Gå til innhold

Foreldre hvor en er student og en er i jobb?

Anbefalte innlegg

Hei

Vi har nett funnet ut at vi stort sett havner mellom to stoler ndg både NAV og Lånekassen når min mann er 100%student med 36% deltidsjobb, og jeg er i 100% jobb.

Er mildt sagt fortvilet og oppgitt.

Noen andre som er i samme situasjon?

Og hvordan legger dere opp foreldrepenge- og permisjonsperioden for å komme greiest ut både mth utbetalinger og lengde på permisjon?

Fortsetter under...

Vi skal gjøre det på akkurat samme måte som vi gjorde sist runde :D Jeg er fulltidsstudent, mens far jobber 100 %.

Jeg valgte å ikke ta permisjon fra studiene og fikk dermed fødselsstipend fra lånekassen på 90 000 kroner + 18 000 kroner om de 44 ukene du har krav på støtte havner i sommermånedene :)

Hos oss har far tatt ut foreldrepenger. Disse MÅ tas ut gradert for at mor skal få fødselsstipend. Siden jeg fortsatte å studerte fulltid, fikk far all permisjonen altså 37 uker eller 185 dager som han kan fordele over 3 år med den forutsetning at mor studerer fulltid :)

Eneste haken er at far ikke kan ta ut mer enn 50 % graderte foreldrepenger, ettersom det vil redusere fødselsstipendet til mor.

På denne måten har vi begge fått være hjemme masse med barnet, ettersom jeg har korte dager på skolen og innimellom fridager - SUPERkoselig spørr du meg :)

Hos NAV søkte jeg om engangsstønad på 36 000 kroner og barnetrygd på 970 kr i måneden.

Min mann og jeg er i samme situasjon, hvor jeg er student og far er i jobb. Da vi fikk førstemann var situasjonen likedan og vi visste ikke helt hvordan vi skulle utnytte situasjonen maksimalt. Vi kunne absolutt sjekket opp rettighetene våre på en mer effektiv måte, og anbefaler ikke kun å bruke nett uten å ta en telefon :) Jeg var ikke klar over at jeg kunne få mere penger av Lånekassen hvis jeg ikke tok ut permisjon, dette skal jeg absolutt sjekke ut denne gang. I desember venter vi barn nr.2. Problemet vårt ble etterhvert manglende barnehageplass og jeg måtte gå hjemme på lån og stipend, noe som var ganske surt da jeg i prinsippet var fulltidstudent og ikke fikk fullført alle eksamner.

Selv om det er økonomiske utfordringer å få barn når man er student, føler jeg meg utrolig heldig som har muligheten til å styre dagene mine selv og være fri til å være sammen med mine barn når jeg ønsker det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...