Gå til innhold

Andre her med lavt blodtrykk?

Anbefalte innlegg

Noen her som òg har lavt blodtrykk og vil dele sine erfaringer? Jeg har hatt et blodtrykk på rundt 90/60 når jeg ikke har vært gravid og har hatt det helt ok med det. En sjelden gang har jeg måttet sette meg ned for ikke å svime av, men det er ikke ofte. Har nok ikke målt det på ca. 2 år. Nå når jeg ble gravid låg det på 110/70. Men nå er det på 90/60 igjen, men nå tåler jeg det overhodet ikke. Kan ikke stå lenge om gangen før jeg må sette meg og det hemmer meg veldig. Orker ikke å være sosial og gruer meg til å begynne på jobb igjen etter ferien pga. det. Kan ikke forstå hvorfor jeg ikke skal tåle det nå. Er 3 svangerskapet mitt og jeg kan ikke huske at det har vært så ille i de 2 andre. Har "ramlet litt i kjelleren" pga. dette nå, er ikke noe gøy å ha det slik. Kjekt hvis noen andre har erfaringer som dere vil del :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143481438-andre-her-med-lavt-blodtrykk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk målt mitt i går 100/60. Hun syntest undertrykket var litt lavt, men foreløpig lever jeg fint med det. Jeg har vanligvis 120/80 da så en skulle tro at jeg merket forskjellen. Men ja, jeg merker at jeg må sette meg litt fortere og at jeg av og til føler at jeg svimler.

Hvor langt på vei er du? Jeg er 14 uker. Syntest du det ble verre etter hvert?

Jeg er bare 20 uker på vei så håper jo at dette er noe som blir litt bedre utover, ellers blir det lange mnd. framover. Blir bare så oppgitt når kroppen ikke fungerer skikkelig. Skal før ha litt vondter enn å svimle hele tiden. Nå er det jo skolestart igjen og har 2 barn fra før som er med på div. fritidsaktiviteter så er litt bekymra for at jeg ikke skal klare å følge de opp der. Pappaen jobber masse så er en del alene med slikt i ukene. Har ikke vært slik hele tiden, begynte vel for 5-6 uker siden, men har holdt seg jevnt slik etter det begynte.

Jeg har lavt blodtrykk og er litt plaget, men ikke så ille som det du beskriver. Jeg blir svimmel hvis jeg reiser meg for fort eller gjør brå bevegelser. Noen ganger uten grunn også- Jeg hadde det i forrige svangerskap og da var det mye verre. Da var jeg konstant småsvimmel og innimellom gikk verden helt rundt (vertigo)- Jeg husker ikke akkurat hvor lenge det varte men det ble bedre etterhvert! Jeg tror det er vanlig at blodtrykket stiger mot slutten, så da er jo vi heldige for det stiger neppe så mye at det blir et problem andre veien.

Jeg har også tro på at det hjelper å drikke mye vann hele dagen. Drikk litt mer enn du tror du trenger. Det kan hjelpe. Håper det går seg til snart!

Hei

Lavt blodtrykk kan være veldig plagsomt. Det er ikke alltid like mye man kan gjøre med det.

Men øke veske inntaket kan være en god metode. Ha alltid litt drikke med deg. Vann kan ha en tendens til å renne rett igjennom, så varier hva du drikker. Eplemost og farris er gode alternativ=)

Salt kan være av det gode, men vet ikke om det er så lurt å øke salt inntaket når gravid (ihverfall ikke drastisk ). Lakris og lakrisrot kan også øke blodtrykk. Men lakris i store mengder er ikke av det gode for fosteret (litt går helt fint).

Eller bør du være forsiktig med hvitløk da det senker blodtrykket.

Pass på at når du står ikke står helt i ro, kryss beina, stå på tærne, stram legg musklene. Å pass på å reis deg langsomt, særlig når ut av sengen etter natten=).

Jeg pleide å ha drikke, liten pose chips/salt og litt lakris med meg i vesken før=)

kan være jeg kommer på flere tips senere....=)

Annonse

Takk for gode råd :) Er ikke så veldig plaget når jeg reiser meg, men kan ikke stå lenge om gangen. Er nok ikke flink til å drikke nok. Skal til legen på fredag så får se hva hun sier da. Sover og utrolig lite så er sliten....og det er litt vel tidlig å være sliten nå da liksom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...