Gå til innhold

Tvangstanker, kan noen hjelpe meg???Vær så snill svar.......

Anbefalte innlegg

Er blitt plaget med ekle tvangstanker...Kan noen som har erfaring med dette svare meg på noen spørsmål?

Hvordan blir man bra igjen??Blir man bra igjen??Medisiner eller terapi eller begge deler??Får en enorm angst av tvangstankene og er sliten og lei og vil at de skal forsvinne...Føles som om jeg er den eneste i hele verden...........Kan noen svare??Tar det lang tid før det går bort hvis det i det hele tatt går bort????

Takknemlig for alle svar:-)

Fortsetter under...

hjelper det deg hvis jeg sier at de fleste har et eller annet innslag av tvangstanker i hverdagen, som å sjekke kaffetrakteren 2, 3 ganger?:)

du har derimot kanskje kommet til et punkt hvor dette tar opp for mye tid i hverdagen din, du har nødt til å jobbe med deg selv, eller søke hjelp. Eksponeringstrening kan du klare selv...nå vet jeg ikke hva slags tvang du har, men la oss si at du må lukke skapdørene 10 ganger før du kan gå videre hvis ikke så begynner huset ditt å brenne; Lukk skapdørene, bli stående i angsten, IKKE åpne skapet igjen, bli stående, gå vekk fra stedet. Du vil da oppleve at huset ditt ikke begynner å brenne. Denne treningen kan du måtte gjøre hundre ganger, tål tilbakefall, men om du klarer å bare åpne skapdøren 8 ganger istedet for 10 er du et stykke på vei:)

Jeg ønsker deg lykke til, kontakt gjerne psykisk helsetjeneste for voksne i din kommune. De kan stå sammen med deg gjennom eksponeringstreningen, og vil derfor kunne gjøre det "vanskeligere" for deg å gi etter for tvangen.

Dette ble veldig kort og overfladisk, men kanskje det kan hjelpe deg å starte. Les om OCD på nettet.

Lykke til og klem, du kan bli helt frisk!

psyk.syk.

Har tankene noe med å skade en du er glad i å gjøre?

Jeg spør fordi det er den mest typiske tvangstanken og den som folk ikke tør å snakke om.

Hvis det er det, husk at tanken er et symptom på angst og at du aldri vil gjøre det du tvangstenker på..

Takk for svar...tvangstankene går ut på at jeg hvis jeg hører om noe ekkelt på tv, pedofili eller drap eller lignende så ser jeg det for meg ...at det f eks skjer med mine barn...grøss....etter hvert er det blitt slik at jeg tenker på det verste som kan skje osv når jeg ser bort på barna mine...Er feks redd for å se for meg ekle eller skumle ting med mine barn når jeg ser på dem....Det er fryktelig da jeg overhode ikke vil se for meg ekle eller skremmende ting når jeg ser på dem...Hadde det ikke før...dette er kommet for ca et halvt år siden...

Før var jeg lykkelig og ubekymret...nå engster jeg meg og er redd for å se for meg ekle ting som skjer med barna...tenker at jeg er helt sprø som blir plaget med noe sånt....har tatt kontakt og går til psykolog men føler ikke at det hjelper helt...vil bli helt bra igjen...er overhodet ikke redd for å gjøre noe selv eller men det er bare de ekle bildene jeg kan få i hodet som skremmer meg....kan nevnes at jeg fikk dette etter at jeg ble gravid ....huff tar i mot alle råd og tips....Og ja det hjelper helt klart å høre at andre også kan ha forskjellige tvangstanker...

Dette er en svært vanlig lidelse som vi heldigvis har gode behandlingsmetoder for. Den beste behandlingsformen er terapi, og den enkleste måten å få det er å gå til fastlegen og be om en henvisning til nærmeste dps. Dersom du bor i Oslo, Trondheim, Bergen eller Tromsø har de også studentpoliklinikker på universitetene hvor det kan være lettere å komme inn. Her trenger du ikke henvisning fra legen, men de har bare inntak to ganger i året - høstinntaket nærmer seg så jeg ville henvendt meg raskt dersom det er aktuelt.

Lykke til!

Annonse

Huff, tvangstanker, ja. Det er ikke moro! Selv har jeg slitet med både tvangstanker og angst i 7 år.

Har du tvangshandlinger også?

Jeg gikk på mange forskjellige piller mot dette. Prøvde kognitiv terapi, hypnose, tankefeltterapi, og gestalt terapeut. Jeg hadde ikke noe utbytte av noenting utenom gestaltterapi. Det hjalp meg veldig mye! Jeg var nesten helt bra når jeg gikk hos denne terapeuten. Hadde jeg bare fortsatt hos han (økonomien tålte ikke de dyre prisene han hadde), så hadde jeg nok vært mye bedre i dag.

Jeg kan til en grad kontrollere tvangshandlingene i dag, men tankene er der igrunn enda. Angsten jobber jeg iherdig med, så vi får se hvordan det går :)

Men jeg mener bestemt at man kan komme seg ut av det, hvis man jobber hard for å finne en behandligsmåte som fungerer for deg!

Lykke til :)

Blir så glad når jeg ser at flere har svart meg...Føler meg så fryktelig alene med problemene mine..Går som sagt til psykolog, og er blitt bedre, men ikke bra...Har ingen tvangshandlinger som jeg vet om.

Har bare tanke problemer. Når det er som verst prøver jeg å tenke at det er normalt med slike tanker, at det er fordi jeg er redd for at det skal skje noe med barna mine, at jeg er hormonell osv...

Får angst bare av å skrive om de ekle tankene her ....huff

Skjønner ikke at man bare plutselig kan bli plaget med noe slikt....

Man tør liksom ikke snakke med noen andre om det heller i frykt for at de tror man er helt sprø....:-( Tør ikke å fortelle legen min engang at jeg plages med tvangstanker, han tror at det kun angst....

Er gravid og lurer på om det finnes medisiner man kan gå på (antidepressiva) mens man er gravid???

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...