cadence Skrevet 15. august 2011 #1 Skrevet 15. august 2011 Tulla mi sluttet å ta puppen ved ca 8 mnd alder, da fortennene oppe begynte å komme. Og hun BLÅNEKTER å drikke MME. Det blir bare griseri og hun spruter det ut igjen (kaster ikke opp, men lekespruter det ut igjen). Så hun får 2 grøtmåltider samt et par yogurter pr dag for å øke opp kalsium inntaket. Hun er ellers VELDIG glad i mat- så selv om hun ikke er så stor så er det ikke pga matinntaket-men pga aktivitetsnivået- det er full turbo hele tiden MEN: Hun drikker masse vann!!! Hun veier ca 9 kg nå, og kan drikke over 10 dl vann pr dag. Er det unormalt mye? (Sjeldent hun får saft og slikt). Vi må skifte bleie to ganger om natten for å unngå lekkasjer pga tissing, på dagtid har jeg ikke telling- det kan gå snaue to timer mellom to fulle tissebleier). (Tar gjerne i mot forslag til hva slags yogurter som anbefales for trollungen også )
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 16. august 2011 #2 Skrevet 16. august 2011 Hei du:) Litt vanskelig å sihvor mye datteren min på 10 mnd drikker da hun får mest mm enda,MEN jeg vil tippe rundt 5 dl tilsammen kanskje. Og så får hun noe vann,men Max 1-2 dl siden hun vil ha mest pupp enda. Syntes kanskje 1 L vann om dagen hørtes litt mye ut? Men hvordan spiser hun ellers utenom grøten? Tenker litt at hun kanskje blir litt mett av alt vannet? Det er jo ikke farlig,men tenker litt på om det kan gå på bekostning av annen mat:) Når får hun vannet forresten? Kun ved måltid eller ofte ellers også? Har ikke peil på yoghurt til disse små så tar imot tips her også
kinaputten Skrevet 16. august 2011 #3 Skrevet 16. august 2011 jeg ammer fremdeles også drikker han vann til maten og gjennom dagen, men syntes 1 l hørtes mye ut jeg. Han får yoghurt som er beregnet fra 6 mnd, noe de har her i spania, men nå har han begynt å få smake yog naturell og det liker han, de sier jo de kan få yog fra 10 mnd og naturell er best da den ikke inneholder sukker eller søtningstoffer. Smakstilsett med frukt og bær og havregryn eller lag en smoothie av den, kanskje tilsett litt friskpresset eplejuice for konsistensens skyld, du kan gjerne tynne ut juicen med litt vann hvis du vil. Eller hva med å lure litt mme i smoothien? Tilsett mme i middagen også. Har du prøvd å gi mme i kopp eller tutekopp hvor hun får drikke den selv og hva med de drikki drikkene fra nestle, inneholder de noe mme? Sorry litt rotete svar, skriver mens jeg tenker jeg
MillaLilla Skrevet 16. august 2011 #4 Skrevet 16. august 2011 Hvis hun ikke vil ha mme er det vel ikke saa rart at hun drikker mye vann? Jeg mistet melken for litt siden saa lillerusken er naa flaskebarn. Hun er 9 mnd gammel og drikker vel omtrent 1l mme i loepet av doegnet (det fine med at hun er flaskebarn er at naa vet jeg noyaktig hvor mye hun faar i seg). I tillegg drikker hun litt vann til hvert maaltid, men ikke mye (det er snakk om under 20 ml per maaltid), saa jeg vil tro at i vaeskeinntak ligger hun omtrent likt som din lille froeken.
