Gå til innhold

Kjøper dere julegaver til en viss alder?

Anbefalte innlegg

Altså, på min side av familien har vi pleid å kjøpe til "tantebarn" til de er komfirmert.

Slik er det ikke på mannen sin side. Så da blir jeg litt usikker. Vi har 5 barn selv + at vi er tante/onkel til 14 stykker. Enkelte av de er så store at de har fått samboer og barn. Hvor lenge skal man kjøpe liksom?

Da en av de eldste hadde bursdag i fjor (21) gav vi henne en god vin. Hun ble skikkelig sur, mente det ikke var personlig nok... Synes det blir dumt å feks gi penger (det hun vil ha) når hun jobber selv.

Fortsetter under...

vi kommer til å kjøpe til min mann søstre sine unger til de er konfirmert. vet ikke helt hvor bra forhold vi får til de. ingen barn der enda. men vi prater ikke emd søstrene. jeg syns i alder av 21 år så har dem fått sitt. ville aldri holdt på lengre enn til de var 18.

Har ikke problemstillingen med 3 tantebarn til sammen og det blir ikke fler. Kjøper til dem. Ikke noe store presanger, men en gjennomtenkt en som er til akkurat det barnet (veeel barn, 2 av dem er på vei ut av tenårene....)

Syns din familie har sære tradisjoner, selv om jeg har hørt om andre som også har slike ordninger (ikke frekkt ment :). I vår familie gir vi gaver til de vi er glade i,uavhengig av alder. Det trenger ikke å være noe dyrt, men en liten oppmerksomhet. Dessuten er vi veldig mange som feirer julaften sammen, og da blir det rart å ikke gi til noen fordi de er så og så gammel...

Jeg syns også at det er merkelig at så mange kvier seg for å gi penger til noen som ønsker seg det. Er det fordi dere ikke vil avsløre hvor mye dere vil gi personen ?! Når man er så ung som 21 er det ikke sikkert man har verdens beste inntekt, heller - og at penger kunne hjulpet på. Men for all del, det å klage på en gave /en flaske vin er frekkt!

Annonse

I vår familie gir vi til de vi er glad i. Jeg er snart 21år, har 2 barn, samboer og eier leilighet. Vi begge har også fast jobb. Jeg får fortsatt gave av mine tanter og onkler til jul, eller meg og min kjære får sammen eks i fjor fikk vi en fin utelykt. Barna våre får også en liten ting fra de :) Å defår selvfølgelig en liten ting fra oss og det gjør barna deres også. Jeg elsker jul å kjøper til de jeg vil uansett alder. Jeg har voksne kusiner over 30år med barn å vi kjøpte til de frem til i fjor, da ble vi enig om at det holdt å kjøpe til barna til hverandre å det er forsåvidt greit det :) Vi får nok av pakker uansett.

Ser det er delte meninger:-) Synes bare dette gavehysteriet tar helt av! Jeg bruker tid på å fine en fin gave, og er ikke så mye som takk tilbake...

Hos søsteren til min mann sitter de å konkurrerer om flest gaver....

Koselig med gaver for all del, men prøver å lære barna mine at det er andre ting rundt julen også...

Tantebarn? Jeg kommer til å gi til den dagen jeg dør. Såå glad i tantegullet mitt :) Kommer ikke til å få så mange tantebarn heller, svigersøster vil ikke ha barn så alt ligger på min bror som har ett barn hittil;)

Jeg finner det litt festlig at du, anonym 1355, må presisere at du eier leilighet og har fast jobb. Er det for å poengtere at du er "voksen" og at du til tross for dette, fremdeles får julegave av tante? Selv om du kan betale for utelykta selv liksom?

Synes du nemlig bablet ett eller annet om at dere i deres familie gir gave til dem dere er glad i og da er vel i statusen din ikke så veldig relevant eller?

Vi kjøper gaver til nieser og nevøer frem til en viss alder ja. Men vi ser det an for hver genereasjon. Har ikke noe spesielt tidspunkt vi pleier å slutte. Vi slutter når det blir naturlig. Kusiner, fettere, tanter og onkler får ikke gaver fra oss med mindre vi skal feire jul sammen. Slik har det alltid vært og slik kommer det til å fortsette!

Jeg har nesten aldri fått julegaver (eller bursdagsgaver for den saks skyld) hos onkler og tanter på farssiden faktisk, annet enn når jeg har feiret jul sammen med dem. Men dette er nok fordi foreldrene mine er skilt og pappa bor på andre siden av landet, så jeg har ikke så nært forhold til dem. På min mors side sluttet egentlig ene tanta mi å gi da jeg ble 18, men det ble med den ene julen siden jeg fikk av alle de andre. Dette fordi jeg er 10 år eldre enn neste søskenbarn, så det blir på en måte litt feil å utelukke kun èn. Får fortsatt av alle onkler og tanter på min mors side selv om jeg er voksen, tror det er litt takk for de maaaaange timene jeg har vært barnevakt for dem alle gjennom årene:)

Jeg har bare en niese ennå, men tror nok alle tantebarna kommer til å få gaver alltid, så lenge vi har råd til det. Vi har 8 søsken/stesøsken oss imellom, så det kan nok bli en del tantebarn etter hvert:) Jeg elsker jula og alt som hører til, og gavene hører jo med:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...