Gå til innhold

Er det ok for deg å bli lagt ut bilder av på fb uten tillatelse?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kommer ann på.. Feks bryllups bildene mine kom på FB samme kvelden, det likte jeg ikke mn de er ikke blitt fjerna!! Og hun som la de ut er ikke venninna mi lenger siden hun la seg etter mannen min, ved flere annledninger! Jeg har bedt henne om å fjerne alle bildene av meg mn hun nekter..

Ellers er det festbilder vil jeg gjerne godkjenne de først.

Det er greitt - så lenge biletet ikkje er svært uheldig. Det hender eg legg ut bilete sjølv av kollegaer og venner frå festar, og då unnlet eg å leggje ut stygge bilder av andre. Om nokon ber meg om å fjerne bileta igjen gjer eg sjølvsagt det; men det har ikkje hendt til no.

Eg er ikkje kjempenøgd med eigen utsjånad, men ikkje misnøgd heller. Kunne gjerne vore mykje slankare, men syns ansiktet er brukande ;-)

Nei, jeg synes ikke det er ok at det blir lagt utpå bilder av meg uten at jeg blir spurt først. Med mindre det er snakk om at jeg er en i en stor mengde på bildet, da blir det litt anderledes.

Del to skjønte jeg ikke helt. Må en enten være veldig fornøyd med eget utseende, eller ikke så nøye på det? Jeg synes selv jeg ser helt grei ut. Noen dager føler jeg meg som et dass, andre dager føler jeg meg pen og søt, kommer an på dagsform.

Det kommer ann på hvilket bilder det er. Er det festbilder hvor jeg ser skikkelig drita ut eller hvor jeg ligger toppløs på stranden, så er det ikke noe hyggelig. Er det bilder hvor det er i festlige lag, og alle ser ut til å trives er det ok, men hadde vært hyggelig om vedkommende spurte meg først.

Jeg bryr meg ikke spesielt.... Men sier i fra til venninner hvis de vil at jeg skal fjerne bilder av dem:) Og synsjeg noen av bildene ikke er spesielt fine av meg, så fjerner jeg enten tagen, eller spør om de kan slettet det;)

Annonse

Ja til vanlige bilder, nei til festbilder.

Nei til festbilder fordi jeg ikke vil at alle mine jobbkontakter mm. ikke behøver å se meg i slike situasjoner. Er ikke noe festløve heller, så ønsker ikke å bli satt inn i en slik sammenheng.

Synes utseende mitt er helt ok. Hverken mer eller mindre.

Nei, liker ikke det. Liker å være anonym Liker heller ikke at hele verden skal se at jeg er på fest osv.. (Ikke at det skjer så ofte, men allikavel) Syns det er enda verre emd bilder av sønnen min da. Vil hvertfall ikke at alle og enhver legger ut bilder av han. Vil helst ha kontroll på bilder selv.

Nei. Og det har ingenting med hvordan jeg ser ut å gjøre, eller hvordan jeg oppfatter meg selv slik du insinuerer.

Det handler om at jeg ikke ønsker at mine barn, arbeidsgiver eller gamle mor skal kunne se meg i alle mulige sammenhenger uten at jeg selv vet om det. Det er ikke hver dag jeg sjekker facebook, og da kan et ugreit bilde av meg fort ligge ute noen dager for alles øyne uten at jeg selv vet det. Likena kan hvem som helst kopiere bildene og distribuere dem videre, så nei. Jeg vil selv ha kontroll på hvilke bilder som havner på facebook. Og ja, jeg legger heller (selvsagt!) ikke ut bilder av andre uten deres godkjenning. Heller ikke av barn, ikke engang mine.

Støtter 10.23. Det er ulovelig!!! Og det er en grunn til det.For eksempel kan det hende at noen gjemmer seg for en voldelig ex uten at de nødvendigvis har kringkastet det til verden.

vet om folk som har fått forholdene sine ødelagt av ulovelig bildeutlegging, og jeg vet også om folk som har vært forsøkt voldtatt etter at morsomme venninner har lagt ut nakenbilder av dem.

Skal også være klar over at det er forbudt å legge ut bilder av andre menneskers private eiendom.

Det du har lov å legge ut bilder av er mennesker som har samtykket til det, eventuelt deres foresatte hvis de er under 18 år, og av offentlige steder og folk som befinner seg der.

Ligger du derfor toppløs på offentlig strand, så har du ikke spesielt stor rettssikkerhet, selv om det i utgangspunktet ikke er greit å legge ut slike bilder av deg. Ligger du i hagen din, så er det straffbart. Gråsoner er det i alle regelverk, gitt!

Ganske spesielt å dra dette så langt som at venninner legg ut nakenbilete av andre då. Det trur eg neppe nokon som helst syns er ok, og den gruppa med mennesker som let venner fotografere dei nakne er vel også ganske marginal.

Eg svara under den forutsetning at det er bilete av ein eller fleire teke på tur, på pub, på fest og anna lystig lag, der ingen skjemmer seg ut nevneverdig på bildet. Det er ok for meg.

Eg vil derimot ikkje reagere om andre nektar; då dei sjølvsagt kan det med begrunnelse i allereie nemnde lovverk.

Annonse

Det gjør meg ingenting så lenge bildene er tålelig ordentlige, og da mener jeg ikke at jeg må se så pen ut, men at jeg er påkledd, edru osv. Men tagging liker jeg ikke, og av prinsipp fjerner jeg all tagging, og heretter har jeg også tenkt til å ta kontakt med den som tagger bilder av meg og be dem fjerne navnet mitt. Det er greitt med fornavn, men ikke hele navnet.

Og da kom jeg på noe annet som irriterer meg, nemlig når folk skriver: Har hatt koselig besøk av Anne Kari Hansen Nilsen og familien. Kjekt at dere tok en feriedag til å komme innom. Og gjerne tagget også da. Snakk om å fortelle alle sine 800 venner om at jeg er på ferie og huset hjemme alene....

Bilder kan for eksempel tas i dusjen på skolen uten at de andre merker det. Utrolig hva man kan gjøre med en mobiltelefon i dag. Så SÅ spesielt er deet ikke. Tenåringsjenter kan være noen riktige bitcher mot hverandre, og de tenker dessuten sjelden på konsekvenser av det de gjør.

Fjern taggen, så blir ikke bildet vist på profilen din.

Ellers er det faktisk ulovlig å publisere bilder av deg uten din tillatelse (Hvis du utgjør en vesentlig del av bildet. Hvis du f.eks. opptrer i bakgrunnen av bildet eller i en større ansamling av mennesker, er det lovlig). Hvis noen har publisert et bilde av deg, som du ikke vil ha på nett, kan du be dem om å fjerne det. Hvis de ikke etterkommer ønsket ditt, kan du rapportere bildet inn til FB.

Lenker for å fjerne tagger og rapportere bilder ligger lett synlig ved siden av bildet når du viser det.

Ja - eg tenkte ikkje på det aspektet, men du har sjølvsagt heilt rett. Har mange gongar prisa meg lukkeleg for at eg var ung før mobiltelefonen si tid..

Eg svara ut frå forutsetningane til dei som frekventerer dette forumet; vaksne damer som nesten utelukkande er mødre, og forhåpentlegvis oppfører seg vaksent.

Men er ikkje uenig med deg av den grunn. Som eg skreiv tidlegare er dette ok for meg personleg, men eg har forståelse for dei som føler det annleis.

Kommer an på hvilke bilder det er snakk om. Er stort sett fornøyd med meg selv, men har mistet mye selvtillitt de siste ukene da jeg holder på å miste håret pga. amming og ansiktet er fullt med kviser.

Det er helt ok. Jeg er langt ifra hårsår. Omgås nok flere tenåringsjenter enn de fleste (er trener). Tro meg, de tenker IKKE konsekvenser.

her om dagen hadde en av dem mistet mobiltelefonen sin. Hun får en ny, og hva gjør hun?? JO hun går på Facebook og ber alle venninnene sine om å gi henne telefonnummeret sitt. Hvilket de gjør, helt åpent for alle å lese.... Ble virkelig nødt til å ta tak i dem og fortelle dem hva de risikerte.

Liker det ikke og ber folk om å slette bildene eller klippe meg ut av bildet. Vil ikke ha bilder av meg selv eller barna på FB og det er direkte frekt å legge ut bilder av andre uten å spørre først.

Nei, det er ikke greit. Er sånn "passe" fornøyd med utseenede, men det har ingenting med det å gjøre. Synes bare ikke andre har noe med å legge ut bilder av meg. Og i alle fall ikke min sønn. Men mine venner vet hva jeg synes om det, så har ikke skjedd at noen har gjort det, enda...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...