Gå til innhold

fastsettelse av termindato - behøver innspill!

Anbefalte innlegg

Jeg var på uke 18-ultralyd i går, og ble da satt tilbake en uke i forhold til termindato. Dette på bakgrunn av fosterets størrelse. Jeg kan imidlertid ikke forstå at dette skal stemme. Dette da jeg har full kontroll i forhold til tidspunkt for siste menstruasjon, er rimelig sikker på eggeløsningstidspunkt (basert på kroppslige tegn) og på befruktningsdato (vi planlagte dette). Jeg fikk også en stikning i magen et par-tre dager etter det jeg mener var befrukningsdato, som jeg kjente igjen fra forrige svangerskap som smerter i forbindelse med at egget festet seg. Det viser seg også at barnet en en jente, som stemmer med vår planleggning i forhold til eggløsningsdato (som jeg selvfølgelig vet at ikke er noe sikkert utgangspunkt for termindato...) Jeg ble også kvalm i det jeg mener er uke 6, og kvalmen varte til og med uke 12. Synes det høres tidlig ut å kjenne slik kvalme allerede i uke 5...

Så alle disse forhold tatt i betraktning, så kan jeg ikke forstå at befruktning skal ha skjedd en uke etter opprinnelig fastsatt dato.

Noen som har innspill på om jeg bør følge magefølelsen i forhold til termindato, eller om jeg skal legge til grunn ul-dato? Hvilken dato - mensdato eller ul-dato er å anse som sikrest?

Fortsetter under...

Hei

Jeg vil bare si at som regel er jo vår egen termin dato riktig, vi vet når det event har skjedd. Ultralydterminen er den som helsevesenet går ut fra, men man har gjerne både en menstermin og en egen termin.

Og det pleier jo ikke være så stor forskjell på disse, uansett så er det + - 2 uker rundt termin uansett..

Hei.

Jeg har ei venninne som hadde akkurat det samme problemet under sin graviditet. Hun visste akkurat når hun ble gravid, da det var GODT planlagt osv. Hun sa i fra på ultralyden, og legen kunne forklare henne at embryoet kunne gå i dvalefaser der utviklingen "stoppet" litt opp, og da kunne terminen bli utsatt i forhold til det. Så det er derfor ikke slik at nødvendigvis befruktningen skjedde senere, men at fosteret tok en liten "ferie" underveis som må jobbes inn igjen ;-)

Jeg er jo ikke ekspert på dette, men det var i alle fall den forklaringen hun fikk. Lykke til!

Jeg hadde det samme, fikk beskjed når jeg var på UL på fredag at jeg var mye mindre på vei enn jeg trodde. Da var min termin 13 januar. Som skal være riktig ut i fra når jeg hadde sist mens. Men siden babyen lå i seteleie var hodet mye mindre ( noe som han etterhvert sa at var normalt) Men når han målte låbeinet viste det en differanse på 5 dager. Så min termin er 13 januar, tidlig UL (uke 11+2) viste 15 januar og den ordinære som han sa at det var den fastsatte termin 18 januar. Vet at det kun er 5 dager i forskjell. Men da ligger jeg jo neste en uke etter i utvikling?

Hmm... vanskelig dette?! Så da er min termin 18 eller?

Heisann, på visitt fra 3. trimester her.

Det er UL terminen man skal gå ut ifra, men jeg stoler mest på min egen menstermin. Som babyer/barn/ungdom/voksne vokser også embryo/foster i sitt eget tempo, i rykk og napp. Her er det også genetiske betingelser som spiller inn.

Jeg ville uansett ikke hengt meg så mye opp i dette, den lille kommer når h*n er klar uansett hva kalenderen sier :) Du kan håpe h*n kommer på menstermin, men bør nok psykisk forberede deg på å gå 2 uker over UL termin..

Lykke til med graviditeten!

Annonse

jeg var på ul i dag og fikk fremskyndet datoen med 8 dager. Jeg kan ikke få dette til å stemme pga mens, stabil syklus over lengre tid og eggløsningstest. Allikevel fortalte jm til meg at frem til man er 22 uker på vei, vokser alle fostre i takt. Og ved ev feilmåling er det bare 1 dag fra eller til de tar feil. Derfor var det ul-termin som stemte og ikke min egen.

Jeg kan ikke en gang huske vi hadde sex en uke tidligere, men det må vi jo ha hatt dersom det stemmer det hun sier ;)

Men den gjeldende termindatoen din i forhold til feks. medisinske innspill, igangsetting, overtid etc. vil alltid være den de fastsetter på den ordinære ultralyden. Uansett liksom.

Jeg er rimelig sikker på at jeg kommer til å bli satt tilbake 5-6 dager, da babyen både på ul i uke 11, 13 og 15 tilsvarte 5 dager mindre enn mine egne mensberegninger.. Dette syns jeg også er rart da jeg ble kvalm allerede 1 uke før forventet mens, altså i min da 3.svangerskapsuke.. Noe som betyr at jeg antagelig har blitt det allerede ved unnfangelsen?! Og det er det jeg syns er merkelig...

Også min gyn. sa det om forskjellige voksefaser og at de fleste foster er ved lik vekst mellom uke 18-20... Men men =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...