Gå til innhold

Vær så snill og hjelp meg: betennelse i tykktarm. chrons/ colitt

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har ikke fått noen ordentlig diagnose på dette da prøvene ikke viser noen betennelse, men symtomene er der og jeg har derfor bare fått "diagnose" IBD, som etter det jeg forstår betyr irritabel tarm.

Jeg har fått beskjed å stort sett holde meg unna grønnsaker, grove kornprodukter, melk og sukker, og det hjelper litt å ikke spise noe av dette. Men det som bekymrer meg er at disse matvarene er også de samme som gravide anbefales å spise for å ha et sundt svangerskap og baby. Er snart 9 uker på vei.

Mitt spørsmål og som jeg håper du har tid til å svare på er: Har du fått beskjed om noen andre matvarer du bør holde deg unna, og hvordan klarer du å få i deg de riktige næringene for babyens skyld?

På forhånd takk.

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

jeg har hatt uc i 7 år, og er i mitt 3dje sv.skap m uc. Skjønner ikke helt hvorfor du har fått beskjed om å kutte ut grønnsaker og grovt brød, har du reagert på det?

Jeg spiser alt jeg, unngår ingenting i perioder hvor jeg er frisk. I perioder hvor jeg er syk, er jeg mer forsiktig med sterkt krydret mat og veldig fet mat, samt kokte melkeprodukter, fx grøt, da jeg blir verre av dette.

Syns kostholdsveiledningen som du har fått er merkelig, og lurer litt på hvem du har fått den fra? Min gastrolege, som er den jeg forholder meg til ift denne sykdommen, sier at jeg spiser det jeg vil, og av jeg bør være mer forsiktig med ting som jeg reagerer på i dårlige perioder.

Lykke til!

• 5 uker senere...

Må bare presisere:

Irritabel tykktarm er noe veldig annet enn Chrons.

Irritabel tykktarm er mer eller mindre oversatt udefinerbare fordøyelsesproblemer, og det kan komme og forsvinne helt. Chrons og ulcerøs colitt er kroniske tilstander som kommer og går hele livet.

Irritabel tykktarm er dessuten ikke farlig, bare ubehagelig.

Jeg har hatt det selv i mange år og er nå helt kvitt.

Tipper han ba deg unngå grønnsaker og grove kornprodukter fordi de lager mye luft i tarmen. Melk kan hende du reagerer på, men da ville jeg testet det. I mitt tilfelle viste det seg feks at deler av problemet var at jeg har laktoseintolleranse. Det kan man sjekke med på sykehuset. (Eller du kan spise noen skiver brunost og sjekke om du blir skikkelig dårlig.....)

Synes dette er en rimelig useriøs og lat lege som gir deg beskjed om å droppe masse saker. (regner med det er en lege du har snakket med?) Hvordan skal du f.eks vite om det er sukker, grønnsaker eller melk dersom du kal utelukke alt samtidig?

Irritabel tykktarm er en veldig vanlig tilstand for kvinner og veldig mange har der i perioder av livet. Utrolig plagsomt.

Håper du blir bedre på sikt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...