunn til å tro at du hadde hCG i urinen da du testet den første gangen. Det kan hende at du var gravid på et tidlig stadium av et nytt svangerskap, men det kan også hende at det "hang igjen" hCG i kroppen din fra det forrige svangerskapet. Det kan nemlig ta opptil ni uker før hCG-nivået er ikke-målbart i urinen etter en abort.

At du ikke blør akkurat slik du pleier i en vanlig mens er helt normalt etter en abort. Etter noen av abortene mine kom jeg inn i vanlig syklus med en gang, mens andre ganger var det blødninger og smerter i hytt og pine.

Utrolig fint å se at du ikke har mistet motet til å prøve på et nytt svangerskap, til tross for alle nedturene. Det er tøft når det står på, men veldig verdt det når det plutselig kommer et uproblematisk svangerskap... :)

• 4 uker senere...

Hadde glemt at jeg skrev denne, helt til nå. Men tusen takk for svaret. Fikk EL 14 dager etter nevnte blødning og ble gravid. Da var jeg jo helt sikker siden jeg hadde hatt en mens (?) først og utallige negative tester i mellom. Da hadde jeg klart positive tester i en uke, så startet blødningene, igjen. Er ikke i tvil om det var en tidlig abort. Er akkurat ferdig med å blø nå, og lurer på om vi nå skal ta en telefon til legen. Nå har vi vært aktive prøvere i 1,5 år, har hatt en BO avsluttet med medisinsk abort, en MA avsluttet med kirurgisk abort, samt en sikker tidlig spontan abort, i tilegg til denne "greia" jeg ennå ikke vet om var et påbegynt svangerskap eller ikke. Så da burde vi vel kvalifisere til utredning av noe slag.

Men kjenner jeg kvier meg for å starte prosessen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...