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 16. august 2011 #5 Skrevet 16. august 2011 Enig med hun over at det er forståelig at hun drikker mye vann siden hun ikke drikker mme,MEN trodde ikke det var vanlig at de drakk så mye mme når de var så store? De får jo melk osv i grøten også så for meg hørtes det mye ut med 1 L mme i døgnet når de er 9-10 mnd. Min sønn som gikk over til mme når ham var 10 mnd fikk vel rundt 500 ml mme i døgnet:) Uansett så er det mye med 1 L vann siden det ikke er like næringsrikt som mme,det var det jeg mente med innlegget mitt for vil jo tro at hun blir mett på vann når det er så mye?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 16. august 2011 #6 Skrevet 16. august 2011 Jenta mi på 11 mnd får fortsatt mye pupp, så jeg har ikke kontroll på væskeinntaket hennes per dag... Men når det gjelder vann så drikker hun ganske lite- noen få slurker per måltid, ikke særlig store mengdene med andre ord. Barn 6-12 måneder har behov for 125 ml væske per kilo kroppsvekt (125 ml/kg) i følge denne linken; http://www.nettdoktor.no/ernaering/fokus/vaeskebehov.php Men da må man vel ta med i beregningen all den væsken de får i seg via maten også, og det er jo en del.. (spesielt i grøt og middagsglass)
cadence Skrevet 16. august 2011 Forfatter #7 Skrevet 16. august 2011 Tusen takk for innspill så langt Snellas måltider; 07-08 en real grøtporsjon til frokost * fruktbeger når hun viser tegn på at hun trenger noe (varierende tidspunkt) 10-11 nesten en hel brødskive (med leverpostei, kokt skinke, gulost...) *yogurt (når hun viser tegn på at hun trenger noe) 14-15tida et middagsglass eller tilsvarende mengde "restemiddag fra dagen før), og sier aldri neitakk til litt frukt eller bananyogurt fra nestle som dessert... 17tiden vil hun gjerne smake litt av våres middag (sjeldent vi alle er samlet før den tiden- noen ganger spiser hun like mye som til "sin egen" middag) 18-19tiden; en god porsjon kveldsgrøt Og nesten en liter vann fordelt utover hele døgnet (ikke så mye på natt, men hender hun syns det er godt med litt vann etter hosting etc). Hun har vannkoppen sin tilgjengelig stort sett hele tiden, under måltider må den holdes delvis skjult siden hun blir så fokusert på den :S Jeg kan jo ikke si at hun er en småspiser, for hun spiser jo masse (syns jeg da). I tillegg til dette er hun veldig glad i puffet havre- det er NAMMMNAMMM og en sikker slager når vi andre vil ha litt matro...
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 17. august 2011 #8 Skrevet 17. august 2011 125 ml pr kilo? hjelpes! Her drikker hun kanskje 2-300 ml mme om dagen + litt vann.. det er veldig opp og ned.. så får hun 2 porsjoner grøt, frukt.midagsglass, middag.. men likevel.. Hun veier 8 kg, og tror neppe hun får i seg 1 l veske iløpet av dagen..
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 17. august 2011 #9 Skrevet 17. august 2011 Ja, jeg syntes også at det hørtes litt i overkant ut, men jeg tror det er fordi det er mer væske i maten kanskje, enn det vi tenker oss. Bare grøten i seg selv er jo ca 3-4 dl væske f.eks. Man merker jo uansett fort om babyen er dehydrert, så jeg tror ikke det er noe stress akkurat:) (og fra 1 års alder er det bare ca 100 ml/ kg kroppsvekt)
MillaLilla Skrevet 17. august 2011 #10 Skrevet 17. august 2011 til <3_2gutterogeijente_<3: Legen til lillerusken sier at morsmelk/mme boer vaere hovednaeringskilden det foerste leveaaret, og at maten de spiser blir tillegg, saa da ser jeg ikke noe poeng i aa begrense mme saa lenge hun vil ha 5 flasker dagen. Spesielt ikke saa lenge mini selv ber om melk og ikke er fornoyd med aa erstatte flasker med maaltider (hun spiser likevel 4 maaltider om dagen, men hun vil ikke ha groet lenger, her gaar det i broed). Til HI: har du forsoekt forskjellige maater aa "servere" mme paa? Forskjellige temperaturer (romtep, kjoeleskapkaldt, varmt) eller aa gi i kopp i stedet for flaske? Det kan jo hende du faar overtalt henne til aa bytte ut i alle fall litt av vannet med melk.
cadence Skrevet 17. august 2011 Forfatter #11 Skrevet 17. august 2011 MillaLilla; Hun vil ikke ha romtemperert og hun vil ikke ha varmt- men jeg skal la en kopp stå i kjøleskapet for avkjøling i morgen for å få testet det. Flaske har hun ikke tatt siden hun var 2-2 1/2 mnd, vi måtte da gi henne fra en kopp. Fra ca 3 1/2 mnd gammel styret hun med koppen sin selv. Takk for tips
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå